М агистралният път в България е в лошо състояние и отказът от поддръжката му води до това да имаме самочувствието да кажем, че това са магистрали на смъртта. Това стана известно от думите на председателя на Института за пътна безопасност (ИПБ) Богдан Милчев по време на пресконференция в Националния пресклуб на БТА, на която от института представиха доклад за състоянието на автомагистралите в България в периода 1 – 24 декември 2022 г. Документът е изготвен на база проверка на международен одитор с екип от инженери и проектанти, извършили полеви оглед на 846 км автомагистрали, предаде БТА.
Според посочените данни в доклада е необходим текущ ремонт на 480 км от пътя и рехабилитация
и почистване на отводнителните съоръжения по протежение на 250 км. Сред засечените от експертите нередности по магистралите са 415 места с повредени ограничителни системи вследствие на пътнотранспортни произшествия и 31 места с неправилно поставени знаци.
„Това, което констатирахме и смело можем да кажем, е, че тези 846 км магистрали не са магистрали
и всеки, който ги именува така, носи отговорността за жертвите по тях. Не може да бъде магистрала тази, на която повече от 350 км по износващия слой на асфалта сме констатирали деформации с коловози, неравности, с дупки. Не може да бъде магистрала тази, на която има на повече от 400 места увредени мантинели, не можем да кажем, че това са магистрали, на които хоризонталната и вертикалната организация на движение над 80% не отговаря на светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Отводнителните системи на нашите магистрали са абсолютно занемарени“, посочи Милчев. Той добави, че при над 200 км са констатирани места, на които може да се образува аквапланинг поради лошо отводняване.
Успоредно с това изследване от ИПБ са направили запитване в Агенция „Пътна инфраструктура“
относно това колко км пътища са ремонтирани през 2022 г. Отговорът бил седем км основен ремонт и 230 км - текущ ремонт. Богданов напомни, че за миналата година държавата е отпуснала 2,5 млрд. лв. за ремонт на три хил. км пътища.
Според председателя на ИБП три са елементите,
необходими за подобряване на магистралните пътища – качествено управление, спазване на законодателството и отстраняване на корупцията по високите етажи и изобщо.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!