След като десетилетия бе дестинация за почивка на студенти или на хора, които са с ограничен бюджет, България днес се бори да за по-висока позиция по стълбицата на качеството, пишат журналистите Ник Скрекас и Том Мъд в "Уолстрийт джърнъл".
Туристическият сектор в България дава 8,7% от брутния вътрешен продукт на страната, но тя все още има проблеми с достигането на по-високо качеството в тази област, отчита изданието.
Хората от туристическия бранш се оплакват от тежката зависимост от туристическите мега комплекси, работещи на принципа "всичко включено в цената" (all inclusive),
от недостатъчно доброто обслужване и от остарялата инфраструктура,
отбелязват авторите.
Миналия месец, например, Агамемнон Захаропулос и неговата съпруга пристигнали със самолет в България, като след това планирали да отидат до морето с кола под наем.
Очаквали да пътуват около четири часа, но всъщност им отнело седем, при това им се наложило да минат по обходен маршрут и да карат върху пътища, пълни с дупки.
Ако дойдем отново, този път ще е със самолет директно до морето, заканват се гръцките туристи.
В последните 10 години се говореше много за българския туризъм, насочен към лова, голфа, карането на ски, културните и природните забележителности.
Масовият туризъм обаче все още си остава основен елемент
в туристическия бранш, защото другите форми на туризъм страдат от липсата на държавна организация, от лошото управление на културните обекти и от недостатъчната реклама.
Авторите цитират Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценка на туризма, който казва, че закъсненията в строежа на нови магистрали - поради корупцията или липсата на опит от страна на правителствата и местните власти, е създало значителен дисбаланс, имайки предвид капацитета на новопостроените хотели.
В статията е отразено и мнението на германския пенсионер Юрген Бютнер, живеещ в Пловдив, който говори за проблемите на чужденците в България.
Според него за тях е проблем да намерят хора "говорещи нещо като английски, какво остава за други езици, като немския".
Той казва, че се е сблъскал с този проблем дори и при с хора с дипломи в областта на туризма и владеенето на езици.
България все още
не може да извлече ползи от природните дарове, с които разполага,
смята германецът.
Да се намери опитен персонал, който да говори и чужди езици, е трудно, признава Соня Алексиева, доцент в Нов български университет, специалист по туризма.
А въвеждането на стандарти за качество е въпрос от особена важност, най-вече за специализирания туризъм, казва тя.
Все повече студенти обаче, които са придобили опит в чужбина, се връщат, така че качеството се повишава, оптимистично настроена е Алексиева.
Български фирми смятат въпроса за диверсификацията на туризма за много важен за оцеляването им, но се оплакват, че повечето туристи идват в България с пакет "всичко включено в цената", почиват в оградени туристически комплекси и не напускат хотелите си, а това направо задушава туристическия бизнес.
Общо 2,1 млн. туристи са посетили България през първата половина на 2010 г. Това е с 1,9% повече в сравнение със същия период на 2009 г.
Но всеки
9 от 10 туристи идват в България през лятото -
нещо, което българският премиер Бойко Борисов се надява да успее да промени, пишат журналистите и добавят, че миналата седмица Борисов е наредил на министрите да разработят стратегия за развитие на културния туризъм, след като в Созопол археолози откриха мощи, за които се смята, че са на Св. Йоан Кръстител.
Забелязват се и други признаци, че се работи за промяна, отбелязва "Уолстрийт джърнъл" - в София занемарените сгради в неокласически стил сега са обновявани, както направиха в Прага през 90-те години на миналия век.
Мрачните блокове от съветски тип постепенно се заменят от модерни сгради от стомана и стъкло.
Като пример се посочва и бившата сграда на Техническия университет в София, днес превърната в музей, наречен българския Лувър.
Друг пример за подобряване на инфраструктурата с цел привличане на повече туристи се посочва и
скоростната железопътна линия, която ще свързва София с Пловдив и Бургас
290-километрово трасе, което ще струва между 3 и 4 млрд. евро, трябва да е готово през 2012 г.
В същото време нискотарифната авиокомпания "Райънеър" започва редовни полети от Лондон до Пловдив, два пъти в седмицата.
Очаква се подобрение и в подготовката на хората, работещи в туризма, защото идва ново поколение, което има други перспективи и знае езици, се казва в статията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!