"Бф ферна зона" на Георги Дюлгеров е начело на класираните филми в спорната сесия на Националния филмов център (НФЦ).
Още неизстинала пАрата от предишните скандали за държавно
финансиране в киното ни - в резултат от които получихме оставките на
директора на НФЦ и зам.-министъра на културата, кинаджиите отново надуха
свирката.
Предишният скандал се разгоря в края на 2010 г. около филма
на Мишел Бонев и една доста скъпа разходка до Венеция. Сега поводът е
редовна сесия на Националния филмов център за пари за кино. Субсидия
за игрален филм спечелиха три проекта - "Буферна зона" на Георги
Дюлгеров, "Семейни реликви" на Иван Черкелов и "Прашката на Давид" на
Светослав Овчаров.
Да, същият Овчаров, чийто последен разпространен по
кината филм - "Зад кадър" (също спечелил държавно финансиране, и то не
малко) беше гледан от рекордните 250 души в премиерния си уикенд.
Рекордни, защото в последните години на възход за българското кино това е
неприятен прецедент - дори прословутият "Сбогом, мамо" на Мишел Бонев
са го гледали в пъти повече зрители.
А успешните наши продукции вече
събират по 100 и повече хилядна публика, в другия край на скалата -
"Мисия Лондон" е с 400 000. Този аргумент, разбира се, бе
размахан от палителите на скандала, който се разрази след сесията.
Първа
реагира с писмо Зорница София Попганчева. Режисьорката на "Мила от
Марс" и "Прогноза", която кандидатства за втори пореден път с проекта си
"Румена войвода", възропта срещу оценките на най-младия член на
комисията - Николай Тодоров (да не се бърка с известния аниматор - този е
начеващ режисьор, снимал само късометражни филми), който оценил
неподобаващо не само нейния режисьорски и продуцентски опит, но и този
на Калев, Митовски, Джевелеков и другите "горещи" имена на съвременното
българско кино. Писмото й изобилстваше от силни думи като
"шуробаджанащина", "срам и позор", "омерзение".
Последва интервю
на Мариан Вълев в "24 часа" - актьорът от "Под прикритие" също
кандидатства в сесията със своя дебютен авторски сценарий - в което
краските се сгъстиха още повече. В микс от истини и полуистини, в
характерния си искрен и непремислен стил Мариан нарече Дюлгеров
некадърник.
Разбира
се, дори Спилбърг или Фон Триер не са застраховани от риска да снимат
слаб филм. Покрай издънките си Дюлгеров е единственият в историята на
българското кино режисьор с истинска международна награда - "Сребърна
мечка" от Берлин за "Авантаж". Друг е въпросът, че субсидия не се дава
за авторитет, а за конкретен проект с конкретни качества.
Това,
което се разрази впоследствие между кинаджиите, може да се окачестви
само с две думи - махленска свада. В епистоларната дискусия се включиха
още Иглика Трифонова, Петър Попзлатев, Евгени Михайлов, Цветодар Марков,
Мариана Евстатиева-Биолчева и други. Режисьорката на "Писмо до Америка"
и "Разследване" Трифонова споменава и за заплашителни телефонни
разговори и есемеси.
Кинокритикът Антония Ковачева пък направо публикува
анкетната си карта, призовавайки останалите членове на комисията да
направят същото - с цел да се пресекат необосновани спекулации.
Завръзката
на конфликта е обвинението, че тазгодишната художествена комисия
обслужва интересите на един кръг от приятели, учители и състуденти.
Звучи логично, че продуцентът Росица Вълканова и режисьорът Иглика
Трифонова ще дадат по-високи точки на учителя си Дюлгеров, към който
изпитват пиетет, и на приятелите си Черкелов и Овчаров.
Според
кинокритика проф. Вера Найденова, която през годините е била и член, и
шеф на въпросната комисия, е недопустимо продуцент да оглавява комисия
за държавно субсидиране. Тя съзира в този избор конфликт на интересиСпоред
по-хладнокръвни наблюдатели обаче системата за оценяване е такава, че
се иска дълбока световна конспирация, за да можеш в една сесия да
лансираш и трите желани проекта.
Така от едната страна на медала
са лобистките практики - шушукането, че невинаги художествените
качества са причина един филм да бъде ударен с държавна пара, или да
бъде резнат от финансиране, определено има почва у нас. От години се
говори за всевъзможни хитри практики - например парашутиране на филм от
една категория във втора в последния момент, за да се пренареди "удобно"
класирането. Отделно е диктатът на личните или групови пристрастия...
... Очевидно за кинаджиите ни е по-важно
да се нахвърлят един върху друг с междуличностни нападки, отколкото да
седнат за конструктивен диалог: типичен прочее проблем за нашите ширини -
да се отклонява вниманието от същественото.
... Нужно е обаче да оборим поне едно
невярно съждение - тези 3.6 милиона лева, с които се спекулира, не са
финансиране за трите проекта на Дюлгеров, Черкелов и Овчаров. Това е
цялата отпусната от Министерството на културата субсидия за кино на тази
сесия, в която влизат и дебютите, и парите за развитие на сценарии и
т.н. Вярно, говорим за доста пари, румънците с по-малки бюджети печелят
"Златни палми"...
Пълният текст на статията - на segabg.com.
Вижте и статията на Геновева Димитрова във в. "Култура" - kultura.bg
"Сега": За няколко (лоши) филма повече
За това как една сесия за държавно финансиране на кино се превърна в махленска свада пише във в. "Сега" Анита Димитрова
7 юни 2012, 11:02
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!