Два ретротрамвая ще се движат днес по най-старите маршрути в София по повод 110 години от пускането в движение на първия трамвай у нас.
Пътуването и с двете ретромотриси ще е безплатно.
Едната ще тръгне в 10.30 ч. от депо "Банишора" по бул. "Христо Ботев", ул. "Алабин", ул. "Граф Игнатиев", пл. "Журналист", пл. "Македония", трамвайно обръщало "Бъкстон", пл. "Журналист" до депо "Банишора" и ще се движи до 15.30 ч.
Втората мотриса ще тръгне от депо "Банишора" в 11.00 ч. и от бул. "Христо Ботев" ще продължи по ул. "Алабин" по бул. "Витоша" до ул. "Неофит Рилски", като ще се движи двупосочно по маршрута до 16.00 ч.
Първият софийски трамвай е тръгнал на 1 януари по стар стил (на 14 януари по нов) преди 110 години. Според запазената от тогава информация първият ватман се е казвал Георги Мишев, а първата мотриса се е движила по маршрут от гарата до ул. "Граф Игнатиев".
В началото общата дължина на линиите е била 23 километра. Цариградската, Княжевската, Подуянската и Алабинската линии са обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета към тях.
Първите трамваи са малки, двуосни, с два мотора по 18 kW и открити платформи, заградени с метални решетки.
Салонът е разделен на първа и втора класа. Ремаркетата са открити, като пътниците се качват и слизат отстрани, а кондукторът ги обикаля по специална пътека-стъпало.
На 1 декември 1898 г. общинската управа дава на френското дружество "Марсилия" концесия за снабдяването на града с електрическа енергия, а на белгийското дружество "Електрически трамваи" - построяването на трамвайни линии.
На 9 януари 1916 г. Столичната община започва процедура по поемане на експлоатацията на софийските трамваи от белгийското дружество, като окончателното прехвърляне на предприятието продължава до 18 февруари 1927 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!