П родължават реакциите около ударната ревизия на Закона за хазарта, която предвижда 100% забрана на хазартните реклами в медиите. Въпреки ваканцията на 49-ото Народно събрание, парламентът се събира на извънредно заседание и се очаква утре текстовете да бъдат приети на второ четене.
В официална позиция „Нова Броудкастинг Груп” заявява, че приемането на текстовете в подобни безпрецедентно съкратени срокове и без обсъждане със заинтересованите страни, може сериозно да застраши икономическата независимост на медиите.
Промените в Закона за хазарта - натиск върху медиите преди изборите?
И още - непредвиденото и в средата на годината намаление на приходите от реклама ще застраши програмната схема на телевизията, включително може да ограничи достъпа на зрителите до значими спортни събития. Тази година NOVA придоби правата за излъчване на Европейското първенство по футбол - UEFA Евро 2024.
NOVA заявява, че се надява да се намери най-правилното решение на проблема, без това да застрашава икономическата стабилност на медиите, особено в навечерието на предсрочни парламентарни избори и избори за Европейски парламент.
Кой губи и кой печели от забраната на рекламата на хазарт?
Най-голямата онлайн група „Нет Инфо” също излезе с позиция, в която посочва, че големите губещи от пълната забрана за реклама на хазартни игри ще бъдат българските електронни медии и сайтове. Рекламните бюджети на хазартните оператори няма да изчезнат, а ще бъдат преразпределени и изцяло насочени към други играчи на дигиталния пазар, се казва още в позицията.
Пълният текст на позицията на „Нова Броудкастинг Груп”:
ДО КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
ДО КОМИСИЯТА ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, СЕМЕЙСТВОТО, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
ДО КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА И МЕДИИТЕ
ДО КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ДО КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
ДО КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
ОТ
„НОВА БРОУДКАСТИНГ ГРУП“ ЕООД, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ ДИРК ГЕРКЕНС
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, сигнатура 49-454-01-62, постъпил на 24 април 2024, приет на първо четене
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Обръщаме се към вас силно обезпокоени от Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, сигнатура 49-454-01-62 („Законопроекта“, „ЗИДЗХ“), постъпил в деловодството на Народното събрание на 24 април 2024, приет на първо четене в комисии и в зала и включен в дневния ред за 30 април 2024 г. за приемане на второ четене. Със Законопроекта се забранява рекламата на хазартни игри в радио- и телевизионни програми и се предвижда тази забрана да влезе в сила три дни след обнародване на изменението в Държавен вестник.
Алармираме, че приемането на Законопроекта в подобни безпрецедентно съкратени срокове и без обсъждане със заинтересованите страни, може сериозно да застраши икономическата независимост на медиите. Законопроектът ще окаже съществено влияние върху нас, тъй като забранява изцяло рекламата на цял икономически сектор.
Както многократно сме имали възможност да посочим, търговските електронни медии се финансират от реклама и от отстъпени права за разпространение на програмите. Непредвиденото и в средата на годината намаление на приходите от реклама, ще застраши програмната схема на телевизията, включително може да ограничи достъпа на зрителите до значими спортни събития.
АБРО: Призоваваме народните представители за незабавна дискусия относно Закона за хазарта
Към настоящия момент „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД („Нова“) е планирала изцяло и е сключила договорите си с независимите продуценти за производство на предавания и сериали, закупила е права за излъчване на спортни първенства, гарантирала е производството и излъчването на събития от обществен интерес. Внезапното преустановяване на един предвиден приход, безспорно ще се отрази на качеството на съдържанието, което нашата взискателна аудитория очаква.
Нова е доставчик на медийни услуги – търговски телевизионен оператор. Нова създава една политематична програма – „Нова телевизия“, която се ползва с най-голямо доверие от зрителите, четири програми със специализиран спортен профил, в които се излъчват мачовете от Ефбет лига, Сезам Купа на България, Английската висша лига, Формула 1, Мачовете от Бундеслигата и още много значими спортни събития. През 2022 година Нова, съвместно с Българската национална телевизия излъчи Световното първенство по футбол. Тази година Нова придоби правата за излъчване на Европейското Първенство по футбол- UEFA Евро 2024. Мачовете от Евро 2024 ще бъдат позиционирани и в безплатните телевизионни канали, каквото е изискването на лицензодателя – UEFA. За да можем да продължим да осигуряваме на българския зрител достъп до най-гледаното и качествено съдържание, трябва да продължим да разчитаме на приходи от реклама. Ако тези приходи намалеят, очаквано ще намалеят и възможностите и преговорната ни сила за участие в търговете за закупуване на спортни и други права.
Нова е член на Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори – АБРО и изцяло подкрепя изразените до момента становища от АБРО.
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Молим още веднъж да преразгледате позицията си по Законопроекта. Апелираме да бъде спазена процедурата по Закона за нормативните актове и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Настояваме да бъде направена оценка на въздействието от Законопроекта и да се прецени доколко забраната за реклама на хазарт ще доведе до намаляване на броя на играещите и съответно до реални ползи от това.
