В секи здравноосигурен пациент с електронен подпис вече ще има достъп до личното си здравно досие. За целта трябва да си свали мобилното приложение еЗдраве, което е разработено от МЗ и "Информационно обслужаване".
„Дигитализацията в здравеопазването е правилната стъпка. Чрез мобилното приложение гражданите ще могат да проверяват резултатите от извършените изследвания, прегледите, предписаните лекарствени продукти, дадените направления и т.н. По този начин се повишава и контролът на пациентите върху здравната система.“ Това съобщи министърът на здравеопазването д-р Асен Меджидиев при представянето на мобилното приложение „еЗдраве“.
Приложението, разработено от „Информационно обслужване“ АД, осигурява достъп на гражданите до личното им пациентско досие и вписаните в Националната здравноинформационна система (НЗИС) електронни прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания и др., обединявайки всички данни за пациентите на национално ниво и предоставяйки на разбираем за гражданите език информацията за здравния им статус. Това обясни Борис Костадинов, директор софтуерни интеграции в „Информационно обслужване“ АД.
"По този начин повишаваме контрола на самите пациенти над системата и собствените им медицински данни, допълни министърът. Досега достъпът до пациентското досие в НЗИС се осъществяваше през електронен подпис, защото по този начин подсигурява най-високо ниво на сигурност, на защита на личните и медицинските данни", обясни той.
Сред ключовите предимства на приложението са, че пести време на пациентите и лекарите. Активирането на мобилно устройство се удостоверява с електронен подпис.
Потребителят може да включи допълнителна биометрична защита данните. Всеки достъп до електронното пациентско досие се записва.
С деактивиране на приложението, от устройството се премахват всички лични и медицински данни на потребителя. Информацията е представена на достъпен за пациента език.
В секцията „Досие“ са включени отделни категории за прегледи, направления, рецепти, ваксини и резултати от лабораторни изследвания. Всеки документ в секция „Прегледи“ съдържа информация за диагноза, анамнеза, общо състояние на пациента, лечение, както и всички свързани документи (ако има такива) – направления, рецепти, имунизации. Документът съдържа данни за вида и целта на прегледа, в кое лечебно заведение е извършен, пълна служебна информация за медицинския специалист, извършил прегледа и дава възможност за бърза връзка със съответния лекар чрез телефонен номер или имейл.
Секция „Рецепти“ включва всички издадени е-рецепти на пациента. Всяка отделна рецепта има 2D баркод, чрез който рецептата може да бъде сканирана и изпълнена в аптека, без необходимост от предоставяне на допълнителна информация. Е-рецептата показва какъв е нейният срок за изпълнение, търговски наименования на лекарствата, както и информация за тяхната дозировка и прием на достъпен език. Създадена е категоризация за статуса на рецептата – дали е за изпълнение, частично или напълно изпълнена е.
В секция „Направления“ могат да бъдат открити назначените на пациента електронни направления със срок за изпълнение, основна диагноза, съпътстващи заболявания и др. Направленията за лабораторни изследвания разполагат с баркод, който съдържа Националния референтен номер (НРН) и позволява директно сканиране от мобилното устройство.
В секция „Ваксини“ се виждат всички вписани в НЗИС имунизации. Ваксините, които са придружени от сертификат (като тези за COVID), са обозначени със специална икона. Към тях има QR код, който директно може да бъде предоставен за верификация, както и възможност за сваляне на сертификата в PDF или PKPASS формат.
В секция „Резултати“ се визуализират всички резултати от направените изследвания, подробности за изследването, отклонения от референтни стойности, разчитане на образна диагностика и др.
В момента в НЗИС и приложението липсват исторически данни, свързани с извършени в миналото прегледи и медицински дейности. Достъпни са само здравните записи, които личните лекари, специалистите, лечебните заведения и лабораториите са въвели за всеки пациент от пускането на НЗИС в експлоатация.
До края на годината приложението ще бъде надградено с допълнителни функционалности, чрез което ще бъде осигурен достъп до електронните хоспитализации, история на съответното заболяване, нотификации за планов прием в болница, ТЕЛК решения, панел за хронични заболявания и др., посочи още Борис Костадинов. Планирано е също така да бъде разработена и функционалност, даваща достъп на родителите до пациентското досие на децата им.
На този етап достъпът до личното пациентско досие се извършва единствено чрез използването на квалифициран електронен подпис, а достъпът чрез мобилни устройства може да бъде осъществен чрез еднократно сдвояване на приложението с личното пациентско досие.
За целта приложението „еЗдраве“ може да бъде изтеглено безплатно от App Store и Google Play, след което да бъде сканиран QR кодът, който потребителят ще види на екрана си при влизането с електронен подпис, на адрес: my.his.bg.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!