Г енералният спонсор на "Левски" - Palms Bet, ще инвестира 20 милиона лева за развитието на "сините", като целта е да се изгради печеливш клуб.
Това заяви в интервю за Gong.bg основният акционер в Телематик Интерактив АД, фирмата носител на лиценза на Palms Bet - Мило Борисов.
Борисов разкри още какво го е накарало да подпомогне "Левски", защо се е отказал логото на компанията да стои на фланелките на отбора, за сметка на "Левски е вечен", и оцени високо работата на Станимир Стоилов.
- Г-н Борисов, през месец март тази година "Телематик Интерактив България" влезе в историята като първата компания в сферата на онлайн игралната индустрия, която бе успешно листната на БФБ. Колко важно бе това събитие за компанията и какво означава то за Вас?
-Това е един много хубав въпрос, защото действително „Телематик Интерактив“ е компания от сектор, от който обикновено не виждаме компании на борсата в България, въпреки че такива участват на борси в Лондон, в Съединените щати, т.е. това не е нова световна практика. В България ние сме първата такава компания. Това е следствие на постигнатите резултати през последните няколко години. Компанията всъщност съществува от 2014 г. и за тези почти 8 години се разви до степен, до която успя да постигне резултати, които са интересни, атрактивни за акционерите и съответно се листна през февруари. От март месец акциите са вече на Българската фондова борса. Съвсем скоро, след няколко дни, ще бъде първото наше голямо общо събрание, на което ще вземем решение за разпределяне на дивидент, който мисля, че ще бъде интересен за нашите акционери.
- Ще повлияе ли вашето излизане на борсата на целия игрален сектор?
- Надяваме се, че да. Излизането на борсата дава преди всичко една транспарентност. Нашата цел за излизане на борсата беше преди всичко да докажем, че нашият бизнес е изцяло прозрачен. Всички резултати могат да бъдат проследими – не само от НАП, но и от външни инвеститори. Това е, бих казал, един добър ход и вероятно и други компании ще последват нашия пример. Определено бих казал, че това е интересно като цяло за този сектор, защото дава една по-голяма степен на доверие и обществеността приема този тип компании по-сериозно и като един бизнес с потенциал за развитие.
- Как повлия пандемията на вашата компания и какви бяха бизнес уроците, които научихте?
- Пандемията е действително един период, в който много неща се случиха по един необичаен за всички нас начин. В началото ние също бяхме шокирани и не знаехме какво да очакваме. Впоследствие видяхме, че всъщност затварянето на много традиционни обекти, които са на земята, покачи значително интереса към онлайн бизнесите, в това число и нашия бизнес. Това даде един доста съществен тласък на нашето развитие през последните две години. Разбира се, има и много други уроци, които научихме, но аз мисля, че онлайн бизнесите се развиха много през този период, не само нашият сектор. Това са банкови услуги, платежни услуги, търговия и това се вижда в момента, защото дава сериозно отражение в живота на всеки от нас.
- В колко различни държави оперира "Телематик Интерактив България"?
- „Телематик Интерактив България“ има две съществени направления. Едното е т.н. бизнес “B2C”, т.е. бизнес с крайни клиенти. Това е основният бизнес на „Телематик Интерактив“. Второто направление е „B2B”, т.е. бизнес към други бизнеси. То се осъществява от 100% дъщерно дружество на „Телематик Интерактив“, което се нарича “СиТи Интерактив“. Така или иначе, ако погледнем цялостно групата от двете дружества „Телематик Интерактив“ и „СиТи Интерактив“, ние трябва да гледаме всички пазари, на които продуктите на тази група в момента се реализират. Аз не мога да кажа точния брой на страните, защото той е динамичен и се променя всеки месец.
Постоянно имаме нови акаунти, които са в различни континенти – имаме много европейски акаунти, азиатски, африкански, латиноамерикански. Мога да кажа бройката на сайтовете, които ползват нашите продукти. Те са над 800, като много от тях оперират на няколко територии. Като цяло е трудно да се даде точната бройка на страните. Някои сайтове действително поддържат и няколко валути, което ни дава някаква ориентация къде се ползват нашите продукти.
- Какви са целите пред "Телематик Интерактив България"? Нека ги разделим в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план.
