100

 „КЗП се произнесе, че намерението на мобилните оператори за вдигане на цените на услугите, представлява нелоялна търговска практика. Днес издаваме заповед, с която я забраняваме”.

Това обяви министърът на икономиката Корнелия Нинова.

„Тази практика е нелоялна, защото мобилните оператори възнамеряват да вдигнат 2 пъти цената, защото искат да го направят за 2020 и за 2021 година накуп през януари-февруари, когато излезе индексът на НСИ, да се отрази във фактурите за февруари”, поясни Корнелия Нинова.

КЗП проверява мобилни оператори за вдигане на цените

„От днес ще има акт на органа, с който я забраняваме. Искаме да ги предупредим, че ако го направят, ще приложим всички механизми и законови похвати, с които да не допуснем това. А те са няколко - налагане на глоба е най-малкото. Тя е в размер от 1000 до 30 000 лв. Второ, ще се обърнем към съда, за да поискаме, ако нашата заповед бъде обжалвана, да се приложи предварително изпълнение т.е. да не се пристъпва към увеличение на цената”, каза Нинова.

„Една от задачите е да извършим законови промени за защита на потребителите от всякакъв натиск. До ноември в КЗП са постъпили 21 000 жалби, това показва колко хора са засегнати от най-различни казуси. Жалбите са срещу ЕРП-та, топлофикации, ВиК сектор, некачествени стоки”, отчете Нинова.

Цените на тока ще останат замразени до 31 март 2022 г.

От своя страна председателят на КЗП Димитър Маргаритов заяви, че за гражданите се получава нещо, за което те са информирани в последния момент преди празниците. По думите на Маргаритов, операторите се опитват да стигнат до злоупотреба.

„Изискахме становищата на операторите, анализирани са и диалог може да има, но трябва да се дава сметка за това, което е по закон”, добави Маргаритов.

По-късно Vivacom, A1 и Теленор излязоха с позиции във връзка с казуса.

Ето позицията на Vivacom:

"Vivacom стриктно спазва българското законодателство. Не бихме могли да коментираме въпросната заповед, преди да се запознаем с нейното съдържание. Винаги сме били изключително честни и прозрачни в отношенията с клиентите и през годините сме доказали, че работим в техен интерес и сме лоялен партньор на бизнеса".

Цялата позиция на Теленор:

"Във връзка със становището на вицепремиера и министър на Икономиката и индустрията г-жа Корнелия Нинова и публикуваното съобщение на страницата на Комисия за защита на потребителите (КЗП), бихме искали да потвърдим, че сме запознати с тях. Доколкото на този етап не сме получили заповед, издадена от КЗП за забрана на нелоялна търговска практика, свързана с планираната от нас индексация, планираме да изчакаме получаването й , съответно да се запознаем със съдържанието й, след което ще оповестим последващите си стъпки.

Междувременно по отношение на обявеното на 21.12.21 г. решение за индексация на цените на месечните абонаменти, бихме искали да изразим следното становище:

Като отговорна компания, която иска да отговори на повишеното потребление в настоящата пандемична ситуация, Теленор България предприема всички необходими действия, които ще позволят непрекъснатост на услугите и постоянна свързаност на гражданите с необходимото качество.

Взехме това нелеко бизнес решение поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачването на цените на електроенергия, горива, различни продукти и услуги на пазара, както и на вносните компоненти, които се влагат при изграждане и модернизиране на мрежата.

Бихме искали да подчертаем, че в интерес на потребителите взехме решението да отложим прилагането на инфлационния индекс за 2020 г. и да го приложим през февруари, заедно с този за 2021 г., като по този начин считаме, че индексацията е максимално щадяща за клиентите ни. Индексацията ще се отрази във фактурата на настоящите клиенти след 05.02.2022 г. Очакваме индексацията да е около 5%, формирана по следния начин:

- За 2021 г. индексацията се извършва, като се прилага средногодишният индекс на потребителските цени (ИПЦ), публикуван от Национален статистически институт (НСИ) за 2020 г., който е в размер на 1.7%.

- В началото на следващата календарна година, Теленор България ще индексира месечните абонаменти с ИПЦ за 2021г., чийто прогнозен размер към момента е около 3.3%. Веднага след като Националният статистически институт публикува размера на средния годишен индекс на потребителските цени (СГП) за 2021 г., което публикуване се очаква в средата на януари 2022 г., Теленор България ще информира потребителите си за точния му размер.

За 50% от клиентската ни база тази промяна ще бъде в размер на по-малко от 1 лев с ДДС.

