Н ова спешна среща след извънредната ситуация на Летище София в петък вечерта, когато няколко самолета бяха възпрепятствани да кацнат заради неидентифициран дрон.
Министър Караджов определи като "провокация" пускането на дрон над летище София
Шест полета са били забавени заради дрона над Летище София
Министърът на транспорта Гроздан Караджов събира операторите на всички български летища, за да обсъдят мерките, в които ще трябва да инвестират, за да защитят гражданското въздухоплаване.
Експерт за дрона над летището: Това е вид тероризъм
Въпросът кой е управлявал дрона в района на аерогарата в петък вечерта все още остава без отговор. В понеделник стана ясно, че летателният апарат е бил с тегло над 30 килограма и с размах на крилете над един метър, а за управлението му била нужна специална подготовка.
„Подобен дрон е много опасен за кацащите и излитащите самолети, тъй като може да доведе до катастрофа с много жертви. Обикновено се използва за правенето на снимки и видео от въздуха. Във военната сфера може да носи със себе си взривни вещества, бомби и да сее смърт. Според мен не става въпрос за провокация, а някой си е правил кефа”, коментира в студиото на „Здравей, България” авиационният журналист от списание „Криле” Димитър Ставрев.
Според него в гражданската авиация в страната не съществуват системи, които да засекат сигналите на такива дронове. „Според размерите на дрона, които посочи транспортният министър, такова летателно средство трудно би могло да бъде стартирано ръчно. По-скоро е излетяло от някакъв катапулт”, смята той.
По думите му след началото на войната технологията на дроновете е еволюирала значително. „При проявата на дронове с оптично влакно няма радиосигнал и единствената борба с подобен тип дронове е, когато един удари друг такъв летателен апарат”, посочи още Ставрев.
„Засичането на дронове е много трудно, особено ако са с малки размери. Трябва бързо да се преодолее разликата между сегашните възможности на дроновете и настоящата техника за ликвидиране на такива летателни апарати”, добави авиационният журналист.
По-рано в предаването „Твоя ден“ по NOVA NEWS бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев заяви, че най-голямото предизвикателство пред летищата ще бъде каква система може да се приложи. Той обаче посъветва да взаимстваме от европейския опит и даде за пример Мадрид, където е изградена система от антени, които засичат движението на дронове, а полицията има правомощия да свали дрон.
А в понеделник пред NOVA транспортният министър Гроздан Караджов заяви, че в бъдеще ще се внедрят нови системи срещу дронове на летищата. Те ще имат две функции – да откриват подобни обекти и, при нужда, да ги свалят.
„Едната функция е тази на опазване на летището. Да си я представим като един купол, както е известният железен купол, хем да могат да откриват навреме дрон, който се е насочил да навлезе в самото летищно пространство, хем да има системи, с които той да бъде обезвреждан“, коментира транспортният министър Гроздан Караджов.
„Решението не може да е само на един обект в града, полетите минават над града. Това изисква системи, които да са далеч извън обсега на летището. Проблемът е, че някой може да „вдигне” дрон още над парка „Заимов”, добави бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев.
„През последната година и половина има много неидентифицирани дронове, които се появяват, а след това не се разбира кой ги управлява и къде отиват. Проблемът е, че „противникът” се приспособява към контра системите”, добави главният експерт по „Сигурност” към Центъра за изследване на демокрацията Филип Безлов.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!