- Нека започнем с дългосрочните. „Телематик Интерактив България“ има поставена ясна стратегия за развитие и тя е в следващите няколко години да излезе на още няколко пазара извън Европа и в рамките на три до пет години да излезе и на международна борса, а не само на българската борса, което вече е факт за нас. Ние се стремим да излезем на международна борса и да станем една от водещите компании в сектора не само в Европа, но и в световен мащаб. Дали ще успеем да влезем в топ 10 или в топ 20 – това е някаква относителна величина.
Виждаме голям потенциал в онлайн игралния сектор, той все още има много голям потенциал за развитие, особено в територии, които са извън Европа. Така че в средносрочен план за нас стоят излизането на пазари, които са предимно в Латинска Америка. В съвсем краткосрочен план, т.е. бих казал в следващите няколко месеца ние ще стартираме нашия бизнес в една от латиноамериканските страни – Перу. В тази страна ние имаме съществено присъствие и в момента чрез наш офис, който от няколко години е базиран там и имаме много добра информация за пазара. Готови сме, бих казал, почти на 99% да стартираме бизнес там в края на септември тази година и да започнем кампания за нашия бранд Palms Bet, който ще се промотира и в Перу.
- В последните няколко години "Телематик Интерактив България" се свързва с много и различни по вид проекти, свързани със социално-обществена отговорност. Преди да поговорим за може би най-популярния ви такъв в лицето на футболния "Левски", бих искал да ни разкажете за други ваши каузи, които са в много различни направления като култура, спорт, музика и благотворителност?
- Вашият въпрос е свързан с нашата стратегия, като един от жалоните в нея е политиката ни за социална отговорност. В този дух на нещата ние подпомагаме не само спорта, но както казахте – култура, музика. По отношение на спорта "Левски" е най-яркият пример, но ние сме и генерален спонсор на Българската федерация по художествена гимнастика. Имаме също така и няколко индивидуални спортисти като гимнастички, боксьори, чието развитие ние подпомагаме. Като цяло ние се стремим да подпомагаме младите и перспективни българи, за да се развиват във всички сфери, като започнем от спорта, преминем през култура, музика и други възможности за развитие на младите хора.
Имахме емблематично участие миналата година през месец ноември, когато се проведе премиерата на балетната постановка „Сънят на Пилат“ по музика на Стефан Димитров. Тогава ние се включихме, макар и малко късно, но мисля, че се получи много добре. Второ такова участие имахме през декември, когато се проведе бенефисът на „златните момичета“ в „Арена Армеец“. Тогава изцяло съдействахме за организацията – както финансово, така и чрез нашите отдели по маркетинг и реклама. Получи се нещо много интересно и с много добър отзвук в обществото. Има и други примери, но за да не утежняваме интервюто, ще спрем дотук.
- Как се стигна до партньорството на Palms Bet с "Левски"? Откъде тръгна всичко?
- Palms Bet, както вече казах, е дигитална платформа, която предлага игри. Всъщност ние сме на пазара в България вече 7-8 години, но под името Palms Bet реално работим от 2018 г. Всъщност Palms Bet е търговска марка. Когато миналата година ние видяхме, че в "Левски" има определени затруднения, тогава се появи възможност за една директна среща с г-н Сираков и Тити Папазов, на която аз бях поканен. Съответно ние обсъдихме ситуацията в клуба и преценихме, че би било много добре, ако можем да съдействаме на клуба да излезе от това затруднено положение, като обсъдихме няколко варианта.
Един от тях беше ние да бъдем просто един от спонсорите, но впоследствие г-н Сираков предложи да се включим, като подпомогнем управлението и мениджмънта с определени насоки. Благодарение на това друга фирма от нашата група сключи договор за управление, с който съответно ние формирахме настоящия Управителен съвет, даваме определени насоки за развитието на клуба и следим финансовата ситуация около него. Считаме, че този тип управление дава резултати, но така или иначе това ще отнеме време. Виждаме, че от началото на годината тези резултати са вече видими и осезаеми. Ето, например, Купата на България е най-яркият пример за това.
- У нас винаги се търси "под вола теле" и се намира конспирация във всичко. Имаше ли натиск към Вас и Вашата компания за влизане в "Левски", както традиционно се спекулира?
- Определено мога да кажа, че не. Не е имало такъв натиск от никоя страна, защото това беше изцяло продиктувано от наш анализ и решението ни беше взето на пазарен принцип. Считаме, че сътрудничеството ни с "Левски" е взаимноизгодно и за двете страни.
