Таксата за теоретичния шофьорския изпит ще се увеличи от 12,50 лв. на 20 лв. с въвеждането на новата система за провеждането на теоретичния изпит за кандидат-водачите на МПС.
Това ще стане след около месец-два, съобщи изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков.
Новата система ще започне да работи в края на септември и началото на октомври тази година, а до началото на следващата година кандидат-шофьорите ще попълват листовки на електронни таблети.
Според министъра на транспорта Ивайло Московски новата система ще доведе до 300 000 лв. икономии. Той обясни, че
в новия вариант на листовката сегашните 60 въпроса са сведени до 45.
Освен това, за да се поощри логическото мислене и да се премахне зазубрянето, се предвижда в някои случаи верните отговори да са повече от един.
Верният отговор на въпросите се оценява с точки от 1 до 3. Максималният възможен брой точки, които могат да изкарат кандидатите на листовките е 97, а минималният, който трябва да имат, за да минат е 87.
Системата, според министъра, е максимално защитена. Тя е тествана в продължение на няколко седмици. Според Валентин Божков възможностите за манипулации са сведени до минимум.
Около 100-120 хиляди са кандидатите, които искат да вземат книжка на година. Около 60-70% от тях се справят успешно и с двата изпита.
Новата система няма да увеличи цената на шофьорските курсове,
каза Йонко Иванов - председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка. Според него след окончателното въвеждане на системата ще се намали възможността за корупционни практики при теоретичния изпит, както и броят на жертвите по пътищата.
"Ще има трудно обучение и лесно управление", каза пък Красимир Георгиев, председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). Според Георгиев след 1-2 години ще се почувстват истинските резултати от тази система.
Като "естествен процес" определи министър Ивайло Московски възможността за увеличаване на часовете по кормуване. Ако с въвеждането на новата система кандидатите не се справят, ще са им необходими и повече часове за подготовка.
Валентин Божков не очаква срив в резултатите на кандидатите, тъй като материалът, по който ще се подготвят, ще е един и същ.
До въвеждането на таблети листовките ще се попълват на хартиени листове. Всеки кандидат ще има баркод и ще получава пакета от въпроси, който е запечатан с два холограмни стикера. Те се чупят при отварянето му.
Тестовете са уникални и няма шаблон за проверяването им.
Могат да се попълват с всякакви знаци, но ако се сгреши на въпрос не може да се поправи.
След въвеждането на таблетите кандидат-шофьорите вече ще могат да поправят грешките си.
"Не се изисква компютърна грамотност, а само човек да умее да чете на български", така транспортният министър опроверга съмненията, че новата система ще доведе до отпадане на кандидатите, които са по-малко образовани.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!