В сички сме чували, че сексът продава. Истината обаче е, че страхът продава далеч повече и по-добре.

При маркетинга на информация, страхът е изключително мощен инструмент, може би най-ефективният. И това не е резултат от някаква злоумишлена конспирация. Хората са по-възприемчиви към посланията свързани със страх.

В същото време рекламата се базира на едно основно нещо – щастието. А щастието е свобода от страх.

Ето защо в търсенето на достъп до потребителите през последния половин век рекламните компании се опитват с възможно най-голяма точност да установят тревогите на хората, започвайки от често мъглявата икономическа несигурност, минавайки през по-конкретни опасности, като масовите зарази с ебола, грип, зика и стигайки до атентатите и тероризма.

След като страховете на потребителите са ясни, най-ефективният начин за продажба на даден продукт е послание, което да ги успокои. Разбира се ефектът е временен, защото хората се нуждаят от още страх.

Има дори специализиран подход в продажбите наречен „невромаркетинг“. Терминът е създаден от холандския специалист по пазарни проучвания проф. Еле Симдс през 2002 г. Той изследва как мозъкът реагира на информационните послания и пазарните стимули.

Рекламната стратегия, базирана на уплахата, перфектно съвпада с начина, по който работят медиите. Страхът е неотменна част от инстинкта за оцеляване. Какво става обаче, когато не можем да реагираме и да променим нещата, които ни плашат?

Тялото отвръща на страха с дози адреналин. В случай, че причината за уплахата се намира извън нашите възможности за реакция, следват дози ендорфини, с които да се успокоим. Ето защо много хора харесват да гледат филми на ужасите, да скачат с бънджи и дори да подлагат живота си на реален риск.

В свят, в който сме залети от информация, страхът често се явява единственият начин посланията, рекламни или не, и новините, да достигнат до хората. През живота си съвременният човек гледа средно 2 милиона телевизионни реклами. Ето защо решаването на проблема с ефективността на посланията е ключов за всеки, който се занимава с маркетинг на информация.

Тук изключително важна е етиката. Освен инстинктивно усещане, страхът често е и рационална реакция. Той ни помага да сме информирани за истинските опасности, които ни заплашват и да се предпазим от тях. Страхът е изключително важен фактор за взимането на добри и ефективни решения в живота на всеки човек.

Създаването на паника, заради самата паника е изкушаващо за медиите, но е вредно и дори опасно в дългосрочен план, защото хората рационално спират да се поддават на страха. Има примери, как в отговор на тази промяна в нагласите, медиите стигат до крайности, като показването на сцени на жестокост или агитиране към насилие.

Източник: ThinkStockPhotos

Но когато опасността е твърде близка, твърде реална и не се поддава на контрол, потребителите нямат друг избор освен да отрекат страха или да му се подадат. И в двата случая посланията, свързани с него спират да действат.

В крайна сметка всички – и медии, и потребители, губят, когато страхът се използва за създаване на паника.

Както пише Гавин де Бекер в „Дарът на страха“: „Това, от което си мислите, че се страхуваме, рядко е това, от което наистина ви е страх – плашат ви нещата, които свързвате със страха“.

Ето защо медиите предпочитат да пишат за атентати, глобални опасности и войни, а не за битови кражби или други по-близки опасности за потребителите на информация. Става въпрос за търсене и предлагане. Медиите произвеждат продукта, който аудиторията иска и е готова да купи. До този извод стига социологът Карън Стърнхаймер в книгата си „Не са медиите: Истината за влиянието на поп културата върху деца“.

Ето няколко примера, колко ефективен е страхът в рекламата и маркетинга на информация.

Преди няколко години заплахата от птичи грип доведе до рязко увеличаване на продажбите на антибактериални сапуни в глобален мащаб. Реално те са приблизително толкова ефективни срещу вирусите и бактериите, колкото и обикновения сапун. Страховете, свързани с хигиената се използват широко от рекламната индустрия, а и от медиите. Но много от тези страхове са съвсем реални и продаваните решения за тях са ефективни. В резултат разпространението на заболяванията, свързани с лоша хигиена е ограничено в развитите страни в сравнение с държавите от Третия свят, където то е една от основните причини за смъртност.

