100

 „КЗП се произнесе, че намерението на мобилните оператори за вдигане на цените на услугите, представлява нелоялна търговска практика. Днес издаваме заповед, с която я забраняваме”.

Това обяви министърът на икономиката Корнелия Нинова.

„Тази практика е нелоялна, защото мобилните оператори възнамеряват да вдигнат 2 пъти цената, защото искат да го направят за 2020 и за 2021 година накуп през януари-февруари, когато излезе индексът на НСИ, да се отрази във фактурите за февруари”, поясни Корнелия Нинова.

КЗП проверява мобилни оператори за вдигане на цените

„От днес ще има акт на органа, с който я забраняваме. Искаме да ги предупредим, че ако го направят, ще приложим всички механизми и законови похвати, с които да не допуснем това. А те са няколко - налагане на глоба е най-малкото. Тя е в размер от 1000 до 30 000 лв. Второ, ще се обърнем към съда, за да поискаме, ако нашата заповед бъде обжалвана, да се приложи предварително изпълнение т.е. да не се пристъпва към увеличение на цената”, каза Нинова.

„Една от задачите е да извършим законови промени за защита на потребителите от всякакъв натиск. До ноември в КЗП са постъпили 21 000 жалби, това показва колко хора са засегнати от най-различни казуси. Жалбите са срещу ЕРП-та, топлофикации, ВиК сектор, некачествени стоки”, отчете Нинова.

Цените на тока ще останат замразени до 31 март 2022 г.

От своя страна председателят на КЗП Димитър Маргаритов заяви, че за гражданите се получава нещо, за което те са информирани в последния момент преди празниците. По думите на Маргаритов, операторите се опитват да стигнат до злоупотреба.

„Изискахме становищата на операторите, анализирани са и диалог може да има, но трябва да се дава сметка за това, което е по закон”, добави Маргаритов.

По-късно Vivacom, A1 и Теленор излязоха с позиции във връзка с казуса.

Ето позицията на Vivacom:

"Vivacom стриктно спазва българското законодателство. Не бихме могли да коментираме въпросната заповед, преди да се запознаем с нейното съдържание. Винаги сме били изключително честни и прозрачни в отношенията с клиентите и през годините сме доказали, че работим в техен интерес и сме лоялен партньор на бизнеса".

Цялата позиция на Теленор:

"Във връзка със становището на вицепремиера и министър на Икономиката и индустрията г-жа Корнелия Нинова и публикуваното съобщение на страницата на Комисия за защита на потребителите (КЗП), бихме искали да потвърдим, че сме запознати с тях. Доколкото на този етап не сме получили заповед, издадена от КЗП за забрана на нелоялна търговска практика, свързана с планираната от нас индексация, планираме да изчакаме получаването й , съответно да се запознаем със съдържанието й, след което ще оповестим последващите си стъпки.

Междувременно по отношение на обявеното на 21.12.21 г. решение за индексация на цените на месечните абонаменти, бихме искали да изразим следното становище:

Като отговорна компания, която иска да отговори на повишеното потребление в настоящата пандемична ситуация, Теленор България предприема всички необходими действия, които ще позволят непрекъснатост на услугите и постоянна свързаност на гражданите с необходимото качество.

Взехме това нелеко бизнес решение поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачването на цените на електроенергия, горива, различни продукти и услуги на пазара, както и на вносните компоненти, които се влагат при изграждане и модернизиране на мрежата.

Бихме искали да подчертаем, че в интерес на потребителите взехме решението да отложим прилагането на инфлационния индекс за 2020 г. и да го приложим през февруари, заедно с този за 2021 г., като по този начин считаме, че индексацията е максимално щадяща за клиентите ни. Индексацията ще се отрази във фактурата на настоящите клиенти след 05.02.2022 г. Очакваме индексацията да е около 5%, формирана по следния начин:

- За 2021 г. индексацията се извършва, като се прилага средногодишният индекс на потребителските цени (ИПЦ), публикуван от Национален статистически институт (НСИ) за 2020 г., който е в размер на 1.7%.

- В началото на следващата календарна година, Теленор България ще индексира месечните абонаменти с ИПЦ за 2021г., чийто прогнозен размер към момента е около 3.3%. Веднага след като Националният статистически институт публикува размера на средния годишен индекс на потребителските цени (СГП) за 2021 г., което публикуване се очаква в средата на януари 2022 г., Теленор България ще информира потребителите си за точния му размер.

За 50% от клиентската ни база тази промяна ще бъде в размер на по-малко от 1 лев с ДДС.