- Какъв е ангажиментът на Palms Bet спрямо "Левски" и в какво се изразява?
- Ангажиментът на Palms Bet спрямо "Левски", както Ви споменах преди малко, е не само финансов. Той се изразява и с подпомагане на управлението чрез насоки, чрез определени управленски методи, чрез консултации, които ние даваме и чрез, разбира се, мониториране на финансовото състояние. Например ние препоръчахме един от нашите колеги в Надзорния съвет – Венци Димитров, който следи ежедневно и ежеседмично финансовата картина в "Левски". Мога да кажа, че това не е лесна задача, защото всички знаем, че в "Левски" има събрани задължения, които трябва да се обслужват. Всъщност една от трудните задачи в момента, която трябва да се направи в "Левски", е да се приоритизират тези задължения, за да може да се обслужват редовно и по възможност да няма закъснения.
- Каква е направената до момента финансова инвестиция в "Левски" и колко още и в какъв срок планирате да инвестирате?
- Финансовата инвестиция, за която сме поели ангажимент към "Левски", не е краткосрочна. Тя е за период от почти пет години, като този период стартира от средата на миналата година и ще изтече през 2025 г. За целия този период ние сме поели ангажимент, който е малко над 20 млн. лева. Досега към месец май сумите, които ние сме дали по няколко договора, включително такива за спонсорство, търговски марки са приблизително 3 млн. лева. До края на годината са бюджетирани още около 2 млн. лева. Разбира се, тези суми не са достатъчни за бюджета на "Левски" и поради това ние подпомагаме всячески и Управителния съвет с всички инициативи, в т.ч. и кампанията „Левски е вечен“.
- Когато влизат пари в клуба от ваши фирми, харчат ли се средствата целево или ръководството на "Левски" решава по кои пера да се насочи финансирането?
- Както казах и преди малко, чрез нашия представител в Надзорния съвет ние имаме доста ясна картина какво и как се разходва. Имаме, да не кажа ежедневна, но ежеседмична справка и разходите са под много стриктен контрол. Така или иначе в момента приходите са все още недостатъчни, за да могат да се обслужат абсолютно всички разходи и задължения. Това, към което са насочени усилията, са повече приходи. Те, разбира се, могат да дойдат както от рекламодатели, така и от други спонсори. Могат да дойдат и чрез кампанията „Левски е вечен“. Доколкото вече е известно, тази кампания е успешна и тя набра съществена сума от началото на годината.
- По-бързо от очакваното ли дойдоха успехите в "Левски", визирам спечелената Купа на България?
- Скоростта за постигане на успехи е нещо относително. Това, което аз лично много харесвам, е стилът на работа на ръководството в момента и най-вече на старши треньора г-н Мъри Стоилов. Той винаги е бил емблематична фигура, но сега стана действително един кумир на всички фенове на "Левски", защото той съумя в този кратък период от време да подбере такъв състав от млади и перспективни футболисти – не само от България, но привлече и трансфери отвън. Този отбор действително в момента играе на добро ниво. Да, има какво да се желае още. Има дупки в отбора, както се казва - резервната скамейка е къса. Няма достатъчно възможности за смени, за свежест в един труден мач. Смятаме, че в скоро време ще бъдат намерени решения и в тази посока.
- Какво е вашето мнение за работата на Станимир Стоилов? Смятате ли, че "Левски" щеше да постигне същите успехи на терена и извън него без неговото завръщане в клуба?
- Определено работата на Станимир Стоилов е изключително важна и много продуктивна. Той се включи с голямо желание, но същевременно неговият голям опит, който е натрупал не само в "Левски", но и извън България, доказва неговото голямо значение. Мисля, че той съумява да мотивира играчите да се борят и съответно да ги насочва към победен начин на игра. Това има голямо значение, просто духът в отбора в момента е на много високо ниво и това се вижда.
- През последната една година ръководството на клуба разви изключително много маркетинга и мърчъндайзинга. В този ред на мисли - разкажете ни за най-новите инициативи, свързани със "сините", а именно: емисията на колекционерски монети по случай 108 години "Левски", както и първата по рода си в България колекция от NFT-та, свързана с 60-годишнината на Наско Сираков.
