П реди две години софиянци категорично преизбраха на поста й кмета на столицата Йорданка Фандъкова. Тя спечели или задържа одобрението на съгражданите си с програма озаглавена "Видими резултати за София".
Средата на втория пълен мандат на кмета може би е правилното време за равносметка относно вече видяните и обещаните резултати за града при това управление.
Обрат в края: Фандъкова пак иска асфалт на "Дондуков"
"Спаси София" показа снимки: "Ремонтът на "Дондуков" е един от най-лошите в София"
Програмата на Фандъкова съдържаше няколко основни цели. Сред тях са София да бъде Зелен град; по-добър град за живеене и придвижване; град на новите технологии и възможности; град на младите и активните; град, отворен към хората.
Във всеки един от тези конкретни ресори градоначалникът можеше да се похвали с конкретно свършена работа, както и със смели идеи, повече или по-малко конкретни.
Една сфера от градската политика свързва всички тези представи за по-добрата София - транспорта.
В средата на мандата решихме да се поинтересуваме какви са завършените и предстоящи "видими резултати" в начина и възможностите за придвижване на столичани и самата инфраструктура за шофьори, пешеходци, велосипедисти и ползватели на градския транспорт.
Попитахме две институции. Едната е самата община, ръководена от Фандъкова. Другата е гражданската организация "Спаси София".
Отговорите на общината и активистите обрисуват две паралелни реалности, в които изглежда съществува столицата.
Първата тема, за съжаление, е непреходна и никога не спира да е актуална - некачественото изпълнение на скъпи ремонти в София.
Столична община: Всеки ремонт се проверява внимателно и при наличие на дефекти те биват коригирани за сметка на фирмата изпълнител. Както знаете миналия месец беше наложена санкция от 130 хил. лева върху фирмата, ремонтираща бул. „Шипченски проход“. Наскоро бяха прекратени и три договора с две от фирмите изпълнител заради некачествени ремонти на улици в София. Безкомпромисни сме относно допускането на подобно нехайство при изпълнението на ремонти засягащи транспортната инфраструктура на града.
"Спаси София": Столичната община трябва да разбере и публично да признае, че има проблем. Че този проблем не се решава с прибързани ремонти на поредната изобличена свинщина, а с целенасочени промени в подхода на общината към упражняването на инвеститорският ѝ контрол. До този момент, Столична община безропотно приема лошото качество и механизмите ѝ се задействат единствено и само по казуси, предизвикали възмущението на хората в социалните медии. Последен подобен пример са колчетата в тунела на НДК: ако не бяха публикувани във Фейсбук, общината щеше да ги приеме и в този им ужасяващ вид.
Ремонтите в София, освен с ниско качество на изпълнение, се характеризират с изключително ниско качество още на ниво проект. Липсва амбициозност, липсва способност и желание да се намери добро решение, да се обясни и защити пред обществеността и да се демонтрира, че то може да работи. Вместо това имаме механично пречертаване на съществуващо положение с козметични промени тук-там и преасфалтиране на улици без мисъл, без цел, без изразено желание условията за всичките им ползватели да се променят към по-добро.
Велосипедните трасета в София:
Столична община: Стремим се да развиваме велосипедния транспорт в София, това е една от основните цели върху които сме се съсредоточили. През изминалата година направихме велоалеи по две от централните улици на града – ул. „Г. С. Раковски“ и бул. „Дондуков“. Плановете ни са да продължим вече направената алея по бул. „Дондуков“ до моста Чавдар и след него, също така предстои обособяването на вело трасе и по вече ремонтираните булеварди – бул.“Монтевидео“ и бул. „Овча купел“, като целим да предоставим едни достъпни и безопасни условия за колоездачите.
Процедурата за „Обществен велосипед“ (леснодостъпна обществена услуга за ползване на колело под наем) е приключила и е избран концесионер, но в момента решението на Общински съвет подлежи на обжалване.
"Спаси София": Какви велотрасета? В София има две велотрасета: по бул. Цар Борис III и по бул. Ломско шосе и бул. Мария Луиза. Всичко останало е правено без мисъл, без подходящ анализ. Направеното на бул. България – на тротоара, не е велотрасе; на скоростни булеварди като на бул. Тодор Александров и бул. Никола Мушанов – без подходящо обезопасяване, пак не е велотрасе. Велолентите, като на ул. Г. С. Раковски, които се правят само, за да се каже, че нещо се прави, а не така, че да вършат работа, не са велотрасета, а са аргумент срещу велолентите, който общината подарява опакован и с панделка на всички притеснени от внезапното свиване на платното шофьори.
Модернизацията на градския транспорт:
Столична община: Изграждането на третия лъч на метрото неизменно е най-големият проект за модернизацията на градския транспорт. Паралелно с това планираме ремонт на релсовия път по бул. „Цар Борис III“ и ул. „Каменоделска“. Също така са предвидени и текущи ремонти по важни пътни артерии за града.
През изминалата година бяха доставени 28 нископодови трамвайни мотриси от Базел, които значително обновиха електротранспорта на София. Предстои да бъдат закупени и 13 нови трамвайни мотриси, които ще се движат по трасето на Цар Борис III. Автобусният парк на столицата също се подобри значително със закупуването на 60 нископодови газови автобуса, а в момента тече процедура за доставяне на още 120 газови автобуса от най-висок екологичен стандарт. По този начин средната възраст на автобусите ще бъде между 6 и 8 години, което е един много добър европейски стандарт. Паралелно с това се работи и по доставката на 20 електробуса. По този начин до 2 години автопаркът ще бъде драстично подменен.