Вярваме и се надяваме, че ще намерите най-правилното решение на проблема с хазартните зависимости, без с това да се застрашава икономическата стабилност на медиите, особено в навечерието на предсрочни парламентарни избори и избори за Европейски парламент. Подобен безпрецедентен ход ще създаде сериозно съмнение в предвидимостта на Българската инвестиционна среда на прага на приемането на страната ни в Еврозоната.
С уважение,
Дирк Геркенс, „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД
Пълният текст на позицията на „Нет Инфо”:
ДО
КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
ДО
КОМИСИЯТА ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, СЕМЕЙСТВОТО, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
ДО
КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА И МЕДИИТЕ
ДО
КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ДО
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
ДО
КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
ОТ
„НЕТ ИНФО“ ЕАД, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ АЛЕКСАНДЪР ВАРОВ
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, сигнатура 49-454-01-62, постъпил на 24 април 2024, приет на първо четене
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Обръщам се към Вас от името на Нет Инфо ЕАД („Нет Инфо“), най-голямата дигитална медийна компания в България, която ежедневно създава съдържание, с което информира и забавлява огромен брой български потребители. Сайтовете на Нет Инфо се посещават средно от 3,43 милиона реални потребители месечно и достигат до 88% от интернет потребителите в България. Портфолиото на компанията включва някои от най-големите и посещавани български сайтове: nova.bg; dariknews.bg; vesti.bg; telegraph.bg; gong.bg; sinoptik.bg; pariteni.bg; Vbox7.com; abv.bg. Дружеството е част от мултиплатформената и технологична медийна компания „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД, която принадлежи към семейството на водещия медиен и телекомуникационен оператор в Югоизточна Европа – Юнайтед Груп.
Като активен участник на дигиталния рекламен пазар, сме силно обезпокоени от приемането на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за хазарта, сигнатура: 49-454-01-62 („Законопроекта“), внесен от народните представители г-н Йордан Цонев и г-жа Теменужка Петкова, в частта относно забраната за реклама на хазартни игри в електронни медии, включително електронни сайтове. Няма как да не отбележим пълната липса на диалог със заинтересованите страни при приемането на текстове, които ще окажат значителен негативен ефект върху дигиталните медии, регистрирани в България.
Неведнъж сме изтъквали, че българските дигитални медии, включително Нет Инфо, оперират при условията на непосилна и нерегулирана конкуренция с големите платформи Google и Facebook. Ежегодната статистика показва, че най-голямата част от вложенията на рекламодателите на българския пазар за дигитална реклама традиционно се насочват към социалните мрежи – Facebook, Instagram, LinkedIn, Viber и др., които не подлежат на законова регулация в България. В този смисъл големите губещи от пълната забрана за реклама на хазартни игри, ще бъдат българските електронни медии и сайтове. Както и досега рекламата на хазартни игри на легални и нелегални хазартни оператори ще продължи да съществува в социалните мрежи и на чуждестранните сайтове, които са достъпни в България. На практика рекламните бюджети на хазартните оператори няма да изчезнат, а ще бъдат преразпределени и изцяло насочени към други играчи на дигиталния пазар – социални медии, чуждестранни сайтове, анонимни сайтове и т.н.
Обществено известно е, че към момента няма наложени санкции за излъчена реклама на хазартни игри на дигитална платформа, регистрирана в България. Не ни е известно да има и обществено недоволство спрямо рекламата на хазартни игри в български легални интернет сайтове. В този смисъл буди недоумение пълната забрана, която се налага без оглед на конкретната обстановка и регулаторна среда.
На следващо място – Нет Инфо е дигиталният дом на редица спортни събития, любими на българската публика – Gong.bg е един от лидерите в областта на спортната информация онлайн, предоставя спортни новини, анализи, ексклузивно съдържание, видео, игри, livescore и други. Тук българската публика намира видео съдържание от първенства, като – Efbet Лига, Сезам – Купа на България, Английската Висша лига, Бундеслигата, Формула 1 и много др. Групата на „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД вече е сключила договор за излъчването на мачовете от Европейското Първенство по футбол- UEFA Евро 2024. Ексклузивното спортното съдържание, което достига до аудиторията на Нет Инфо напълно безплатно изисква огромни инвестиции, които Групата прави и чиято възвращаемост ще бъде силно ограничена от забраната, въвеждана със Законопроекта. Липсата на възможност тези разходи да бъдат споделяни с хазартните оператори, които имат сериозно участие във финансирането на световния спорт, ще направи невъзможно закупуването на спортни права занапред. Нещо повече – промените в средата на годината, ще осуетят изпълнението на вече поети ангажименти по лицензионни и рекламни договори.
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Призоваваме ви да съдействате за организиране на дискусия с представители на медиите и хазартната индустрия, с цел обсъждане на най-точния и ефективен начин за ограничаване на рекламата на хазарт, като считаме, че с пълната забрана на рекламата няма да бъдат постигнати изложените в мотивите цели.
Молим изработването на Законопроекта да бъде извършено при зачитане на принципите на предвидимост и съгласуваност, което е единствената гаранция за стабилна икономическа и медийна среда.
Не подкрепяме извършването на законови промени със съществен икономически ефект върху медиите в ключов момент за българското общество – малко повече от един месец преди провеждането на Европейски и Парламентарни избори.
С уважение,
Александър Варов, Нет Инфо ЕАД
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase