Около 10-15 хиляди от около 70 000
издавани годишно шофьорски книжки са купени "на черно" и това е по неофициални данни, каза
пред журналисти министърът на транспорта, съобщенията и информационните технологии Александър Цветков.
Той определи тези 15-20% недостатъчно
подготвени кандидати за
"потенциални убийци на пътя".
От днес, 1 октомври, влиза в сила изискването всички практически и
теоретични изпити за шофьорски книжки да бъдат заснемани.
В
страната вече има 50 зали, оборудвани с видеонаблюдение - 27 от
тях са държавни и 23 - частни. Пред следващата седмица се очаква
още 20 да бъдат одобрени за провеждане на изпити.
С 1000 жертви от пътно-транспортни произшествия годишно
България се нарежда на едно от първите места в Европа, каза
министър Цветков и определи предприетите действия като важна
крачка за намаляване на "черната" статистика.
Цветков смята, че чрез заснемането ще се спре купуването на
шофьорски книжки, защото единствено техническите средства и
елиминирането на субективния фактор са гаранция за това.
Министърът пристигна за участие в дискусия в Парк-хотел
"Москва" с учебен автомобил и показа камера, каквито ще бъдат
монтирани в автомобилите по време на изпит.
Камерите струват по 200-300 лв и са собственост на Автомобилната администрация.
Купени са от нея и не натоварват финансово инструкторите, не се
променя и държавната такса за изпитите - няма основание цената
на шофьорските курсове да бъде повишавана, каза министър Цветков.
Записите от камерите ще бъдат съхранявани една година, през
която могат да бъдат направени проверки, включително и след
съмнения и сигнали на курсисти, че са били скъсани неправомерно.
Според транспортния министър това дава сигурност както за
инструкторите, така и за курсистите, а е и механизъм за
контролните органи да изпълняват задълженията си.
Санкциите вече
са около 5000 лева на нарушения, свързани с фиктивни изпити.
Вече няма да може да има проведен изпит, който да не е
придружен с коректен запис от камера,
защото иначе няма да е
валиден.
Устройствата за практическият изпит ще бъдат носени и монтирани от
изпитващия служител на Автомобилна администрация, а след приключването
на изпита ще бъдат демонтирани.
Така няма да се натоварят финансово инструкторите, защото няма да се налага те да купуват техниката.
Записите от практическите и теоретичните изпити ще бъдат съхранявани за последващ контрол в продължение на една година.
Държавната такса за явяване на шофьорски изпит остава непроменена, което не предполага никакво вдигане и на таксата за шофьорските курсове.
Новите изисквания за видео наблюдение на изпитите за шофьори бяха забавени заради обжалвания на процедурата за избор на изпълнител за нужната техника.
Сред нововъведенията са и анонимните теоретични изпити.
По време на изпита не присъстват преподавателите и проверяващите тестовете, а квестори.
На изпитните тестове не се записват имената на изпитваните. Кандидат-водачите записват върху отделна бланка личните си данни, номера на протокола, номера на теста, дата и подпис, като тези бланка се предава на квестора, който ги запечатва в плик.
След приключването на теоретичните изпити протоколите с резултатите се публикуват на специално табло в областния отдел "Контролна дейност - ДАИ" и на сайта ИА "Автомобилна администрация" не по-късно от 24 часа след провеждане на съответния изпит.
Отпадна изискването председателите на изпитните комисии за практическите изпити да притежават преподавателска правоспособност и 5-годишен професионален опит в областта, каквато е практиката в 33 европейски държави.
По този начин се разшири възможността за подбор на кадри.
С нововъведенията се цели повишаване на качеството на обучението,
изключване на субективните фактори при придобиване на правоспособност за
управление, и в крайна сметка дългосрочно подобряване и гарантиране на
безопасността на движението.
Курсистката, която днес докара министъра в учебен автомобил,
каза, че е малко притеснена от това, че шофира пред камера,
защото тя отчита грешките й.
"Това обаче не ме стряска, защото
предпочитам да знам дали мога да карам или не", добави
курсистката, която смята, че е редно да има камери, което ще
намали купуването на книжки.
Курсът на момичето струва 550 лева,
а изпитът - още 50. Включва теория и 31 часа кормуване.
Министър Александър Цветков участва и в дискусионен форум за
промените в закона за движение по пътищата и тяхното отражение
върху обучението и изпитите на бъдещите шофьори.
На форума,
организиран съвместно с представители на браншовите организации
в областта на обучението на водачи на МПС, министърът получи
подкрепа за извършваните реформи, като бяха посочени и оставащите проблеми.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!