В оенните пилоти трябва да летят минимум по 180 часа на година, за да поддържат формата си, а българските летят само 30 часа, заради техническите проблеми в бойната ни авиация.
„30 часа годишно са нищожни часове полети, за да могат пилотите ни да поддържат уменията си”,
каза в предаването „Здравей, България” по NOVA журналистът Александър Богоявленски, който е и специалист по авиация.
Каракачанов: Аз съм за нови изтребители
Радев: Хората около Борисов да четат повече
Радев към Каракачанов: МиГ 29 не отговарят на съвременните изисквания
„Как по този начин да бъдат мотивирани пилотите ни като нямат техника. Да, беше казано, че има гориво, но като има гориво, а няма самолети няма никакъв смисъл да се лети“, уточни той.
Попитан действително ли има риск за пилотите Богоявленски отговори, че пилотите всеки ден рискуват живота си. „Но и нашия. Не само защото са част от отбраната на страната ни, но защото
този самолет може да падне. Какво ще стане ако мястото е населено?”,
добави той.
„Радвам се на тази реакция на пилотите. Тя е морална, защото от това зависи нашата обща сигурност. Изненадващо е, че на токова късен етап се случва това. Но явно времето за дипломатичност вече е изтекло”, каза Богоявленски.
Според него не е сериозно да се подхожда по този начин по темата. „Цялата сага прилича на цирк. Този процес по купуването на нови самолети се точи вече 16 години”, смята експертът.
Целия разговор вижте във видеото горе.
Министърът на отбраната Красимир Кракачанов заяви във вторник, че според него това недоразумение, което беше раздухано по медиите, изисква изяснение, „Да, проблеми в авиацията има. Знаете становището ни. Първо ремонтът и модернизация на съществуващите ни самолети и успоредно с това закупуването на нов изтребител. Нов изтребител, а не стари смолети“, подчерта той.
За двигателите, които са доставени, има сключен договор от предишното ръководство на МО,
в който са описани изискванията на тези двигатели, уточни министърът. „Не можем да нарушим този договор и той се спазва точно. Основната ни грижа е животът на летците. Не можем да рискуваме да приемем двигатели без всичко по договора да е изпълнено точно, след което да се случи нещо непоправимо“, каза още той.
Зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов заяви, че полетите в базата „Граф Игнатиево“ не са спрени и според него проявената неувереност у част от летците е свързана с недостатъчното часове полети.
„От руската компания РСК МиГ са получени десет двигателя за МиГ-29. До дни очакваме руската страна да изпрати уверения, че копията отговарят на оригиналите.
Съветът по отбраната е отпуснал още 20 млн. лв. за покупка на авиационно гориво.
Проблемите с двигателите на МиГ-29 – РД-33 въобще не са за подценяване, особено тези, които постъпват в авиобазата за ремонт, отбелязва в. „Труд“. Един от моторите, ремонтирани в Полша по договор, сключен от предишния кабинет на ГЕРБ, е дал отказ в системата за управление на соплото.
Двигателят е бил в гаранция и повредата ще бъде отстранена за сметка на полската страна. Наскоро в специализирани сайтове се прокрадна информацията, че
поляците ремонтират нашите двигатели с части втора ръка,
тъй като няма как да вземат оригинални от производителя РСК-Миг, защото бившият военен министър Николай Ненчев прекрати отношенията с него, з да скъса с руската зависимост. Експерти обясниха, че порди тази причина поляците изкуствено „скопявали“ двигателите, като намалявали топлинното число, а оттам и мощността, за да издържат на напрежението вложените детайли.
Поради това пилоти на МиГ-29 се оплаквали, че трудно излитат и се отлепят от пистата, когато са в режим „форсаж“. Отказ е имало и в един от двата ремонтирани в Русия двигатели, които бяха доставени през пролетта. Моторът е заклинил и в този случай също е била предявена полагащата се гаранция.
Междувременно днес
БСП предложи изслушване на вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов да бъде включено като точка в дневния ред на парламента, но депутатите го отхвърлиха,
предаде агенция БГНЕС. За предложението гласуваха 79 за, против бяха 48 и 62 се въздържаха.
Водената до момента политика на отказ и отлагане решаване на проблемите в сектор сигурност доведоха до сегашната ситуация, заяви от парламентарната трибуна Николай Цонков от левицата. „Ние следим внимателно този процес и сме солидарни с исканията на военнослужещите. Хората в системата и техните потребности са основата за стабилизиране на сектора за сигурност“, каза още Цонков.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!