Индексацията се извършва в съответствие със сключените с потребителите индивидуални договори, които предвиждат, че Теленор България има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно, с размера на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени, за предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура след индексирането. До този момент Теленор България не се е възползвала от правото да индексира цените, но нарастването на оперативните ни разходи в пъти, което отчитаме от старта на пандемията и особено през последните няколко месеца, наложи взимането на това нелеко решение.

Уверяваме Ви, че решението за индексация бе взето след задълбочени анализи и внимателно проучване на практиките на пазара на телекомуникационни услуги в Европа, където индексация на цените на мобилните услуги е обичайна практика. В допълнение, видно от потребителската кошница, изследвана от НСИ при определяне средногодишния индекс на потребителските цени, единствено цената на електронните съобщителни услуги през последните 18 месеца е продължавала да пада.

Важно е също да отбележим, че в тежката ситуация на пандемия, Теленор България запази броя на служителите си, продължи да разчита на всички свои местните доставчици и подизпълнители, без да намаляваме обема на поръчките си за стоки и услуги към тях. В резултат на това, като голям работодател и корпоративен данъкоплатец, Теленор България продължава да дава своя принос за развитие на българската икономика.

Бихме искали да Ви информираме, че гореизложеното и допълнителни детайли са посочени и в отговора ни към Омбудсмана на Република България, който беше изпратен днес".

Цялата позиция на А1:

На 21 декември 2021 година А1 България предприе комуникационна кампания относно индексиране на месечните абонаментни такси по договорите за ползване на телекомуникационни услуги, за която уведомихме Комисия за защита на потребителите (КЗП) на 13.12.2021 г. Промяната на месечните такси включва средногодишния индекс на потребителските цени за предходната и тази година (прогнозно около 4,1 %).

В интерес на потребителите сме решили индексацията с индекса за 2020 година да бъде реално отразен в месечните сметки на абонатите през първото тримесечие на 2022 година, заедно с индексацията за 2021 г. По този начин ще бъде избегнато неудобството от две последващи промени в сметките. Друго предимство на този подход е, че месечните абонаментни такси ще бъдат индексирани на по-ниска база спрямо индексацията в две различни години и съответно крайното увеличение ще бъде по-малко за клиентите. (Моля, вижте таблицата в края на документа с прогнозното увеличение, ако сумарният средногодишен индекс за 2020 и 2021 година е 4,1%).

Индексирането на таксите бе наложено от инфлацията, която се наблюдава през предходните няколко години. Всичко това произтича от повишените цени на технологично и строително оборудване, свързаните услуги и енергийни продукти, чрез които ние изграждаме и поддържаме нашите мрежи, за да осигурим свързаност на потребителите. Разходите ни за създаване и предлагане на качествени продукти и услуги се увеличават, докато цените ни останаха без промяна през 2020 и 2021 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване.

Употребата на мобилни и фиксирани услуги се е увеличила в пъти през последните години. Ако вземем за пример мобилния интернет, в момента потребителите заплащат много по-ниска цена за мегабайт мобилен интернет, отколкото преди няколко години. Тази тенденция доведе и до високото търсене на неограничени мобилни планове в момента. Поради тези причини се налага да индексираме цените на нашите услуги, за да компенсираме нарастващата инфлация и предизвиканите от нея по-високи разходи за компанията.

А1 винаги е спазвала стриктно законите и регулациите, като е водила прозрачен диалог с институциите и държавните органи. Индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега, при наличието на безспорно правно основание. Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г. Тогава се очаква Националният статистически институт да публикува и средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г. Планираме двата индекса да се сумират и да се приложат наведнъж за бъдещи фактури, без да засягат вече издадени такива.

В случай че Комисия за защита на потребителите настоява да приложим веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да индексираме с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени. Както винаги досега и при този случай ще разчитаме на диалогичност от страна на държавните институции, тъй като се стремим да бъдем максимално прозрачни и коректни в отношенията си с крайните потребители. Свързаността е по-важна от всякога и нашите услуги са структуроопределящи за цялото общество. Поради тази причина за нас е важно да продължим да ги развиваме и да предлагаме качествени телекомуникационни услуги, а единственият начин е да се съобразяваме с икономическата обстановка и ситуацията на пазара.

Пример за размер на увеличението на месечна абонаментна такса след индексацията ѝ с прогнозната стойност от 4,1%

Текуща месечна абонаментна такса

Размер на индексирането с 4,1%

10,00 лв.

0,41 лв.

20,00 лв.

0,82 лв.

30,00 лв.

1,23 лв.

Посочените стойностите са с ДДС."

Българската асоциация за кабелните и комуникационни оператори също излезе с позиция:

"БАККО изразява загриженост от опитите за непазарна намеса от страна на държавата във връзка с обявеното намерение за индексация на цените на телекомуникационните оператори.

