Н ародното събрание ще се произнесе в най-кратки срокове по казуса със забавените плащания по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътища. По настояване на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов народни представители от управляващата коалиция са внесли за разглеждане проект на решение, с което да се одобри разплащане на дължими суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, съобщава NOVA.
„Както вече обявих, има политическа воля за погасяване на част от задълженията към пътните фирми. Надявам се този проблем да бъде разрешен от Народното събрание още през следващата седмица“, коментира министър Караджов.
Решението на парламента ще даде възможност Агенция „Пътна инфраструктура“ да разплати половината от дължимата сума за изпълнени дейности за текущ ремонт и поддържане, включително и на отделни пътни участъци, на мостови съоръжения и тунели. Ще бъдат платени и 100% от сумите за изпълнени дейности по контрактите за доставка и монтаж на ограничителни системи и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка.
Какво показват констатациите от проверките на "Автомагистрали"
В края на миналата година, при управлението на служебното правителство, са сключени споразумения за предсрочно прекратяване на договорите между АПИ и пътноподдържащите фирми. Според тях четири от договорите изтичат в края на април 2022 г., останалите – в края на юни 2022 г. Това на практика означава републиканската пътна мрежа да остане без поддръжка от средата на тази година, защото процедурите по Закона за обществените поръчки за избор на нови изпълнители няма да са приключили. Заради това в проекта на решение на НС се предлага да се разреши на АПИ да продължи действието на изтичащите договори за текущ ремонт и поддръжка до избор на нови изпълнители след проведени търгове по Закона за обществените поръчки, но не по-късно от 30 септември 2022 г. С решението на парламента ще се избегне сериозният риск Агенция „Пътна инфраструктура“ да се окаже в невъзможност да поддържа републиканските пътища, с което ще се застрашат животът и здравето на всички пътуващи в страната.
Решението на НС ще позволи на АПИ да довърши и започнатите, но неприключили ремонти на републиканската пътна мрежа. Според споразуменията за предсрочно прекратяване на договорите те трябва да се изпълнят до 30 юни 2022 г., което за много обекти е нереалистичен срок.
МРРБ си връща средства, платени авансово от "Автомагистрали"
Междувременно министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов проведе среща с представители на „Автомагистрали-Черно море“ АД във връзка с дължимите плащания към фирмата.
Припомняме, че преди нея работниците планираха да блокират движението в проходите Ришки и Айтоски, но след като стана ясно, че Караджов е насрочил среща в министерството, за да изчистят създалото се напрежение, те отмениха планирания протест.
"Забавянето беше по юридически причини. Днес постъпи в НС с подписите на народни представители проект на решение на НС, с което се дава възможност на АПИ да разплати частично по договорите за текущи ремонти и поддръжка за изтеклата година суми, които се претендират от страна на изпълнителите – в частност фирмата „Автомагистрали-Черно море” АД", заяви Караджов.
По този начин ще бъдат разплатени 50% от дължимите средства. Останалите 50% от дължимото ще могат да бъдат платени след като комисията, която прави ревизия на всички договори за текущ ремонт и поддръжка, излезе с междинен доклад и ако „Автомагистрали - Черно море“ е в този доклад, ще се разплати и остатъкът, за който комисията ни посъветва, обясни регионалният министър.
"На второ място се дава възможност на АПИ да дозавърши вече започнатите дейности по ремонт на много пътища и обекти в страната, които са в недовършено състояние и не могат да останат в този вид за летния сезон. Дава се и възможност на АПИ да продължи да възлага по тези поръчки до избора на нов изпълнител по новите процедури", каза още той.
„Решението засяга всички фирми, които са в подобна ситуация”, уточни Настимир Ананиев.
„На базата на получената информация днес ще запознаем нашите синдикални членове и те ще вземат решение как ще продължат нашите действия – дали ще има нови протести, под каква форма ще продължим усилията си до получаване на пълната сума. Нашата основна цел е запазване на работните места”, заяви Петя Стоянова – представител на КНСБ в „Автомагистрали – Черно море“ АД. Дружеството е с персонал между 750 и 1000 човека, като 80% от тях са синдикални членове. „Нашата борба е да запазим тези трайни работни места и условията, при които работят хората”, допълни тя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!