"Франция сваля акциза на дизела, ние го вдигаме" е водещото заглавие за "24 часа".
Френският премиер Жан-Марк Еро обяви, че страната ще предприеме тази
мярка, за да станат цените приемливи за шофьорите. Тя ще бъде временна,
докато се създаде механизъм за регулиране на цените на горивата.
Вчера
вицепремиерът Симеон Дянков заяви, че е невъзможно да се свали акцизът у
нас, тъй като сме подписали през 2006 г. с ЕС договор за достигане на
минималните ставки. Това било голяма грешка, тъй като доходите у нас са
много по-ниски от средните в ЕС. Страната ни ще достигне минималните
нива за дизела догодина, когато акцизът става 64,5 ст. на литър. Във
Франция е 84 ст., поради което там могат да го свалят и с 20 ст.
Пред"Труд" бившият министър Трайчо Трайков коментира по
темата: "Извън ДДС и акцизите държавата може да влияе основно като
насърчава и улеснява конкуренцията. На първо място чрез прилагане на
директивата, позволяваща на търговците да използват данъчни складове и в
други страни от ЕС, като например Гърция или Румъния. Може също и като
интервенира на пазара при ценови пикове чрез горивата, които притежава в
Държавния резерв.
Третата възможност е да има наистина работеща Комисия
за защита на конкуренцията, чиито решения срещат доверие, а не
съмнения." Според Трайков, за да се намали цената на горивата, е
необходимо да се извървят всички други стъпки, свързани с конкуренцията,
и едва след това да се мисли за намаляване на акциза или на ДДС.
"Когато
факторите за истинска конкуренция са факт, тогава може да се борим за
намаляване на акциза, защото ще сме сигурни, че ще се отрази в цената на
дребно. Защото ако сега акцизът се намали с 20 ст. например, от тях 15
ст. ще си ги приберат играчите по веригата и само 5 ст. ще са за
потребителя.
А ако тръгнем да пипаме ДДС, със сигурност ще се появят и
по-наболели искания за ДДС на лекарствата, учебниците, храните",
аргументира се икономистът.
Бензинът и дизелът ще поевтинеят,
прогнозира в интервю за "Телеграф" Иван Костадинов, търговски директор
на "Петрол" АД. "Към момента има един единствен фактор, който тласка
цената нагоре и това е опасността от военен конфликт в Иран и евентуално
навлизане на сили на НАТО", уточнява Костадинов. По думите му
исторически погледнато цената на горивата винаги се вдига в седмиците преди
евентуален военен конфликт. "Така че, очаквам, ако в близките дни не бъде
предприет военен удар срещу Иран, цената да се понижи", прогнозира той.
Чип сваля сметката за ток със 70 на сто, така обещават
тарикатите, които развиват доходоносен бизнес в Добрич за сметка на
Е.ОН, твърди на първа страница "Монитор". Тарифата им е 200 лв., а срещу
тази сума електромерът отчита само 30 процента от консумираната
енергия.
Според "Преса" "Топлофикация София" има принос към
глобалното затопляне. Почти половината от топлината в сградите не минава
през радиаторите и отива за отопление на стените и околната среда. Това
се вижда от изравнителните сметки на граждани със спряно отопление.
По
думите на Павел Кърлев, секретар на Федерацията на потребителите,
собствениците на жилища с изключени радиатори плащат по 300-350 лв. за
изминалия зимен сезон. Това прави по 60-70 лв. на месец за средно голям
апартамент. Начислената такса за сградна инсталация надхвърля 48,7
процента, което било абсурдно. Според Кърлев техниците манипулират
общите топломери, а хората са принудени да плащат.
"Вкарваме всеки трети лев от концесиите в археология" е заглавието над
интервю в "Преса" с финансовия министър Симеон Дянков. Тази инициатива е
на министъра на икономиката Делян Добрев.
По думите на Дянков през
последните години приходите в републиканския бюджет от концесионна
дейност са се вдигнали рязко. "Тази година планът беше да се събират 60
милиона, вече са постъпили около 77 милиона, а до края й ще са около
100. От тях ще дадем 30 милиона, с което ще се удвоят парите за
археология и консервация", казва още Дянков.
Според финансиста Емил Хърсев да спреш растежа на цените на
храните е като да спреш водопад. Няма никакъв смисъл да се прави и не е
необходимо. Цените не са работа на правителството и подобни мерки са
икономически неиздържан популизъм, смята Хърсев. Той подчертава още, че
правителството трябва да се грижи за това, за което е избрано, а именно
за максимален растеж на доходите на хората.
"ГЕРБ прие поредица кухи мерки за цените на лекарствата", констатира в
заглавие "Сега". Безсмисленият пакет с неработещи мерки беше приет
вчера от Министерския съвет. Те не само няма да доведат до поевтиняване, а
дори може да му попречат, както и да затруднят достъпа до медикаменти в
отдалечените райони.
"Руски прилив. Туристическият сектор отчита малък ръст през лятото.
Интересът от Изток остава висок", пише на първа страница "Капитал
Daily". Увеличение на туристите и сбъднато очакване за силен ръст от
източните пазари. Това са двете приятни новини на това лято.
Има обаче и
два охлаждащи факта - бизнесът расте по-бавно в сравнение с предходните
две години и остава стандартният проблем със "скъсяващия се"
туристически сезон.
Година
след грандиозния скандал с фалита на "Алма тур", който блокира близо
1000 туристи от Русия, Финландия и Прибалтика у нас, ситуацията е на път
да се повтори, алармира "Сега". Туроператорът "Бългериан ВИП Турс" е
уведомил своите руски партньори, че прекратява дейността си заради
фалита на един от основните му контрагенти, намаляването на инвестициите
и високите лихви по взетите кредити.
КАТ глобява 100 шофьори на ден заради фарове, сочат данните на областните служби "Пътна полиция" в цялата страна, съобщава "Труд".
1116 водачи в страната са глобени заради забравени светлини между 10 и
20 август. В близо 70% от случаите липсата на включени фарове
била комбинирана с други нарушения - неизползване на колани, отнемане на
предимство на пешеходна пътека и т.н. Близо една трета от глобените (386 шофьори) са в София. Следват Бургас, Пазарджик, Разград - 105, Търговище.
Да се изплаща
застраховка и на хората , пострадали при катастрофа от избягал джигит.
Това ще поискат от Националната асоциация за защита на застрахованите,
анонсира на първа страница "Новинар". Нормативната база у нас е
остаряла и не допуска обезщетения за произшествия на пътя,
причинени от изчезнали шофьори, обяснява експертът Явор Якимов.
Печатът: Могат ли да поевтинеят бензинът и дизелът
Емил Хърсев в "Преса": Да спреш растежа на цените на храните е като да спреш водопад
23 август 2012, 09:41
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!