П рез 2009 г. Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) открива първата Национална телефонна линия за деца в България. В продължение на 10 години и под контрола на Агенцията, тя се управлява от гражданска организация, а от месец май 2020 г. ДАЗД поема изцяло управлението на Националната телефонна линия за деца 116 111. Линията работи 24 часа, 7 дни в седмицата, безплатно за територията на цялата страна. Тя е възможност за всички – деца или възрастни да споделят, попитат или получат съвет, както и да сигнализират за дете в риск.
ДАЗД става собственик на цялостното технологично решение – телефонна централа, сървър, телефонен софтуер, компютърни конфигурации и другите необходими средства, с които операторите работят на линията.
Новата телефонна система издържа на по-голямо натоварване, с възможност за обслужване от повече оператори, включително и дистанционно, а 116 111 отговаря напълно и на изискванията на Закона за киберсигурността у нас. Клиентите на линията могат да бъдат спокойни за конфиденциалността на личната информация, която споделят, както и за липсата на манипулация или злоупотреба с данните им.
Подписан е нов Протокол за сътрудничество между ДАЗД и Националната система 112 на МВР за обслужване на случаи, които касаят живота и здравето на децата и семействата с възможност за анализи и справки от двете страни.
„Всеки човек може да подаде сигнал за дете в риск, който незабавно се изпраща на Отделите за закрила към Дирекциите за социално подпомагане на Агенцията за социално подпомагане. От своя страна ДАЗД, като орган по закрила, се ангажира да проследи развитието по всеки конкретен случай с дете в риск. На телефон 116 111 работят квалифицирани психолози и педагози, които консултират деца, родители, роднини, съседи и всички граждани по случаи с наранени емоционално или физически деца, деца в риск от изоставяне и др.“, споделя председателят на ДАЗД д-р Елеонора Лилова.
Консултантите, които работят с децата и гражданите преминават през няколко кръга на предварителен подбор, като едно от изискванията е да са специалисти от практиката, които имат достатъчно опит в работата с деца и семейства. За осигуряването им се грижи лицензирано предприятие за заетост към Агенцията по заетостта. По този начин се избягва риска от конфликт на интереси при обслужването на линията от лицензиран доставчик на социални услуги за деца. Така се гарантира и че няма да се насочват специални случаи с деца към определени доставчици на социални услуги. Операторите обслужват линията напълно анонимно и работят по утвърдени стандарти за работа от ДАЗД.
„116 111 е като анонимен приятел за децата, на когото те могат да имат доверие, че няма да ги предаде. Номерът е възможност да се успокоят, когато са тревожни или да получат отговор на свой типично детски въпрос, който се притесняват да зададат лице в лице на друг. Децата често звънят, за да получат съвет за взаимоотношенията си с връстници, които са ги разочаровали или с които не успяват да намерят начин как да станат приятели. Възрастните звънят на линията, когато са притеснени за грижата към дете или имат нужда от съвет за семеен проблем“, допълва още д-р Лилова.
Днес експертите в ДАЗД отбелязват, че за периода, в който Агенцията самостоятелно управлява телефон 116 111 се повишава доверието към него. Данните показват увеличение на обажданията с 19 % в сравнение с предходни години. С над 30 % повече са и подадените сигнали за дете в риск, а броят на проведените консултации се е удвоил. Впечатление прави разяснителния подход на консултантите сред детската аудитория.
От месец юни 2021 г., ДАЗД е член на Глобалната мрежа от национални телефонни линии за деца – Child Helpline International (CHI), която е представена в 139 държави и има 166 членове.
За цялостното функциониране на телефон 116 111 приоритет за екипа на ДАЗД е подкрепата и зачитането на достойнството на всеки, който се обажда – неговата култура, убеждения и лична история. Това е и част от мисията на агенцията – да не предава доверието на хората и да защитава интересите на децата и семействата им.