"Спаси София": Модернизация на градския транспорт в София практически няма. За пътника няма значение дали ще виси в задръстването и ще пилее времето си в нов, или стар трамвай. Модернизация на градския транспорт означава да го направиш конкурентоспособен на останалия трафик: да удобен, бърз, редовен и приятен за пътуване.
От всичко това, „приятен“ е най-лесната мярка и може би затова Столичната община се преструва, че изпълнявайки само нея е постигнала някакви завидни успехи. През 1990 г. в София има над 400 трамвая. В момента целият трамваен парк е от около 270. Така ли се модернизира градският транспорт? Спад в броя превозни средства има в Столичен автотранспорт, където още не сме видяли поръчка на нови автобуси, която да не е с цел заместване на чакащи за брак.
Кога трябва да заработи единната система за таксуване във всички превозни средства на градския транспорт, която да позволи заплащане на билет на цена, съобразена с времетраенето/дължината на пътуването?
Столична община: Предвидено е системата да заработи до 2020г. (този мандат на Йорданка Фандъкова е до края на 2019 - б.р.) Тя ще позволява пътуване с един билет в повече от едно превозно средство с таксуване по време или/и по разстояние. Освен това зареждането на картите и закупуването на единния превозен документ ще може да става през компютър, смартфон или банкова карта, които ще служат и като носител на е-билета.
"Спаси София": Единната система за таксуване я чакаме вече над десетилетие. Няколко седмици преди ЦГМ да предложат увеличението в цената на билета (от 1 лв. на 1,60 лв през 2016 - б.р.), нашата организация предложи билетните автомати в трамваите и тролейбусите, единствените останки от започналия и безславно умрял опит за въвеждане на единна система, да продават билети, струващи 1,50 лв и важащи 90 минути за всички превозни средства. От ЦГМ отговориха, че такъв билет, какъвто съществува във всички европейски градове, бил икономически неефективен и дискриминационен. (в близкото минало билет на база времетраене съществуваше в софийския градски транспорт - б.р.)
Кога ще заработи интелигентната система за управление на трафика? (т.нар. "умни светофари")
Столична община: Интелигентната система за управление на трафика работи за 190 кръстовища, където светофарните уредби са модернизирани. Нашият план е единствено нейния обхват да се разширява. Системата за управление на трафика ни помага изключително много за приоритизиране движението на градския транспорт и спазването на неговите разписания.
"Спаси София": От както започна поставянето на тези "умни" светофари, Столичната община настоява, че те щели да дават приоритет на градския транспорт, но никой - нито кмета Фандъкова, нито бившият (вече) зам.-кмет по транспорта Любомир Христов, който инициира поръчката им, не можа да обясни как.
Парите за поставянето им бяха усвоени, но още не сме видяли резултати: светофарите все още хващат колите на градския транспорт, а пешеходците дори на натоварени кръстовища като Лъвов мост, Петте кюшета и пл. Македония трябва да заявяват желание да пресичат.
Фактът, че общината очаква пешеходците да "молят" светофара да пресекат, показва, че за общината са по-важни автомобилите, вместо пешеходците.
Съмняваме се, че въпреки това ще получим признание, че "умните" светофари не бяха умна инвестиция.
Постигна ли се намаляване и облекчаване на автомобилния трафик в София?
Столична община: Значително е облекчено движението по софийските улици. По данни от дирекция „Управление и анализ на трафика“ с до 30% се е намалило времето за придвижване от първоначалната до крайната точка на пътуване за територията на София. Все пак е важно да припомним, че се стремим да превърнем София в град за хората, като се намали общият автомобилен трафик и се осигурят повече успокоени зони или такива, които са изцяло пешеходни.
Спаси София": Според официални данни на Центъра за градска мобилност, между 2011 и 2014 г. градският транспорт в София е загубил 45 милиона пътници. Тези хора не са изчезнали. Те още пътуват всеки ден, но не в градския транспорт, а в личните си автомобили. През 2012 г. се пусна в движение цяла нова линия на метрото, привлякла 30 милиона пътници. И въпреки това, имаме загуба от 45.
Няма как да се облекчи автомобилният трафик, ако не се прави нищо за създаване на нови, скоростни и автономни трасета за градския транспорт, а напротив – за последните 10 години в София са закрити или демонтирани близо 25 км трамваен релсов път, а са построени едва 5. Друг пример е бул. Тодор Каблешков – след като близо десетилетие не се направи нищо, за да се отчужди трасето му, сега ще се строи само автомобилен път, вместо да се прокара трамвайното трасе. А, на въпросите: какви промени в градския транспорт ще последват от построяването му, никой в общината не може да отговори.
Въпреки нуждата и въпреки смешно ниската им цена, Столичната община отказва да слага трамвайни ограничители, пречещи на автомобилите да задръстват трасетата на трамаите. Как ще се намали автомобилния трафик, ако той е върховен приоритет за возещата се в Мерцедеса на НСО г-жа Фандъкова?
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!