Б ългария, която се готви да председателства ЕС, е най-тежкият нарушител на свободата на словото, пише в обширен материал агенция Франс прес.
АФП посочва, че от влизането си в ЕС насам, нашата страна се е сринала в класациите за свобода на словото от споделеното с Франция 35-то място през 2006 г. до 109-то от 180 възможни през 2017 г. – „най-зле класираната членка на ЕС, при това – с голяма преднина”.
„Репортери без граници“: Медиите в България са купени
„Някои наблюдатели казват, че, парадоксално, има взаимовръзка между това влошаване и желанието на България да промени имиджа си на най-бедната и най-корумпирана страна от общността”, пише авторът на текста.
Reporters face obstacle run in corruption-hit Bulgaria https://t.co/P3oHuB7jgw pic.twitter.com/5oc3TOxjAT
— FRANCE 24 English (@France24_en) December 30, 2017
Той припомня заключението на „Репортери без граници”, че медийната индустрия е задушена от „корупция и задкулисни връзки между медийни собственици, политици и олигарси”.
Цитира се и проучването на Асоциацията на европейските журналисти, според което 90% от взелите участие в анонимна анкета са признали, че намесата в работата им е честа, като това е довело до заключението на организацията, че „автоцензурата се е превърнала в хронична болест”.
Според журналиста и преподавател в Софийския университет Светослав Терзиев властите искат „Брюксел да повярва, че има прогрес” в борбата с корупцията и за целта заглушават журналистическите разследвания.
Разследващият журналист Атанас Чобанов от сайта „Биволъ” разказва за заплахи „в сициалиански стил” срещу него и колегите му. Припомнят се и заплахите за уволнение на журналисти в национален ефир.
Журналисти на протест пред Министерски съвет
Интересно е и заключението на американския Международен борд за изследвания и обмен, според който водещите национални медии у нас са обект на „видимо политическо влияние”.
Посочва се също наличието на „таблоидни вестници, сайтове и телевизии, използвани от местни олигарси за сриване на репутацията на политически и бизнес съперници и за манипулиране на общественото мнение”.
В същото време е разказана историята на „Прас-прес”, чийто първи брой така и не стигна до реповете, „защото основният дистрибутор на печатни издания, управляван от бизнесмен-депутат, просто го блокира”.
Мистерия и истерия около вестника на карикатуристите "Прас прес"
Глад за вестник в България - фотогалерия
„Олигархът Делян Пеевски, който доминира мощния медиен елит на страната, е богатият вестникарски дистрибутор, който провали старта на „Прас-прес”. 37-годишният тютюнев и строителен предприемач е начело на медийна империя, чийто реален размер остава неясен заради сенчеста собственост”, пише авторът на статията.
Той отбелязва, че Пеевски е честа „мишена” на „Прас-прес” – факт, който може би не е помогнал на карикатуристите и техния вестник.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!