Източник: ThinkStockPhotos

Друг подобен пример е най-продаваното лекарство в САЩ - „Липитор“. То се използва за лечение на висок холестерол. Реално причините за сърдечно-съдови заболявания и инсулти са многобройни и много от тях не са свързани с нивата на холестерола в кръвта. Въпреки това много потребители купуват „Липитор“ от страх.

В същото време ползите от това потребителите да са информирани за рисковете за здравето им са безспорни.

Страхът продава, но в дългосрочен план това, което води до успех в маркетинга на информация, е доверието.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Семен Новиков спечели сребърен медал за България

Семен Новиков спечели сребърен медал за България

Свят Преди 5 часа

Схватката не тръгна добре за Новиков

Министър Иванов: Служителите на АПИ масово напускат

Министър Иванов: Служителите на АПИ масово напускат

България Преди 6 часа

Иванов: Подкрепям протестиращите. Имат основание и съм солидарен с тях

Разбраха ли се САЩ и Иран за ядрената програма

Разбраха ли се САЩ и Иран за ядрената програма

Свят Преди 9 часа

Непреките разговори САЩ-Иран, засягащи ядрената програма на Техеран, продължиха около два часа

Тежка катастрофа в София, почина човек

Тежка катастрофа в София, почина човек

България Преди 9 часа

Инцидентът е станал около 15:00 часа на ул. „Мими Балканска“

Протест на „Правосъдие за всеки” в София срещу Пеевски

Протест на „Правосъдие за всеки” в София срещу Пеевски

България Преди 10 часа

В района има засилено полицейско присъствие

Украински пилот на F-16 загина в сражение

Украински пилот на F-16 загина в сражение

Свят Преди 10 часа

Зеленски: Разследваме всички обстоятелства

Земетресение недалеч от София

Земетресение недалеч от София

България Преди 11 часа

Земетресението е станало днес в 15:34 часа

Бащата на Сияна: Майка ѝ е в много тежко състояние

Бащата на Сияна: Майка ѝ е в много тежко състояние

България Преди 11 часа

Николай Попов: Ако Сияна можеше да види всичко, би благодарила на всички, които ни подкрепят

Скоро трудовата книжка става електронен документ

Скоро трудовата книжка става електронен документ

България Преди 12 часа

Старите хартиени трудови книжки трябва да бъдат върнати на работещите

Тръмп запасява САЩ с редки метали от дъното на Тихия океан

Тръмп запасява САЩ с редки метали от дъното на Тихия океан

Свят Преди 12 часа

Китай произвежда около 90 процента от преработените редкоземни метали в света

Престрелка между турски и гръцки кораби в Егейско море

Престрелка между турски и гръцки кораби в Егейско море

Свят Преди 12 часа

По гръцкия кораб са открити пробойни от стрелбата

<p>НАТО: Русия може да разположи ядрени оръжия в космоса</p>

НАТО: Русия може да разположи ядрени оръжия в космоса

Свят Преди 13 часа

През 2021 г. в НАТО е взето решение клаузата за колективна отбрана по член 5 да се прилага и за нападения във или от космоса

<p>Нови арести за смъртоносния пожар в Кочани</p>

Нови арести за смъртоносния пожар в Кочани

Свят Преди 14 часа

За пожара в Кочани Основната прокуратура досега е започнала разследване срещу 27 физически и три юридически лица

<p><strong><span style="color:#ff0000;">Протести вместо празник</span></strong> в цяла България</p>

Протести вместо празник в цяла България

България Преди 15 часа

Хора от цялата страна изразиха възмущението си от „войната“ по пътищата

Румен Радев и Дейвид Бейкър
Ексклузивно

Радев: Доставката на F-16 е само началото на ангажимента ни към ВВС

България Преди 15 часа

Президентът се срещна със заместник помощник секретаря по отбраната за Европа и НАТО в Департамента по отбраната на САЩ Дейвид Бейкър

Принц Уилям и крал Чарлз III

Чарлз III няма да предаде трона на принц Уилям

Любопитно Преди 16 часа

Защо кралят няма да абдикира въпреки болестта си