К омисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) се обяви срещу новия ред за налагане на санкции на водачите на моторни превозни средства.
Тя трябва да съгласува всеки законопроект, изготвен от органите на изпълнителната власт, относно наличието на корупционен риск.
В КПКОНПИ е постъпил проект на решение на Министерския съвет за одобряване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата.
Проверяваме онлайн за невръчени глоби от КАТ
Законопроектът предвижда за извършени нарушения (с изключение на движение без винетка), пътните полицаи да издават направо фишове, с които едновременно установяват нарушението и налагат наказанието – глоба, имуществена санкция, и лишаване от право да се управлява МПС.
С фиша могат да отнемат и контролни точки. Съставеният фиш може да бъде обжалван в 14-дневен срок от неговото връчване чрез органа, който го е издал, пред съответния районен съд.
Според КПКОНПИ така се въвежда едноетапност на административнонаказателното производство, чрез отпадане на института на наказателното постановление и на предшестващия го акт.
Досегашният ред по Закона за административните нарушения и наказания предвижда установяване на нарушението чрез съставяне на акт за установяване на административно нарушение от служител на пътна полиция. Въз основа на акта се издава наказателно постановление, с което се налагат административни наказания от орган, различен от актосъставителя.
Вземат книжки и спират автомобили за неплатени глоби
Нарушителят има право на възражения по съставения акт, а наказателното постановление може да се обжалва по съдебен ред.
Издаването на предложения в законопроекта фиш предполага пътният полицай едновременно да прави фактически констатации по установяване на нарушението и правни изводи, включително и за определяне на наказанието спрямо нарушителя, посочват във възражението си от КПКОНПИ.
Така ще се стигне до концентрация на властнически правомощия в служителя на МВР, което крие риск от генериране на корупционни практики.
Предвидената в новата уредба възможност съставителят на фиша, едновременно да налага и административно наказание, като определя вида и размера му, създава условия за корупционни прояви, както от страна на наказващия – пътния полицай, така и от страна на наказваното лице, с цел снижаване на наказанието или неналагането му.
Законопроектът предвижда фишът за установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание да се съставя в присъствието на нарушителя и на поне един свидетел.
Нови правила по границите, кога ще ни връщат и ще ни отнемат ли книжките
Според КПКОНПИ, това обстоятелство открива възможност процедурата да е легитимна при участието на втория пътен полицай от патрулния екип, което крие сериозен корупционен риск.
Установени са и недостатъци в предвидените възможности за връчване на фиша. Предлага се, например, той да „се счита за връчен от датата на закрепване на уведомлението към моторното превозно средство”, когато е съставен за нарушение на правилата за паркиране, без да е уточнено как точно ще става това „закрепване”.
Според бившият директор на „Магистрална полиция” полк. Красимир Занев обаче премахването на няколкото етапа при налагане на санкции на водачите на МПС ще доведе до ускоряване на процедурите и по-съвестно плащане.
„Имаше случай на водач с 80 акта. Не ги плаща, не получава наказателните постановления, кара си необезпокояван”, посочи Занев пред NOVA.
По отношение на възможността единият полицай от патрула да съставя акта, а другият да бъде свидетел, експертът коментира:
„Винаги съм казвал, че ако има ситуация, трябва да се спре гражданско лице, което да е от друга позиция. Винаги е съществувала възможност за корупционна практика. Но в резултат на мерките на сегашното ръководство на МВР, тя е сведена до минимум. За това се монтираха камери, въведоха се телефони за сигнали”.
„Наказателният закон вече е много ясен – и взимащият, и даващият подкуп може да бъде наказан”, заяви Занев и подчерта, че често глобяваните предлагат подкупи.
Според експерта, предвиденото в проектозакона увеличаване на наказанията за водачите на МПС, уличени, че са карали под въздействието на алкохол или наркотични вещества, ще доведе до намаляване на инцидентите по пътищата на България.
Занев посочи, че е предвидено и увеличаване до 500 лв. на глобите за паркиране на забранено място, като тротоар, зелена площ или пред детска градина.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!