В проекта за актуализация на бюджета има предвидени 30 млн. лв. за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Това каза при изслушването си в Народното събрание министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров. Темата е свързана с концесията на столичното летище, предаде БТА.
"Летище София като търговско дружество е загубило своята функционалност,
не е летищен оператор, но има определени активи и средства, с които може да се подпомогне държавният бюджет", посочи в отговор на въпрос на ДПС министърът. За целта той е предложил вливане на Летище София в Летище Пловдив ЕАД, което е сто процента държавна собственост. По думите му, така ще се осигурят средства за развитие на пловдивското летище като летищен оператор и ще се възпрепятства възможността за разпиляване на средствата, които са налични към момента в Летище София ЕАД. Но, подчерта Тодоров, по никакъв начин развитието на Летище Пловдив не е свързано със закупуването на активи или други разпоредителни сделки за някакво имагинерно частно дружество.
На въпрос на "Демократична България" за отлагането на концесионната такса,
Георги Тодоров обясни, че през октомври м.г. концесионерът е поискал изменение в концесионния договор заради пандемията. Възложен е анализ на Световната банка да прегледа исканията на концесионера за отлагане на първите десет години на концесионното плащане за последните десет години. Световната банка е установила, че за да се възстанови балансът на концесията, намира този вариант за най-удачен, посочи министърът. Факт е, че по отношение на летищата в Бургас и Варна отлагането е година за година, добави той. Но, по думите му, ако тръгнем да ревизираме този анекс, ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него. Българската държава е получила първоначално концесионно плащане от 660 млн. лв., заложено е повишаване на инвестиционната програма, която включва изграждане на Терминал 3, а евентуално с нарастване в бъдеще на трафика - и на нова писта за излитане и кацане.
Летищните такси не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор,
по процедура до края на август всяка година операторът трябва да направи съвет с всички ползватели на летищните услуги, за да коментират предлаганите летищни такси, отговори Георги Тодоров на "Изправи се БГ!Ние идваме!". Те се приемат на база общо решение на ползвателите на тези услуги.
България в момента има пет летища за международни полети,
наред с това има малки летища с търговска цел, така че изгражданото на ново летище е икономически необосновано, посочи той в отговор на друг въпрос.
На среща с концесионера Тодоров е заявил,
че българската държава няма да прави компромис с безопасността на полетите, по тази причина е възложена инспекция на пистите, има постоянен мониторинг на дейностите.
Георги Тодоров изрази неудовлетвореност от състоянието в момента на санитарните възли и местата за хранене на летището.
Вече три месеца са изминали от поемането на летището от концесионера СОФКънект, той е предприел и действие за изпълнение на своите ангажименти в по-дълъг, шестмесечен срок, започнал е изработване на първоначален генерален план и др., информира още транспортният министър.
Приеха предложението на концесионера на летище София
Желязков: Плащанията за летището нито се опрощават, нито намаляват
Концесионерът на Летище София: Ще бъдем партньор, не собственик
ГЕРБ и БСП в спор за концесията на летище "София"
Депутатите приеха промени в Закона за концесиите
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!