Индексацията се извършва в съответствие със сключените с потребителите индивидуални договори, които предвиждат, че Теленор България има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно, с размера на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени, за предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура след индексирането. До този момент Теленор България не се е възползвала от правото да индексира цените, но нарастването на оперативните ни разходи в пъти, което отчитаме от старта на пандемията и особено през последните няколко месеца, наложи взимането на това нелеко решение.

Уверяваме Ви, че решението за индексация бе взето след задълбочени анализи и внимателно проучване на практиките на пазара на телекомуникационни услуги в Европа, където индексация на цените на мобилните услуги е обичайна практика. В допълнение, видно от потребителската кошница, изследвана от НСИ при определяне средногодишния индекс на потребителските цени, единствено цената на електронните съобщителни услуги през последните 18 месеца е продължавала да пада.

Важно е също да отбележим, че в тежката ситуация на пандемия, Теленор България запази броя на служителите си, продължи да разчита на всички свои местните доставчици и подизпълнители, без да намаляваме обема на поръчките си за стоки и услуги към тях. В резултат на това, като голям работодател и корпоративен данъкоплатец, Теленор България продължава да дава своя принос за развитие на българската икономика.

Бихме искали да Ви информираме, че гореизложеното и допълнителни детайли са посочени и в отговора ни към Омбудсмана на Република България, който беше изпратен днес".

Цялата позиция на А1:

На 21 декември 2021 година А1 България предприе комуникационна кампания относно индексиране на месечните абонаментни такси по договорите за ползване на телекомуникационни услуги, за която уведомихме Комисия за защита на потребителите (КЗП) на 13.12.2021 г. Промяната на месечните такси включва средногодишния индекс на потребителските цени за предходната и тази година (прогнозно около 4,1 %).

В интерес на потребителите сме решили индексацията с индекса за 2020 година да бъде реално отразен в месечните сметки на абонатите през първото тримесечие на 2022 година, заедно с индексацията за 2021 г. По този начин ще бъде избегнато неудобството от две последващи промени в сметките. Друго предимство на този подход е, че месечните абонаментни такси ще бъдат индексирани на по-ниска база спрямо индексацията в две различни години и съответно крайното увеличение ще бъде по-малко за клиентите. (Моля, вижте таблицата в края на документа с прогнозното увеличение, ако сумарният средногодишен индекс за 2020 и 2021 година е 4,1%).

Индексирането на таксите бе наложено от инфлацията, която се наблюдава през предходните няколко години. Всичко това произтича от повишените цени на технологично и строително оборудване, свързаните услуги и енергийни продукти, чрез които ние изграждаме и поддържаме нашите мрежи, за да осигурим свързаност на потребителите. Разходите ни за създаване и предлагане на качествени продукти и услуги се увеличават, докато цените ни останаха без промяна през 2020 и 2021 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване.

Употребата на мобилни и фиксирани услуги се е увеличила в пъти през последните години. Ако вземем за пример мобилния интернет, в момента потребителите заплащат много по-ниска цена за мегабайт мобилен интернет, отколкото преди няколко години. Тази тенденция доведе и до високото търсене на неограничени мобилни планове в момента. Поради тези причини се налага да индексираме цените на нашите услуги, за да компенсираме нарастващата инфлация и предизвиканите от нея по-високи разходи за компанията.

А1 винаги е спазвала стриктно законите и регулациите, като е водила прозрачен диалог с институциите и държавните органи. Индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега, при наличието на безспорно правно основание. Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г. Тогава се очаква Националният статистически институт да публикува и средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г. Планираме двата индекса да се сумират и да се приложат наведнъж за бъдещи фактури, без да засягат вече издадени такива.

В случай че Комисия за защита на потребителите настоява да приложим веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да индексираме с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени. Както винаги досега и при този случай ще разчитаме на диалогичност от страна на държавните институции, тъй като се стремим да бъдем максимално прозрачни и коректни в отношенията си с крайните потребители. Свързаността е по-важна от всякога и нашите услуги са структуроопределящи за цялото общество. Поради тази причина за нас е важно да продължим да ги развиваме и да предлагаме качествени телекомуникационни услуги, а единственият начин е да се съобразяваме с икономическата обстановка и ситуацията на пазара.

Пример за размер на увеличението на месечна абонаментна такса след индексацията ѝ с прогнозната стойност от 4,1%

Текуща месечна абонаментна такса

Размер на индексирането с 4,1%

10,00 лв.

0,41 лв.

20,00 лв.

0,82 лв.

30,00 лв.

1,23 лв.

Посочените стойностите са с ДДС."

Българската асоциация за кабелните и комуникационни оператори също излезе с позиция:

"БАККО изразява загриженост от опитите за непазарна намеса от страна на държавата във връзка с обявеното намерение за индексация на цените на телекомуникационните оператори.

