П арламентът прие на първо четене бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2024 г.
Той бе подкрепен от 142-ма депутати от ГЕРБ-СДС, "Продължаваме промяната - Демократична България" и ДПС. "Против" проектосметката на Касата бяха 60 депутати от "Възраждане", "БСП за България" и "Има такъв народ", без "въздържал се".
Предвидените приходи и трансфери са в размер на 8 163 353 100 лв.
Разчетените средства са при допускане на здравноосигурителна вноска в размер на осем на сто, а в разчетите е отразен ефектът от увеличаване на размера на минималната работна заплата, максималния осигурителен доход и минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се.
Съотношението на заплащане от страна на работодателя и здравноосигуреното лице за 2024 г. е 60:40.
Заложените разходи и трансфери са в размер на 8 163 353 100 лв.,
от които 7 630 931 400 лв. са за здравноосигурителни плащания. С планираните средства е предвидено закупуването на медицинска помощ в обхвата на задължителното здравно осигуряване, гарантирано от бюджета на НЗОК.
През 2024 г. се увеличават средствата за здравноосигурителни плащания за първична извънболнична медицинска помощ,
специализирана извънболнична медицинска помощ , медико-диагностична дейност, болнична медицинска помощ, дентална помощ и за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели.
Предвидени са 15 млн. лв. за пренатален и постнатален скрининг. За дентална помощ са заложени близо 55 млн. лв. повече в сравнение с тази година. Намаляването на парите за лекарствата за домашно лечение е само с пет милиона лева, тъй като има неизпълнение на заложените в настоящия бюджет средства, посочва вносителят – Министерският съвет.
Резервът, включително за непредвидени и неотложни разходи, съгласно чл. 26, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), е три на сто от събраните приходи от здравноосигурителни вноски и трансферите за здравно осигуряване от други бюджети и е в размер на 238 764 300 лв.
С преходните и заключителните разпоредби се въвеждат ограничителни мерки по отношение сключването на договори през 2024 г. с лечебни заведения за болнична помощ, които
са получили разрешение за дейност за пръв път след 31 декември 2023 г. и/или в чието разрешение за дейност са включени нови дейности след 31 декември т.г. Предлагат се изменения и допълнения на Закона за здравното осигуряване, с които се предвижда министърът на здравеопазването, в качеството му на централен орган за покупки в сектор „Здравеопазване“, да бъде заменен с управителя на НЗОК по отношение провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки за лекарствените продукти, предназначени за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, и лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции при пациенти с вродени коагулопатии.
Очакваните резултати, които се планира да бъдат постигнати през 2024 г.
в рамките на заложените в бюджета средства за здравноосигурителни плащания, са обезпечаване на ефективното функциониране на системата на задължителното здравно осигуряване и осигуряване на здравноосигурените лица на достъпна, качествена и своевременна медицинска помощ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!