С ъс 130 гласа парламентът прие на първо четене промените в държавния бюджет за 2021 г. "Против" бяха 45 депутати /ГЕРБ-СДС/, въздържаха се 20 от ДПС.
За справяне с неблагоприятното въздействие на COVID-19 върху икономиката
се предвижда осигуряване на средства за подпомагане на бизнеса и програми за заетост в размер до 400 000 000 лв.
Средства в размер до 222 400 000 лв. се заделят за мерки и социални разходи с оглед недопускане на социално напрежение в сложната епидемична и икономическа обстановка в страната
Заложени са 85 600 000 лв. за обезпечаване разходите за целеви помощи за отопление при очакван около 17 на сто ръст на броя потребители за сезон 2021/2022 г. при определен месечен размер на помощта от 104,71 лв., както и за увеличението на цената на енергоносителите, считано от 01.07.2021 г.
72 000 000 лв. са предвидени за разходи по механизма лична помощ по Закона за личната помощ, при заложен средномесечен брой на ползвателите от 36 500 души.
За Министерството на здравеопазването се предлага да се предвиди в централния бюджет за т.г. допълнителен финансов pecypc до 200 100 000 лв. за осигуряване на мерките в областта на здравеопазването, свързани с преодоляването на пандемията.
От тях - 46 500 000 лв. са за закупуване на допълнителни 1 533 037 дози ваксини в съответствие с Националния оперативен план за справяне с пандемията от COVID-19; 118 900 000 лв. за подкрепа на персонала на първа линия, пряко ангажиран с дейности по предотвратяване разпространението на COVID-19, вкл. за поставяне на ваксини срещу COVID-19 на здравно неосигурените лица; 14 700 000 лв. - за закупуване на лекарствен продукт /Ремдесивир/; 7 500 000 лв. - за осигуряване на моноклонални антитела за лечение на COVID-19 по съвместни процедури за обществените поръчки на Европейската комисия; 12 500 000 лв. - за създаване на резерв от лекарствени продукти за лечебните заведения за лечение на системен възпалителен отговор и протромботични състояния, възникнали вследствие на COVID-19 при хоспитализирани пациенти.
С утвърждаването на допълнителни разходи по централния бюджет в размер до 133 000 000 лв. се осигуряват средства за всички първостепенни разпоредители с бюджет, имащи отношение към изборния процес при допускане на президентски избори в два тура.
Същите ще бъдат одобрени от Министерския съвет с отделна план-сметка.
За покриване на недостига от средства за персонал в системата на Министерството на вътрешните работи се предвиждат до 45 000 000 лв.
За Министерството на регионалното развитие и благоустройството са отделени средства до 100 000 000 лв. за текущ ремонт и поддържка на републиканската пътна мрежа в т.ч. на приоритетни пътни участъци, нуждаещи се от извършването на спешни аварийно-ремонтни дейности.
За КЕВР са предвидени средства в размер до 16 300 000 лв. за изплащане на дължимите суми в изпълнение на съдебни решения от 2021 г.
За подпомагане на въздушните превозвачи - до 30 000 000 лв.
Със законопроекта са предложени и промени в бюджетните взаимоотношения /трансфери/ - нето по държавния бюджет в общ размер на 152 700 000 лв. /0,1 на сто от прогнозния БВП/.
Партиите в НС възразиха основно срещу възможността кабинетът да решава как да се разпределят парите от актуализацията на бюджета
Сред основните възражения на политическите сили по време на дебата по първото четене на актуализацията на държавния бюджет беше възможността правителството да решава как ще се разпределят конкретно допълнителните пари. Парламентарните групи смятат, че това трябва да прави Народното събрание, за да няма модела на "джипката", който е бюджет с резерви, които после с постановления на МС могат да се преструктурират.
"Има заявка за нов морал, за ново бюджетиране, за прозрачност на разходите", коментира Йордан Цонев от ДПС. Той уточни, че разходите са дадени по политики, но не са в бюджетите на съответните разпоредители. Цонев апелира това да стане между двете четения, за да не се дава възможност с решение на МС да се преструктурират разходи. Според него трябва да се разшири и обхватът на мерките, тъй като такава възможност има.
