"На Централна гара е ужасно." С тези думи бившият
еврокомисар Меглена Кунева и в момента специален съветник за правата
на пътниците на зам.-председателя на Европейската комисия Сийм Калас мотивира отказа си да
заснеме кадри за новата кампания на комисията на Софийската централна
гара.
"Наясно сме, че най-много оплаквания се получават от БДЖ във връзка с
качеството на услугата. Това "наясно" трябва да го превърнем в някакво
действие", каза още тя.
Кунева подчерта, че ЕК прие ново
законодателство за всеки транспортен сектор - морски и речен, въздушен,
автобусен и ж.п. транспорт. То се отнася специално за пътниците. Тя
отбеляза, че ж.п. транспортът е особено важен, защото от него се
ползват хора с по-ниски доходи. "Той изпълнява обществена функция,
която трудно може да бъде заменена", добави тя.
В ЕС само 10 от 27
страни-членки прилагат изцяло всички директиви за защита на правата на
пътниците.
Основната цел на новата кампания на ЕК е да информира
пасажерите за правата им, за обезщетенията, които им дължи
компанията-превозвач, като се поставя фокус върху правата на хората с
увреждания.
У нас за периода
2007-2010 г. има 271 оплаквания от пътници в авиотранспорта. По
202 от тях има решение и е постигнат консенсус с фирмата превозвач. 72
от оплакванията са на чужденци.
Няма самолетна компания, която е
глобена за нарушаване на пътническите права,
каза Кунева. Според нея това не е
лош показател, защото все пак случаите са разрешени по някакъв начин.
Основните правила на Директивата за авиотранспортаса информация за полета, помощ, когато
пътникът е с ограничена подвижност, или когато пътуването е отменено,
право да се пренасочи пътникът по друг път, когато има закъснение, или е
отменено пътуването, компенсация и права на хората с ограничена
мобилност.
В много случаи от държавите е поискано отлагане на някои
правила като това, че ако поради отлагане на полет пътникът трябва да
преспи някъде, трябва да му бъде заплатен престоят.
България е поискала
пет години преходен период
за много от текстовете на Директивата. Срокът може да бъде отлаган 15 години.
По отношение на въздушния и жп транспорт няма ограничение за поемане на
разходите за нощувка на пътниците при отмяна на пътуването. При морския
транспорт има лимит до 80 евро на нощ за три нощи, за автобусния
транспорт - до 80 евро за две нощи.
Относно въвеждане на интегрирана транспортна система - например с един
билет да се използва метро, трамвай и автобус, Кунева каза, че приетата
преди седмици Директива за автобусния транспорт се прилага за
разстояния над 250 км. и не засяга градския транспорт, освен ако
страните не пожелаят това.
Според Кунева трябва да се положат усилия за
интеграция вътре в страната. Тя даде пример с две общини, от които
едната община има достатъчно възможности да помогне на хората в
затруднено положение да се качат на автобуса, но другата община, където
отиват тези хора, няма такава възможност.
Меглена Кунева: На Централна гара е ужасно
У нас от 2007 до 2010 г. има 271 оплаквания от пътници в авиотранспорта, но нито една самолетна компания не е глобена за нарушаване на пътническите права
9 декември 2010, 17:53
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!