- Мърчъндайзингът е много съществен компонент от финансовата картина на всеки един клуб. За съжаление, в България той е в самото начало и освен разпродажбите на фланелки, екипи и на някои сувенири има още много какво да се желае. Тук искам да кажа няколко думи и за това, че всъщност "Левски" има един много добре подреден музей, в който има много ценни експонати. Ние считаме, че много от тях могат да бъдат дигитализирани и съответно предлагани под формата на NFT.
Предполагам, че не е нужно сега да обясняваме на аудиторията какво точно е NFT, но всеки един такъв дигитален актив може да има своята търговска стойност и да бъде търгуван от колекционери, съответно носейки допълнителен доход на клуба. Всъщност това е нашата идея в момента, като стартирахме първоначално с една колекция от монети, които направихме по повод 60-годишнината на Наско Сираков. Тези монети бяха подарени на Наско от Palms Bet на неговата годишнина. Всяка от тези монети има дигитално копие и много скоро те ще бъдат предложени.
Паралелно с това работим по създаване на една платформа, която е изцяло адаптирана за нашия пазар. Тя ще позволява тези NFT дигитални активи да се закупуват, в т.ч. и с български левове, за да могат да бъдат по-достъпни. Впоследствие всеки, който закупи и притежава такъв актив, може да го конвертира към крипто и съответно да го търгува и навън. Тази платформа в момента е почти завършена и всеки момент ще бъде пусната на пазара. Следващите дигитални активи, които планираме, са монети по повод 108-ата годишнина на "Левски". Тези монети в момента се изработват в монетния двор и са 108 броя. Те ще имат емблемата на "Левски" на лицето и на гърба ще бъде Купата от 2022 г.
- Ще се превърне ли "Левски" в най-иновационният и модерен клуб в България?
- Това е нашето желание, защото ние сме технологична компания. Целият ни бизнес е свързан с разработка на платформи, дигитални активи и мисля, че може да стане една много добра синергия, изхождайки от историята на "Левски". Всъщност "Левски" е на 108 години според официалната история, но аз в музея бях свидетел и ми беше показан учредителният протокол от 1911 г., докато през 1914 г. се е осъществила официалната регистрация. Можем да кажем, че клубът е дори на повече от 108 години. Всички тези реликви, които са събрани в музея, както и много подобни, които са все още в частни притежатели, биха могли да получат своето дигитално превъплъщение и съответно да бъдат използвани като дигитален актив на "Левски".
- Какви цели си поставяте в съвместната работа с "Левски"?
- Целите са, разбира се, многообразни и преди всичко ние искаме да съдействаме максимално на управлението за постигане на една дългосрочна стратегия за успех на "Левски". Не говорим само за спортно-технически постижения, защото те са много важни и водят до по-високи финансови постъпления, но е много важно управлението на един клуб като печеливш бизнес. Нашата основна задача, която ние си поставяме като партньор на "Левски", е ние да подпомогнем клуба в неговото управление със стремеж той да стане един печеливш бизнес. Това не е лесен проект, той ще отнеме време. Така или иначе всички успешни клубове, не само в Европа, но и в света се управляват по този начин. Няма друга алтернатива и аз много се радвам, че сегашният Управителен съвет са хора, които са с разбиране, опит и се създаде един много добър екип. Нещата се движат в една много правилна посока.
- Palms Bet се отказа логото да стои върху фланелките на "Левски". Вместо емблемата на компанията, върху гърдите на фланелките е изписано името на благотворителната кампания "Левски е вечен". До този момент подобно нещо не се е случвало в България. Защо направихте този жест?
- За нас това беше още един ход в посока на това да подпомогнем кампанията и тя да бъде действително успешна, както и се получи. Считам, че това беше правилен ход за "Левски", но също така и за Palms Bet, защото по този начин цялата фенска маса разбра за нашите искрени и коректни намерения към клуба.
- Премирахте "Левски" със 130 хиляди лева след успеха за Купата. Защо го направихте? Клауза в договора или просто сте останали доволен от продукцията на "сините"?
- Нямаме такава клауза в договора. Ние отпуснахме две премии – първата за отбора веднага след спечелването на Купата и няколко дни по-късно дадохме премия и на Управителния съвет в размер на 30 000 лева. Това наше решение беше взето в посока на това да покажем на отбора, както и на Управителния съвет, че когато действително нещата се случват, то ние оценяваме тяхното усилие и тяхната работа, както и постигнатите резултати.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!