Преди обаче да намесим Всевишния в нашенските трагедии, е нужно да помислим за човешките грешки. Когато първоначалният шок премине, започват да се очертават зловещите черти на чудовищната безотговорност и нехайство, направили възможно 20-годишният "Чавдар", който после се оказа с 10 години отгоре, да помете дошлите на събора за Спасовден.
За пореден път по почина "след дъжд качулка" компетентните органи изровиха купища нарушения на фирмата превозвач, злощастния водач и автобуса. Държавата показва, че е на мястото си в момент, в който няма как да върне изгубените заради нечие безхаберие 17 живота край Ямбол.
Шофьорът не бил преминал през психотест, ръчната спирачка на рейса не е била проверена по време на годишния технически преглед в пункта в Елхово, возилото нямало нужните документи.
"Ние установихме при проверката на самия пункт, че не е изключена възможност за манипулация на компютъра на пункта и на измерителните уреди", заяви пък шефът на агенция "Автомобилна администрация" Володя Киров по БНТ.
Сигурно само той не знае, че най-вероятно рейсът убиец изобщо не е стигнал до пункта. Разходил се е само талонът и прикрепеният към него рушвет.
Просто такава е масовата практика и е цинично г-н Киров да се прави, че не е наясно какви ги вършат хората, които трябва да осъществяват контрол. Сега държавните органи подсмърчат и увъртат по килифаревски и никой не е в състояние да гарантира, че автобусът наистина е бил проверен, или просто документите му са попълнени набързо от услужливи автомонтьори, без да са го виждали.
В последните години 705 гаража получиха правото да извършват годишни технически прегледи, а държавата се задоволи със символичен контрол върху тях.
В интернет е пълно с потресаващи съвети и разкази къде и как можете да минете проверката без спирачки и фарове и "без някой да се заглежда". Колите не само не ходят до автосервизите, но има и такива лежерни шофьори, които просто диктуват данните на возилата по телефона и срещу скромна сума получават документ за изправност.
В резултат на което пътищата ни са препълнени с катафалки, които не си знаят годините и са много по-опасни от камикадзетата в Афганистан.
Преди две години автобус с неизправни спирачки падна от моста в русенския град Бяла и погреба 18 души. Миналата година пожар изпепели 9 души във влака София - Кардам. Черната хроника си продължава до безкрай, а след всяка трагедия властите ни убеждават, че затягат контрола и готвят драконовски мерки срещу нарушителите.
Въпреки загрижените приказки изобщо не е трудно човек да си купи на поносима цена шофьорска книжка, да подкупи катаджия или да регистрира возило, произведено преди новата ера.
"100-процентовият контрол на практика е невъзможен. Ние не можем да имаме хора навсякъде и по всички места. Нито в областта, нито в държавата", оправдава се Володя Киров, чиято агенция би трябвало да упражнява надзор над пунктовете за технически преглед и автошколите.
Г-н Киров, ако разполага с поне малко чувство за приличие, трябваше вече да си е подал оставката, тъй като носи главната отговорност за пропуските в системата, които причиняват катастрофи и сеят смърт по шосетата.
Във Деня на национален траур Народното събрание също даде поредния си урок по безгрижие - едва десетина депутати присъстваха в пленарната залата, докато се обсъждаха промените в Закона за движение по пътищата, които целят да предотвратят участието на коли гробници и шофьори убийци в движението.
Очевидно и при следващите касапници по пътищата ще продължим да търсим разнообразни обяснения за Божиите наказания. Защото шансът виновниците да получат възмездие явно е нулев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!