Проучването представи днес програмният директор на организацията Катя Христова.
На въпроса "Бихте ли продали гласа си?", 12% отговарят, че биха се възползвали от подобна възможност, а 1% не знаят. Но според Христова и те са потенциални гласоподаватели, които биха се възползвали от възможността.
58,1% от тези, които биха продали гласа си, заявяват, че ще го направят, защото са бедни.
Сред останалите мотивът е усещането за безнаказаност, за неготовност на българските власти да се справят с това явление, посочи Христова.
6,8% от тези, които не биха продали гласа си, казват, че няма да го направят защото парите, които се раздават, са малко.
"Разговорите в общността се въртят около готовност за продаване на средна цена около 50 лв. за по-големите населени места и 30 лв. за по-малките.
Според "Прозрачност без граници"
за купуването на гласове не се подбират средства.
"Имаме информация за предлагани хранителни стоки, за помощи за зимата, за бъдещи ангажименти от страна на кандидатите към общността или за опрощаване на заеми. Вече има и още нова форма на опорочаване на хората, които да станат номинално дарители, за да се изперат сивите пари, които влизат в предизборната кампания", каза Христова. За подобна практика има сигнал от Ботевград.
През последните 5 години 12% от анкетираните заявяват, че твърдо влизат в тази практика, около 5-6% са готови, но при по- висока миза.
"Въпросът е докога ще продължи тази абсурдна тенденция. Докога ние, които претендираме за демократичност, ще търпим подобна тенденция", каза Христова.
През 2009 г. 6 процента от гласоподавателите са имали готовност да продадат своя глас. "При ниска избирателна активност този процент може да промени посоката и изборния резултат", каза Диана Ковачева, изпълнителен директор на асоциацията.
Около 7% от хората, участващи в проучването, са заявили, че чували или са били свидетели на предложения към техни познати да гласуват срещу заплащане. Седем на сто от познатите заявили, че ще гласуват за определена партия от страх да не загубят работното си място.
10% са чували пък или са били въвлечени в мрежа да станат застъпници на някоя партия срещу заплащане.
От асоциацията регистриратиндекс на предизборна прозрачност при кандидатите за президент - 3,34 - под критичния минимум
според Диана Ковачева.
До петък ще бъдат посетени всички кандидати, които са сключили пакт за почтеността с асоциацията и така са обещали два пъти да допуснат проверка на финансовите документи. Тези кандидати са Росен Плевнелиев, Меглена Кунева, Румен Христов, Атанас Семов, Мария Капон и Красимир Каракачанов.
Около 60% от областните центрове не са демонстрирали никаква активност за включване в инициативата.
На безплатната телефонна линия на асоциацията 080011224 са получени най-много сигнали за начина на гласуване. 19,11% са сигналите за корупционни практики в общината, 19% са сигналите за купуване на гласове.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!