О кръжният съд в Добрич не даде ход на делото срещу втория помощник-капитан на „Вера Су“ поради неявяване на подсъдимия К.А. в съдебна зала.
Съгласно разпореждане на съда подсъдимият е трябвало да бъде призован чрез назначения му служебен защитник. Това не е сторено, тъй като той спрял да отговаря на телефонните номера, които предоставил на адвоката си за връзка.
В съдебна зала защитникът обясни, че към днешна дата е успял да намери актуалния телефонен номер на К.А., разговарял е с него и подсъдимият е заявил готовност да присъства на следващото заседание.
За да бъде изпълнена процедурата по призоваването на подсъдимия, съдът разпореди да бъде изготвена съдебна поръчка по линия на международното сътрудничество по наказателни дела.
Тъй като К. А. е турски гражданин, съдебната поръчка ще бъде изпратена до турското министерство на правосъдието, съобразно изискванията на сключения между България и Турция договор за правна помощ по граждански и наказателни дела. Съдебната поръчка ще бъде изпратена чрез българското министерство на правосъдието.
С оглед необходимия технически срок за изпълнение на съдебната поръчка съдът насрочи ново заседание по делото на 29 септември 2022г., като определи и две резерви дати през месец октомври - 21-и и 28-и.
К. А., родом от Истанбул, бе предаден на съда от Окръжната прокуратура през април. Той е бил на вахта в нощта на инцидента и ще бъде съден за нарушаване на правило от Международната конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците – допускане засядането на кораб край бреговете на Република България, съобщиха тогава от Апелативна прокуратура – Варна. Деянието, от което са настъпили имуществени вреди в размер на близо 6,7 милиона лева, е извършено по непредпазливост.
Ако бъде признат за виновен, К. А. може да получи наказание „лишаване от свобода“ за срок до три години. Другият подсъдим по случая, капитанът на „Вера Су“ Х. Е., вече бе осъден на три години „лишаване от свобода“, чието излежаване се отложи за срок от пет години.
Търговският кораб "Вера Су" под панамски флаг, превозващ над 3000 тона азотни торове, заседна край защитената местност "Яйлата" на 20 септември 2021 г. Първият опит за претоварване на карбамида на 26 септември 2021 г. завърши с неуспех, след като част от количеството се изсипа в морето. С баржи, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност, в последните няколко дни втечненият карбамид бе изтеглен от товарното помещение на плавателния съд.
Окръжната прокуратура в Добрич води разследване за инцидента с кораба. Капитанът Хайдар Е./59 г./ и вторият помощник капитан Кемал А. /26 г./ са с постоянна мярка "задържане под стража". Двамата са привлечени към наказателна отговорност, че са допуснали корабът да заседне и така са създали опасност за живота на други хора и за значително увреждане на чужд имот.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!