П равителството ще финансира БДЖ с 224 милиона лева, които ще дойдат от концесията на Летище София. Европейската комисия е дала разрешение за държавната дотация.
Това съобщи днес зам.-министърът на транспорта Велик Занчев. Парите ще отидат за 15 нови високоскоростни влака, с безжичен интернет и възможност за продажба на храни и напитки. Ще бъдат финансирани и стари задължения на железниците, съобщи NOVA.
Прекратиха процедурата за концесия на Летище София
Синдикат поиска оставката на шефовете в БДЖ
Към момента те са 150 милиона лева, а просрочването на лихвите струва по 14 милиона лева на година.
По думите на Занчев след позволението на ЕК идва "тежката част" - преговорите с Министерството на финансите за конкретния начин по прехвърлянето на огромните средства към дружеството.
През 2015г. именно несъгласието на финансовото министерство, което и тогава се ръководеше от Владислав Горанов, спря тогавашния оздравителен план, изготвен от БДЖ и транспортното ведомство.
Според Занчев, който в предишните мандати на ГЕРБ заемаше ръководни позиции в железниците, одобрението на ЕК е признание за успешните реформи в дружеството от 2010г. насам и "дългогодишния труд" на транспортния министър Ивайло Московски.
Самият Занчев и изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров са несменяеми кадри в екипите на Московски.
При всеки от досегашните два преждевременни края на правителствата на ГЕРБ следващите администрации неизменно уволняват Занчев и Владимиров. През 2013г. срещу двамата бе повдигнато обвинение за прахосване на 2 милиона лева, посредством безстопанственост.
След края на второто правителство на Бойко Борисов, назначения служебен министър на транспорта Христо Алексиев разкри, че Владимиров е назначавал хора със заплата 16000 лева само за да играят в създадения от него футболен отбор "Локомотив БДЖ".
Много са критиките към ръководството и заради предполагаемата му отговорност за големите закъснения и цялостното ниско качество на услугите на железниците.
От друга страна, самата процедура за концесията на софийското летище беше спряна по настояване на Алексиев, като според него държавния интерес не е бил защитен в конкурсните условия. След връщането си на власт, Московски обяви подновяването й.
Към момента държавата все още не може да се ангажира с конкретни срокове кога услугите на БДЖ ще бъдат на европейско ниво.
"В БДЖ ще се промени всичко, когато инвестираме, когато дойдат нови мотрисни влакове, когато довършим ремонтите по линиите, така че да имаме високоскоростни пътувания и да предложим адекватна услуга на данъкоплатите", заяви Занчев. По думите му, тези 224 милиона е трябвало да бъдат дадени от държавата много по-рано.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!