Метростанция "Сердика". Днес тук е кръстопът между миналото и съвремието и между двете линии на метрото - сбъдната мечта на София, разказва поредният епизод на "5 минути София".
През далечната 1863 г. в Лондон е открита първата подземна железница. Гъст черен дим от парен локомотив изпълва тунелите на първата 5-километрова метро-линия в света.
В континентална Европа се приема, че първото метро е построено в Будапеща през 1896 година.
За строителство на подземен транспорт в София се заговаря в края на 60-те години на XX век. Направени са първите планове и проучвания. През 1972 г. Министерският съвет одобрява техническия доклад, а през 1974 г. е приета схема за развитие на линиите на метрото, в 3 метродиаметъра с обща дължина 52 км.
По сложно от метрото като строително съоражение е само Атомната централа. Метрото е сложен обект, тежък за изпълнение, разказва Стоян Братоев, директор на "Метрополитен" София.
Изпълнява се строителство почти повсеместно под нивото на подземните води. Метрото фактически, изпълненото метро в момента е под вода.
Първата копка на софийското метро е направена на 6 март 1978 г. Активни строителни работи започват по най-натоварената линия - Първи метродиаметър. При строежа на Националния дворец на културата инфраструктурата за метрото е предвидена и изградена още тогава.
След смяната на политическия режим и последвалата тежка финансова криза в края на 80-те и началото на 90-те години изграждането на метрополитена е прекратено. Сроковете за пускане в експлоатация са отлагани на няколко пъти, докато през 1995 г. строителството започва отново.
С годините територията и населението на София постоянно нарастват. Изградени са нови квартали, които имат нужда от ефективен градски транспорт.
Жителите и гостите на София бързо оценяват всички предимства на подземната железница, когато на 28 януари 1998 г. е въведен в експлоатация първият участък от Първи метродиаметър. До 2003 г. са въведени в експлоатация още 3 станции. През 2009 г. вече заработват 5 станции от Втория радиус, а през 2012 г. са пуснати още 13.
При изграждането на станция "Св. Неделя“ в центъра на София, строителите попадат на богат археологически пласт . В работата се включват и археолози, които изследват находките от древна Сердика. Затова станцията е преименувана и днес носи същото име.
След пускането на втората линия на метрото на 31 август 2012 г. на метростанция "Сердика" пътниците правят връзка между двата лъча на подземната железница. Те могат да направят и едно друго пътуване назад във времето на римска Сердика.
Макар и открито 135 години след първите в света подземни железници, метрото в София е една от сбъднатите мечти на столичани. Всеки ден през подземните му тунели преминават стотици хиляди пътници. Освен бърз и удобен транспорт метрото е и част от модерния облик на София – една истинска европейска столица.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!