Д епутатите приеха на първо четене законопроект за компенсиране на разходите на потребителите на моторни горива, предложен от Делян Добрев (ПГ ГЕРБ-СДС) и група народни представители.
В подкрепа гласуваха 166 народни представители, шестима бяха против, а 42-ма се въздържаха.
Обявиха остава ли отстъпката от 25 ст. за гориво и през 2023 г.
С него се въвежда устойчив механизъм за адекватна компенсация на високите цени на моторните горива, тъй като те са един от двигателите на инфлацията в страната. В мотивите си вносителите посочват, че рафинерията в България „Лукойл Нефтохим Бургас“ преработва предимно руски нефт сорт „Уралс“. Със започване на войната в Украйна и налагането на санкциите за търговските сделки с руски нефт, цената на сорта е поевтиняла значително спрямо нефт тип „Брент“.
Никола Стоянов: Отстъпката за горивото е лобистка мярка
Необходимо е да се вземат мерки, за да може евтиният руски петрол да се превърне в евтини горива за потребителите, смятат вносителите и предлагат да се въведе вноска за преработвателите на руски нефт.
Вноската ще се набира от Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ и приходите от нея ще се използват за компенсация на всички потребители, включително стопанските. Набраните средства от вноската се предвижда да се прехвърлят в НАП и да бъде продължен сегашният ред на компенсиране на потребителите.
Законопроектът цели да запази и конкурентоспособността за бизнеса и покупателната способност на гражданите.
Радослав Рибарски („Продължаваме Промяната“) коментира, че е дошъл „часът на истината за прословутото левче“, за което говори ГЕРБ. Според него предложението противоречи на Конституцията, защото води до нелоялна конкуренция, както и на Договора за функциониране на ЕС и може да се разглежда като държавна помощ. При самото обсъждане в комисията по енергетика бе изразено опасение, че изкуственото завишаване на стойността на суровината с т.н. вноска ще доведе до увеличение на крайната цена за потребителите, каза Рибарски. По думите му единствената работеща към момента форма на компенсиране си остават въведените от редовния кабинет 25 ст. на литър гориво.
Теменужка Петкова (ГЕРБ-СДС) отбеляза, че има надвзети суми от потребителите, стопански или нестопански, и целта е да ги върнат. Тя обясни, че механизмът не визира конкретно нито една компания, а третира равно всички, които внасят руския суров петрол.
Делян Добрев обясни, че самите „Лукойл“ са си признали за левчето. По думите му са декларирали, че догодина ще платят 700 млн. данък, което означава, че ще направят 2 млрд. 100 млн. Добрев посочи, че продават 2 млрд. литра гориво в България и разделена печалбата на продаденото количество прави един лев на литър.
От „БСП за България“ няма да подкрепим законопроекта, не защото има коалиция „Лукойл“, а просто фактите са съвсем ясни - достатъчно е да погледнем становището на Министерството на финансите, коментира Драгомир Стойнев („БСП за България“). Той цитира текста, според който вноската може да се разглежда като форма на държавна помощ, както и има три абзаца, които остро критикуват тази мярка, защото води до нелоялна конкуренция. Стойнев добави, че според становището на МФ предлаганата вноска би могла да бъде счетена от ЕК като скрита форма на вносно мито, поради което е необходимо да бъде консултирана с комисията.
Ако бяхте прочели цялото становище, щяхте да видите, че МФ казва, че мярката за 25 ст. има същия порок, каза Делян Добрев. Кое е по-добре: да компенсираме с 25 ст. или 1 лв. при положение, че и двете имат едни и същи проблеми, попита депутатът.
Добрев обясни, че ако приемат законопроекта на второ четене в средата на януари, февруари ще се събират първите вноски и от първи март могат да започнат да се разходват средствата.
ДПС няма как да не подкрепим закон за компенсиране на разходите на потребителите на моторни горива, заяви Рамадан Аталай (ДПС). Според него становището на Министерството на финансите е отказ от търсене на начин как да се намерят методики, за да може да се съберат тези средства във фонда. Той обясни, че ще подкрепят законопроекта, но ще направят предложения между първо и второ четене.
Евроатлантическото мнозинство от шест партии в този парламент в момента се опитва да работи против европейските директиви, предлагат се законопроекти, които им противоречат, коментира Цончо Ганев („Възраждане“).
За да няма спекулации - ще гласуваме „за“ законопроекта, посочи Мартин Димитров („Демократична България“). Според него най-големият въпрос е кой печели от това, че България продължава да внася по-евтин руски петрол. По думите му ползата не е до момента за българските потребители.
Георги Самандов („Български възход“) каза, че от коалицията смятат, че инициативата е правилна. Той отбеляза, че в същото време за догодина ще бъдат платени около 400 млн. лева компенсации за електрическа енергия на „Лукойл“.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!