Б езплатна единна електронна образователна платформа ще посрещне учениците, учителите и родителите в началото на следващата учебна година, съобщават от МОН.
Подкрепят с 15 млн. лв млади учени и постдокторанти
Платформата ще бъде инсталирана върху облачната среда на Министерството на образованието и науката, а достъпът до нея ще бъде с електронните профили в edu.mon. Това е следваща стъпка от започналата дигитализация на образованието в България и предхожда въвеждането на персонализирано обучение.
Платформата ще се състои от пет отделни модула, обединени в обща рамка. Учениците ще ползват "дигитална раница". Потребителският интерфейс за работа ще бъде еднакъв за всички, независимо от използваната от училището платформа за дистанционно обучение. Самото съдържание ще бъде филтрирано и поднесено на учениците съобразно тяхната учебна програма.
Увеличават учителската заплата със 155лв от 1 април
Модулът ще предоставя също достъп до хранилище с персонализирано дигитално учебно съдържание, определено от преподавателя и насочено към конкретния ученик. Така той ще получава на едно място цялата информация, необходима за неговото обучение, вместо да я търси на различни места в интернет.
Ще има ли промени при външното оценяване за 4, 7 и 10 клас
Новата платформа дава възможност на учителите сами да създават дигитално учебно съдържание – уроци, упражнения, тестове. За изработването им те ще имат възможност да ползват огромен обем от налични електронни ресурси – текстове, изображения, интерактивни презентации, 3D модели, видео и аудио клипове, виртуална и добавена реалност.
Предложение: Учебници на две нива у нас - базисно и за напреднали
Освен че ще могат да подготвят съвременни интересни уроци за своите ученици, в специален модул учителите ще могат да предлагат уроците си за национално ползване. Те ще бъдат оценявани от двама експерти - университетски преподавател и специалист по предмета.
Одобрените уроци ще станат достъпни за всички останали учители, а авторите им ще получават заплащане. За това е предвиден бюджет от над 1,2 млн. лв. Целта е да бъде създадена „банка“ с качествени интерактивни уроци, упражнения и тестове, разработени от учители, която да покрива всички предмети и теми от общообразователната подготовка.
В отделен модул за анализ МОН ще може да следи кои електронни уроци и инструменти се използват най-често, какви са постигнатите резултати по отделните учебни предмети, групирани по региони, възрастови групи, типове училища и редица други критерии. Обработката на тези данни ще подпомага управленските решения за подобряване на обучението и повишаване на резултатите.
Край на онлайн обучението, учениците се връщат в клас
Платформата ще е полезна и за родителите, на които също ще бъде осигурен достъп. Те ще получават конкретна информация какво учат децата им, как се справят по отделните предмети, какви са оценките им и седмичната им програма.
Паралелно с внедряването на платформата ще бъдат организирани мащабни обучения за учителите. 6200 преподаватели ще се научат да създават качествени интерактивни уроци по утвърдена методика, а други 12 000 – да работят с платформата и да използват структурираното съдържание в учебния процес. Съвместно със Софийския университет „Климент Охридски“ ще бъде проведено обучение на 2200 учители по програмиране/кодиране, киберсигурност и защита на интелектуална собственост.
МОН започва преглед на учебното съдържание
През следващите три години МОН ще инвестира в единната електронна образователна платформа 24 417 000 лв. Средствата са осигурени по проект „Образование за утрешния ден“ на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез европейските структурни и инвестиционни фондове. Изпълнителят на проекта - консорциум „Дигитална раница“ ДЗЗД, беше избран чрез конкурс по Закона за обществените поръчки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!