Пе ечето запитани граждани (45 процента) смятат, че не може да се вярва на рекламата и виждат в нея пореден начин да бъдат измамени.
Това сочи изследване на ценностите и възприятията на рекламата в българското общество, направено през декември м.г. от екип на фондация "Медийна демокрация". Данните бяха представени днес пред журналисти от медийния експерт Орлин Спасов.
Само една трета от хората имат безрезервно доверие в рекламите. Близо 70% от анкетираните заявяват, че мнението на техните познати за даден продукт е по-голям авторитет от рекламата. Едва 13,6 на сто смятат обратното.
Същевременно обаче една голяма част - 60%, заявяват категорично, че не са съгласни рекламите да бъдат забранени. Само 16 процента се обявяват за тотална забрана.
На въпроса дали биха платили, за да няма реклами по радиото и телевизията - 57,5% посочват, че не биха го направили, но 19,6% са готови да заплатят конкретна сума.
Хората съзнават, че рекламите ги лъжат, но това им харесва, коментира изводите от проучването медийният експерт Георги Лозанов. Той обясни това противоречие с нуждата на хората да допълват ежедневието си с недействителни преживявания.
Животът сам по себе си е драматично събитие и ако го гледаме през реалната му перспектива, е почти непоносим, отбеляза Лозанов. Според него аудиторията е отредила на рекламата роля на съвременна митология, за да може да се преживява по-лесно.
"Там всичко е много по-лесно, възможно и достъпно, хората знаят това, но не искат да се откажат от нея, защото съзнават, че е нужна. Те преживяват като красиви не самите реклами, а утопичността, която се съдържа в тях", заяви медийният експерт.
Данните от проучването показват, че всеки втори българин смята, че рекламите ни карат да купуваме неща, от които нямаме нужда.
Наред с това 38% от анкетираните смятат, че рекламите подценяват тяхната интелигентност.
Половината анкетирани са съгласни, че рекламата като цяло има важно значение за просперитета на България - разкриване на работни места, правенето на медиите по-независими и това, че рекламата дава полезна информация и помага на потребителите да се ориентират за стоките и услугите, които се предлагат.
Рекламата също така дава повод за разговори между хората.
Според 83% българската реклама трябва да се представя и в чужбина. На въпроса какво можем да покажем на света 59% посочват природата, 30% - историята, 23% - морето, 15% - българската кухня и фолклора.
Над 74% от анкетираните смятат, че всички реклами в България трябва да са на български език и изписани на кирилица.
Колко вярваме на рекламата?
За 70 процента от анкетираните мнението на близки и познати е по-голям авторитет от рекламите, когато става дума за информация за стока или услуга
26 април 2013, 13:20
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!