Пз з септември м.г. бях във Венеция като член на международното критическо жури на ФИПРЕССИ.
Във фестивалния каталог с над 300 филма не открих заглавие "Сбогом, мамо". В дневната програма видях единствена прожекция от 17 часа в една от малките зали в сутерена на Двореца на киното.
Пред
служебния вход както обикновено се събрахме над 50 колеги - критици и
журналисти от цял свят с официални акредитации. Моята със знак Jury ми
осигуряваше достъп до всяка прожекция. Но не и до тази.
Шефът на
удвоената охрана обясни: "Това не е фестивална прожекция, а политическо
събитие". Колегите се разотидоха. Останах сам и започнах да повтарям:
"Ио соно булгаро". На петия път той се смили и ме пусна.
Залата не
беше пълна, но наистина присъстваха трима министри и половина (т.е. и
един зам.-министър). Никога не съм изпитвал подобно тягостно неудобство,
както по време на награждаването и прожекцията. Когато лампите
светнаха, видях същото в очите на Таня Лолова и оператора Емил Топузов.
Като че ли се извиняваха, без да съм им казал нищо.
Няма да
споменавам клюкарска информация за митичната "делегация", кой какви
нелепици е говорил, кой е бил на екскурзия със семейството си и т.н.
Когато се върнах и по-късно около баталиите за филма, не пожелах да
пиша, тъй като той все още бе непознат у нас.
Скромните ми
седмични оценки на филмовия репетроар със "звездички" са само насочваща
ориентация за читателите, без коментар и аналитични аргументи. (Такъв
модел се използва по цял свят.) Сега мога да поднеса няколко реда.
Давам си сметка, че професионалното писане за филма е неуместно, защото го легитимира като художествен факт. А той не е такъв.
"Сбогом,
мамо" е фундаментален самодеен кич! Дано този израз не обижда някои
искрени и талантливи постижения на самодейното изкуство. Филмът не е
дори чалга - тя все пак е професионален кич.
Като член на
художествената комисия към Националния филмов център (НФЦ) добре помня как единодушно и категорично
отхвърлихме проекта. След това и втора комисия (други 9 колеги) пак го
отхвърли. После и трета комисия (към БНТ) също не пусна проекта.
И
още по-сетне някаква вълшебна пръчица му даде 330 хил. лева грешни пари
и снимките тръгнаха.
Резултатът от подобни безпринципни компромиси сега
е на екран. Филмът претендира да разглежда важна тема за архетипни
семейни връзки, лични взаимоотношения и сложни конфликти върху
депресивен социален фон. Посягането към подобна тема обаче още не
означава положителен художествен резултат.
Персонажите са плитки и
плоски, без никаква психологическа разработка. Поради това конфликтите
са еднопланови и наивни. Логично посланията са евтини и неубедителни. А
общият резултат е елементарен и жалък: кичозни декларативни клишета,
поднесени с фалшив самодеен патос. (Старая се да използвам опростени
изрази, подходящи за г-жа Бонев).
Безспорни са само правописните грешки в надписите, диалектът на г-жа актрисата и общият примитивизъм на филма.
За
да съм по-ясен, ще цитирам идиом от речника на министър-председателя,
който преди време (по друг повод) обогати изящната словесност с израза
"л....о в целофан". Някои елементи на филма (операторска работа, игра на
част от актрисите) са целофанът. Съдържанието обаче е същото.
"Сбогом, мамо" има и един положителен ефект - съживява западналата фабрика за вицове на радио Ереван:
- Може ли Мишел Бонев да получи "Оскар"
- Да, ако в регламента на академията въведат категория "Самодеен кич".
Лошото
е, че пред парада на самодейния кич сме (почти) безсилни. Той е
безпардонен, лъчезарен и ведър, а същевременно ражда аплодисменти сред
сродните му "ценители".
Големият полски сатирик Станислав Йежи Лец
сред многото си прекрасни афоризми, има и следния: "Който няма нищо
общо с изкуството, не трябва да има нищо общо с него". Надявам се някой
да го разтълкува на г-жа Бонев.
"Сбогом, мамо" - пълен самодеен кич
След като три професионални комисии единодушно и категорично отхвърлихме проекта, някаква вълшебна пръчица му даде 330 хил. лв. грешни пари, пише проф. Божидар Манов във в. "24 часа"
10 май 2011, 06:50
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!