В р рая на миналата година най-големите въпроси, които експертите по социални медии дискутираха, бяха кога "Фейсбук" ще излезе на борсата и колко ще струват акциите. Не мина много време и те получиха своя отговор.
През февруари гигантът на социалните мрежи подаде заявка за излизане на борсата при оценка 106 милиарда долара на фона на такова въодушевление, невиждано от пика на дотком балона през 2000 г.
Тогава медийният гигант "Тайм Уорнър" се съгласи на сливане с любимката на интернет пространството по онова време - АОЛ (AOL) в "сделка на века" струваща шокиращите 182 милиарда долара. Но мастилото дори не бе засъхнало, когато дотком балонът се спука, превръщайки сделката в корпоративно фиаско - едно от най-лошите в историята.
"Фиаско" бе думата, която "Уолстрийт джърнъл" използва, за да опише съдбата на акциите, пуснати от "Фейсбук" на фондовата борса на 18 май. Тогава единствено провалът на търговската система и намесата на застрахователи попречиха цената им да падне под началната стойност.
Но към края на май ценните книги загубиха четвърт от стойността си, спадайки до едва 17.55 долара през септември.
Кралят на социалната мрежа, интернет гигантът с над 1 милиарда активни потребители сякаш се бе изправил пред своя момент на истината и не бе успял да оправдае очакванията. "Фейсбук" бе мимолетен каприз, който просто не успя да оправдае оценката си, казаха критиците.
Но дълготрайните инвеститори не се отказаха напълно от своя дял. "Фейсбук" се завърна гръмогласно с по-силна рекламна платформа и нови дръзки идеи за превъртане на пари. Такава например е услугата за подаръци, която позволява на потребителите да си купуват взаимно подаръци - доста полезен малък трик, когато имаш регистрирани милиарди рождени дни в базата данни.
Опасенията, че потребителите се бунтуват срещу вездесъщия и непрекъснат поток на социалните медии също изглежда необоснован. "Фейсбук" може да не трупа потребители със същите темпове, с които го правеше при светкавичното си начало, но други сайтове, като "Туитър", "Гугъл+" и Pinterest.com, продължават и до този момент да привличат абонати.
Сам по себе си "Фейсбук" все още е изключително популярен за американския средностатистически интернет потребител, който е прекарал 8 часа месечно в сайта през септември, гласят данни на "Нилсен".
Влиянието на подобни сайтове е невиждано, казват експерти. "Заедно ние създаваме най-ценния източник на информация в цялата човешка история", казва Пат Кинсел, изпълнителен директор на компанията "Спиндъл", която претърсва социалните медии за информация, важна за определени потребители.
"Всеки ден се качват 300 милиона снимки във "Фейсбук" и се споделят 400 милиона туита. Всеки човек, място, събитие, тема и организация биват документирани и обсъждани".
Социалните медии доказаха значимостта си като инструмент за комуникации в Арабската пролет. Огромното внимание, което те привлякоха при неотдавнашния конфликт в Газа, допълнително открои колко драстично се е променил информационният поток, твърди експертът по социални медии Дейл Пескин.
Конфликтът в Газа "може да бъде разглеждан като първата "Туитър" война", след като бойците ползваха микроблогинг платформата, за да разпространяват пропагандата си директно и в реално време до милиони хора по целия свят", отбелязва Пескин.
"Наред с това цивилни и от двете страни ползваха "Туитър",за да разкажат на света какво се случваше - често правейки го по-бързо, отколкото който и да е журналист".
Този вид употреба на социалните медии не е нещо ново. Светът научи за военната акция, при която бе убит Осама бин Ладен най-напред от туита на местен пакистанец, в който се споменаваше за странни хеликоптери, кацащи в квартала му.
"Предстоят още много неща", написа Пескин в блог на страницата на неговия сайт Wemedia.com. "Технологиите, ползвани по света, ще ускорят демократизирането на медиите и ще дадат повече сила на останалата част от планетата. Очаквайте повече хаос във време, когато приемаме нови средства за комуникация."
Повече новини за бизнес в PariteNi.bg
Невижданото влияние на социалните медии
Всеки ден във "Фейсбук" се качват 300 млн. снимки, а в "Туитър" се споделят 400 млн. туита
6 декември 2012, 17:02
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!