Бихме искали да обърнем внимание, че индустрията е готова на диалог по икономическите причини, довели до това трудно решение. 
Планираната индексация ще се отрази средно с до 1 лв. на месец на потребител, което се случва на фона на постоянно нарастваща инфлация и ръст на оперативните разходи на практически всеки бизнес.

Предприетите действия са изцяло в съответствие с действащото законодателство и европейската практика, и са крайно необходими, за да могат телекомуникационите оператори да продължат да предоставят услуги с непрекъснато и високо качество, както и да гарантират инвестициите в развитие на модерна инфраструктура. Отворени сме за дискусия с всички компетентни институции."

Коментари 100
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

100 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пламен Димитров: Във Vivacom всеки ден ставаме все по-добри в името на клиента

Пламен Димитров: Във Vivacom всеки ден ставаме все по-добри в името на клиента

Любопитно Преди 1 час

Старши мениджърът в отдел „Клиентско изживяване“ в телекома се включи в инициативата „Мениджър за един ден“ на Junior Achievement

<p>Вижте как Валенсия изчезва под море от кал (ВИДЕО)</p>

Вижте как Валенсия изчезва под море от кал по време на смъртоносните наводнения в Испания

Свят Преди 2 часа

В резултат на екстремното метеорологично явление загинаха над 200 души

<p>Памела, Бети, Принс - коя е Бионсе на Хелоуин</p>

Бионсе избра за Хелоуин да е... Памела Андерсън, Принс и Аполония и Бети Дейвис

Любопитно Преди 2 часа

Певицата изглежда обича да влиза в различни роли

Одобриха кандидатурата на Екатерина Захариева за еврокомисар

Одобриха кандидатурата на Екатерина Захариева за еврокомисар

Свят Преди 3 часа

Захариева ще отговаря за ресора "Стартъпи, проучвания и иновации"

Ричард Гиър напуска Америка заради младата си съпруга

Ричард Гиър напуска Америка заради младата си съпруга

Любопитно Преди 3 часа

Феновете на актьора се страхуват, че Гиър планира да прекрати кариерата си

Снимката е илюстративна

Мълния уби футболист по време на мач

Свят Преди 3 часа

Ранени са четирима, като вратарят остава в критично състояние

<p>Кой е бил най-популярният филм в годината ви на раждане</p>

Кой е бил най-популярният филм в годината ви на раждане

Любопитно Преди 3 часа

Има много ленти, които си заслужава да бъдат гледани отново и отново

<p>&bdquo;Секс. Клоуни. Убийство&ldquo;</p>

„Секс. Клоуни. Убийство“: Кой застреля от упор Марлин Уорън

Свят Преди 3 часа

Странното убийство остава неразкрито в продължение на 27 години

СофтУни празнува 11 години знания и успехи!

СофтУни празнува 11 години знания и успехи!

Технологии Преди 3 часа

А ето и какво беше постигнато за тези 11 години

Алианса за корпоративна социална отговорност

United Group се присъедини към Алианса за корпоративна социална отговорност

Любопитно Преди 3 часа

Основната цел на Алианса за корпоративна социална отговорност е да насърчи отговорните бизнес практики по цялата верига за доставки в областта на телекомуникациите

<p>Сръбският министър на транспорта&nbsp;подаде оставка</p>

Сръбският министър на транспорта Горан Весич подаде оставка

Свят Преди 3 часа

Причина за оттеглянето му е инцидентът, при който козирка на жп гарата в Нови Сад рухна и 14 души загинаха

Евгений Пригожин

Загадъчна смърт застигна съюзник на Пригожин

Свят Преди 4 часа

Мъртъв е Андрей Ткаченко - един от близките сътрудници на основателя на частната военна компания "Вагнер“ Евгений Пригожин

Кирил Петков отговори на Пеевски: Фантомите нямат права

Кирил Петков отговори на Пеевски: Фантомите нямат права

България Преди 4 часа

Съпредседателят на „Продължаваме Промяната” коментира позицията на лидера на "ДПС – Ново начало"

Снимката е илюстративна

САЩ са готови да продадат на Южна Корея отбранителни системи за 5 млрд. долара

Свят Преди 4 часа

Съобщението идва на фона на изстрелян залп от балистични ракети с малък обсег от Северна Корея рано тази сутрин

<p>Вижте джобния часовник, спрял при потъването на &quot;Титаник&quot;</p>

Джобен часовник, спрял при потъването на „Титаник“, се продава за $104 000

Свят Преди 5 часа

Часовникът е останал „застинал във времето“ в 4,53 ч., което е 2 часа и 33 минути след потъването на кораба на 15 април 1912 г.