О т няколко дни Националната здравноосигурителна каса започна нова мобилна услуга със SMS или Viber известяване на гражданите за статуса на протоколите, с които се предписват лекарствата им от НЗОК.
Целта на новия тип комуникация е ясна - намаляване на вече традиционните опашки по гишетата. Новата функция обхваща и хората с увреждания, които ще се информират по същия начин за издадените им ЛКК протоколи и заявления.
"Уведомяването по Viber и чрез SMS е нова стъпка в комуникацията, насочена изцяло към улесняване на пациентите в реално време", обясни управителят на здравната каса, професор Момчил Мавров. Той уточни, че благодарение на електронизацията, 85% от всички протоколи се одобряват за един ден, а времето за получаване на помощните средства се свива от 40 на едва 2 дни.
Услугата ще е изцяло автоматизирана и ще работи единствено чрез данните в информационната система на НЗОК. За целта е нужен мобилен номер, като според нейните данни, около 90% от потребителите вече са посочили контакт за връзка. Този, който не го е сторил, може да го направи чрез попълване на формуляр в сайта на здравната каса или пък на адреса й в София.
"Гражданите трябва да бъдат внимателни. При получаване на информация, от тях по никакъв начин няма да бъдат изисквани нито парични средства, нито лична информация", предупреди Иван Стойчев от отдел "Информационно обслужване" към НЗОК пред "24 часа".
Той даде и насоки как да се ориентираме дали съобщението е достоверно. Ако сме в приложението на Viber, ще се вижда логото на здравната каса и номер на заявление. Ако пък нямаме Viber, ще получаваме SMS с абревиатурата на НЗОК и валиден номер на документа, който ни засяга.
Информацията за самите документи пък ще идват по разпределение, на два типа.
Първият е относно действия по протоколи за предписване на скъпоструващи лекарства. Вторите нотификации засягат отпускане на помощни средства.
Ето и кои са услугите, за които ще бъдем уведомявани електронно:
- Уведомяване в реално време на извършването на действия по документа им за предписване на скъпоструващи лекарства:
- Регистриране на нов протокол
- Необходимост от допълнителни документи
- Получаване на допълнителните документи
- Одобрение
- Отказ
- Анулиране
- Прекратяване
- Изтичане срока на протокола
От Здравната каса посочват и какви са основните предимства на дигиталната услуга:
- Контрол от страна на хората с увреждания върху процеса по заявяване, одобрение и отпускане на помощни средства и ремонти
- Съкращаване на времето за получаване на помощни средства и ремонти от търговските обекти
- Възможност за по-бърза реакция за отстраняване на грешки при нужда от предоставяне на допълнителни документи
- Контрол върху заплащането на помощни средства и техните ремонти с цел предотвратяване на недобри практики
Доволни от промените са и пациентите. Пред NOVA председателят на Сдружение „Диабет и преддиабет” Мариана Александрова изказа задоволството си, че процесът е значително улеснен.
"Преди Касата контактуваше с лекари или с комисиите ЛКК и от там те се свързваха с пациента. Това ставаше по-бавно, когато се налагаше да се добавят документи или нещо да се промени. Сега, когато нещо липсва или е объркано при първоначалното попълване може да стане за 1 ден, а преди това означаваше седмица забавяне", обясни тя.
По думите й мобилното известяване ще е полезно, защото в момента пациентите нямат дори на хартия информация кога им изтича протоколът. "Има хора, които не знаят кои точно са им лекарствата, така че единствено бихме искали към информацията на тези известявания да се добавят и имената на лекарствата и дозировките", завършва Мариана.
А според информация на НЗОК, процесът на електронизация значително е улеснил и двете страни, като само през миналата година чрез него са издадени 560 000 протокола за 630 000 лекарства.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!