П реките загуби за България от забавянето на пълното ни присъединяване към Шенген възлизат на 845 милиона лева, каза служебният министър на икономиката и индустрията Петко Николов, който цитира данни от доклад на Института за икономически изследвания към БАН по поръчка на министерството.
Съветът на ЕС одобри промени в правилата за Шенген
Министърът изтъкна, че към преките финансови загуби трябва да се добавят и пропуснатите ползи от това, че България не е в Шенген по суша, които възлизат на около 550 милиона лева и така преките и потенциалните ползи от премахването на граничния контрол по суша възлизат на 1,3 млрд. лева годишно.
По думите му от присъединяването ни по суша ще бъдат спестени въглеродни емисии, които се оценяват на около 7,5 милиона лева по данни от изследването.
"Резултатите от пълното приемане на България и Румъния в Шенген не са с еднократен ефект, а ще се засилят с все по-дълбоката икономическа интеграция между европейските държави, което означава, че всяко едно поредно отлагане ще е причина за по-големи пропуснати ползи както за българската, така и за европейската икономика", каза той.
Той отбеляза, че присъединяването към Шенген на България и Румъния следва да е приоритет и когато то стане факт, това ще е ключов момент в процеса на европейската интеграция.
"Оценяваме като изключително положителен факта, че Унгария е поставила като приоритет присъединяването ни по суша. Оценяваме високо подкрепата на Унгария за бързо, скорошно и бих казал животоспасяващо присъединяването на България и Румъния към Шенген и се надявам до края на годината това да стане факт", изтъкна Николов.
Илва Йохансон: Очакваме пълното присъединяване на България към Шенген
Според него това е важно за всички компании, които оперират на територията на двете държави.
"Това е от значение за всички икономики, особено за българската. Ползите са свързани с намаляването на трафика, развитието на логистичната инфраструктура, повишаването на инвеститорския интерес към България и Румъния", каза министърът.
Той добави, че положителните ефекти за страните от ЕС могат да се разглеждат в много направления, сред които допълнителното укрепване на външните граници, повишаването на обема на търговията, намаляването на разходите за износителите чрез освобождаването на транспортен ресурс от чакащите на границата камиони, съкращаване на времето на придвижването, спестяване на административни проверки на границата, намаляването на сроковете за доставки, повишаване на потенциала за растеж на пограничните райони, екологичен ефект от прекратяването на чакането на камионите по границите.
"Ще се подобри транспортната свързаност, ще се увеличат търговските и инвестиционните потоци, ще се намали времето и стойността на физическото ни придвижване", обобщи Петко Николов.
*Във видеото: Загубите от неприемането ни в сухопътен Шенген: Колко е ощетена България
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!