Св вения последва опита на Словакия в медиен проект, който събира приходи чрез заплащане
на единна такса за достъп до новинарските онлайн сайтове.
През май 2010 г.
най-търсените словашки вестници и други медии предложиха безграничен достъп до сайтовете си в проект,
известен като "Пиано", срещу такса от 2,9 евро (3,71 щатски долара) месечно,
29 евро годишно, 0,99 евроцента седмично. Това е такса за достъп до 44 услуги, предлагани от девет
словашки сайта.
Словашката компания "Пиано медиа" (pianomedia.eu) обяви днес, че
пробният период в Словения ще започне на 16 януари с участието на осем основни
издатели, сред които най-големият ежедневник "Дело".
От потребителите ще бъде поискано да плащат по 4,89
евро или 6,25 долара месечно.
Компанията "Нюз интернешънъл" на медийния магнат Рупърт Мърдок, която притежава "Уолстрийт джърнъл" в САЩ и британските вестници "Таймс" и "Сънди таймс", въведе абонаментни такси в средата на 2010 г.
Други авторитетни издания като
"Файненшъл таймс" и "Ню Йорк таймс" рискуваха и не са се отказали да искат
заплащане за достъп до пълното съдържание на техните сайтове в интернет. Те предлагат различни абонаметни планове, искат пари само за някои рубрики,
за достъп до архива и т. н.
В Словакия с население 5,5 млн. души близо 3 млн. ползват интернет. В края на
миналата година проектът "Пиано" бе оценен като успешен.
Сред деветте сайта са най-популярният новинарски портал sme.sk, влиятелни
вестници - "Хосподарске новини", "Правда", седмичникът "Тижден", спортният
"Деник спорт", списанието за информационни технологии PC Revue, два
видеопортала (включително на втората по големина телевизия JOJ) и сайт,
посветен на маркетинга и медиите (Medialne.sk).
Платеният достъп през портала "Пиано медиа" започна на 2 май 2011 г. и за първия месец
събра 40 000 евро приходи от абонамент.
Базираната в Братислава "Пиано медия", която е общ проект на "Етаргет"
(etarget.eu - компания, представяща целева интернет реклама в 9 страни от Централна и
Източна Европа, включително България) и чешко-словашката консултантска фирма
"Нексбиг", прибира 30% от приходите от абонати. Останалите 70% се разпределят
между участниците в проекта в зависимост от посещаемостта и времето, прекарвано
на техните сайтове.
Коментирането на материалите е възможно само след плащане на абонамент, а
издателите и редакторите са доволни от намалелия брой обидни квалификации в
тях.
СМЕ е най-популярната и влиятелна медия на словашкия пазар. Едноименният
всекидневник има тираж около 60 хиляди. Зад платената стена на "Пиано" са публикувани
анализите и коментарите, както и пълен достъп до архива от статии. На абонатите се позволяват до 3 коментара във форума на ден. Сайтът дава възможност за консултация с
лекари при запитване.
"Хосподарске новини" е бизнес всекидневник с тираж около 20 000. С "Пиано"
дава пълен достъп до рубриката си "Мнения" и до архива, позволяват се коментари
във форума. Дава възможност за консултации със счетоводители и адвокати.
"Правда" е най-старият словашки
вестник с тираж около 75 000. Зад платената стена са сложени
коментарните и аналитичните материали. Дава възможност за участие във форумите.
"Деник спорт" е най-популярният
спортен всекидневник, който при абонамент дава пълен достъп до статиите и архива.
"Тижден" е седмичник с тираж 27 000. Освен до съдържанието дава достъп до видеосекцията
си.
JOJ е втората по големина словашка
телевизия, която срещу абонамент дава достъп и до най-големия видеопортал в страната,
наречен Huste.
И в Словения ще печелят от новинарски сайтове
Словашката компания "Пиано медиа" обяви, че пробният период в Словения ще започне на 16 януари с участието на осем основни издатели
9 януари 2012, 14:49
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!