Бихме искали да обърнем внимание, че индустрията е готова на диалог по икономическите причини, довели до това трудно решение. 
Планираната индексация ще се отрази средно с до 1 лв. на месец на потребител, което се случва на фона на постоянно нарастваща инфлация и ръст на оперативните разходи на практически всеки бизнес.

Предприетите действия са изцяло в съответствие с действащото законодателство и европейската практика, и са крайно необходими, за да могат телекомуникационите оператори да продължат да предоставят услуги с непрекъснато и високо качество, както и да гарантират инвестициите в развитие на модерна инфраструктура. Отворени сме за дискусия с всички компетентни институции."

Коментари 100
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

100 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Това са кандидатите за президент на Румъния (СНИМКИ)</p>

Това са кандидатите за президент на Румъния

Свят Преди 8 минути

Тази неделя румънците от страната и чужбина ще гласуват на първия тур на президентските избори

БСП кани на разговори ПП-ДБ, "Възраждане", АПС, ИТН и МЕЧ

БСП кани на разговори ПП-ДБ, "Възраждане", АПС, ИТН и МЕЧ

България Преди 23 минути

Срещата ще бъде за формиране на надпартийно мнозинство, което да излъчи председател на парламента

Повдигнаха обвинения на румънец, опитал се да избяга от полицията при гонка с мигранти

Повдигнаха обвинения на румънец, опитал се да избяга от полицията при гонка с мигранти

България Преди 39 минути

Той е бил осъждан с влязла в сила присъда за същото деяние и е бил в изпитателен срок

„Време за туризъм” в „Темата на NOVA“

„Време за туризъм” в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 39 минути

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Какво попречи на Камала Харис в надпреварата за Белия дом

Какво попречи на Камала Харис в надпреварата за Белия дом

Свят Преди 44 минути

Докато демократите се примиряват с общите си изборни загуби, те също търсят отговори, за да обяснят поражението си

<p>Вижте забележителностите на Ню Йорк от джинджифилов хляб</p>

Известни забележителности на Ню Йорк са пресъздадени от джинджифилов хляб

Свят Преди 1 час

Всеки дизайн трябва да бъде изцяло годен за консумация и изработен от най-малко 80% джинджифилов хляб

"Възмутителен ход": Байдън с остри критики за заповедта за арест на Нетаняху

"Възмутителен ход": Байдън с остри критики за заповедта за арест на Нетаняху

Свят Преди 1 час

„Винаги ще подкрепяме Израел срещу заплахите за неговата сигурност“, заяви президентът на САЩ

<p>Известен холивудски продуцент е открит мъртъв в дома си</p>

Почина популярен холивудски продуцент

Свят Преди 1 час

Кал Бойнгтън е намерен мъртъв в дома си в Калифорния

Мъск с остри критики към австралийското правителство

Мъск с остри критики към австралийското правителство

Свят Преди 1 час

"Изглежда, че това е начин за контрол на достъпа до интернет за всички австралийци"

"Не мисля, че възелът ще се развърже": Лена Бориславова преди гласуването на председател на НС

"Не мисля, че възелът ще се развърже": Лена Бориславова преди гласуването на председател на НС

България Преди 1 час

Бориславова призова да не бъде хвърляна цялата отговорност върху "Демократична България", които имат своята позиция да не гласуват заедно с "Възраждане"

<p>Паднали клони и отломки: Силна буря връхлетя Калифорния (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Паднали клони и отломки: Силна буря връхлетя Калифорния

Свят Преди 1 час

Падналият сняг доведе до по-ранно отваряне на ски курорти

Коронацията на Чарлз III е струвала 72 милиона британски лири

Коронацията на Чарлз III е струвала 72 милиона британски лири

Свят Преди 2 часа

Чарлз III беше коронясан в Уестминстърското абатство на церемония, на която присъстваха високопоставени гости от цял свят

Десетки убити при израелски бомбардировки в Ливан и Газа

Десетки убити при израелски бомбардировки в Ливан и Газа

Свят Преди 2 часа

Израел е ударил южните предградия на Бейрут на няколко вълни

<p>Села в Ловешко обезлюдяват заради липса на вода</p>

Жители на засегнатите от водната криза села обмислят да ги напуснат

България Преди 2 часа

Водната криза в Ловеч и областта се задълбочава, а, решенията не изглеждат близо

Руски удари в североизточната част на Украйна, има убити и ранени

Руски удари в североизточната част на Украйна, има убити и ранени

Свят Преди 2 часа

Град Суми, в близост до руската граница, беше ударен от "няколко мощни експлозии",