"Едно от нещата, заради които се налага актуализация, е порочният модел, по който ГЕРБ структурират бюджетите през поселените 7-8 години - оставят се скрити буфери като се подценяват приходи и се предвиждат повече разходи, за които се знае, че няма как да бъдат направени", обясни Цонев.
"Вие сега продължавате този модел и говорете за новости в политиката, ако това са новостите, съветвам ви да не правите партии, на шега се обърна той към някои от парламентарните групи.
Странно е защо няма увеличаване на приходите от акцизи, първите назначения на служебния кабинет бяха на свои хора в НАП и "Митници", констатира Йордан Цонев.
"Спестените акцизи на някои стопански субекти обикновено отиват в предизборната кампания", посочи депутатът. Между двете четения ДПС ще предложи увеличаване на приходите от акцизи.
Заварихме значително изоставане при събирането на акцизи - над три процента, отговори финансовият министър Асен Василев. Той разясни още, че разходите са заложени в резерва, но по отделни пера, което означава, че МС трябва да ги изхарчи за това, за което са предвидени.
ГЕРБ-СДС са против актуализацията, защото няма доверие на служебното правителство, което я предлага. На второ място няма да я подкрепим, защото не сме част от управляващото мнозинство, заяви зам.-председателят на групата Тома Биков. По думите му, този и предишният парламент са мъртво родени, защото не могат да излъчат редовно правителство, което на свой ред да предложи бюджет.
Между двете четения всички парламентарни групи ще изпаднат в ситуация на предизборна агитация, ще предложат различни неща, които може и да бъдат приети, и актуализацията няма да бъде тази, която предлага служебното правителство като в крайна сметка никой няма да носи отговорност, предупреди Биков.
Парламентът решава какво да се случи с бюджета, всички ние носим отговорност за решенията, които ще вземем с актуализацията на бюджета, реплекира Мика Зайкова от "Има такъв народ". Второ, всички обсъждаме проблемите на бюджета в комисии, така че ГЕРБ не са изолирани, посочи тя.
ИТН ще подкрепи актуализацията на първо четене, защото трябва да го направим, допълни я Тошко Йорданов. Проблемът, според него, е, че е направена по тертипа на ГЕРБ - дава възможност на правителството да харчи финансови средства и да ги пренасочва, може би към места, където има приятелски фирми. Това може да бъде променено между двете четения и ние ще работим в тази посока, декларира председателят на ПГ ИТН.
С аргумента, че има нужда от актуализация, от "Демократична България" също обясниха подкрепата си на първо четене на промените.
Никой не пречи на ГЕРБ и ДПС да проявят отговорност, така че кризите, които описват, да бъдат посрещнати, призова ги Крум Зарков от ПГ"БСП за България".
ПГ "Изправи се БГ!Ние идваме!" ще подкрепи актуализацията, защото смята, че парите на българските граждани трябва да бъдат върнати при тях. В същото време не са съгласни при сегашната ситуация с част от тези пари бюджетният дефицит да бъде намален. Настояваме за подкрепа на туризма, транспорта, земеделските производители, заяви Мая Манолова.
Министър Василев посочи, че новите предложения между четенията е добре да бъдат обсъдени със синдикатите и работодателите. Отворени сме за дискусия какво да се направи за земеделието, културата, увери той. За пенсиите обясни, че идеята на Министерството на финансите при изработването на актуализацията е била да бъдат извадени всички пенсионери у нас от бедност.
Поемам отговорността между двете четения да работим активно с депутатите, които имат желание за корекции, декларира Василев.
Парламентът удължи до 7 септември срока за предложения между двете четения на законопроекта.
На първо четене: Приеха актуализацията на бюджета на НЗОК
Ето ги основните параметри на предлаганата актуализация на бюджета
Васил Велев: Притеснява ни липсата на актуализация на бюджета
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!