"Иа ан и Андрей в "Нова тв". bTV сви "Господари на ефира"; "Слави изрита Иван и Андрей от bTV".
Това са само няколко от вестникарските заглавия през последните дни и видимата част на една от най-ожесточените войни между големите телевизии за последните години. Война, в която залогът този път е много по-голям, отколкото в предишни сезони на същата тв драма.
Двата водещи национални канала - bTV и "Нова тв", вече повече от седмица са в клопката на знакови трансфери: местят се ключови продуценти, които работят по едни от най-важните и скъпи проекти на компаниите. Заедно с тях от каналите си тръгват знакови предавания и емблематични телевизионни лица.
Първите залпове на войната избухнаха, когато bTV обяви, че Dancing Stars 2 ще се прави от Слави Трифонов. Оказа се, че и "Нова" е подготвяла танцувално риалити шоу Vip Dance. Преди време "Нова" замисляше "Попфолк айдъл". Дни след като идеята доби публичност, bTV обяви, че ще търси фолкзвезди за Dancing Stars.
Програмният директор на "Нова тв" Олга Лозанова се възмути публично от кражбата на идеи от страна на конкурентите си. Преди дни пък се разбра, че Иван и Андрей напускат bTV и отиват в "Нова".
От bTV имаше ответен удар. Предаванията "Господари на ефира" и "Пълна лудница" на Магърдич Халваджиян от септември вече ще се излъчват по bTV. Появиха се и други, спекулативни засега, тези за още програмни размествания.
За ожесточените трансфери и острия тон, с който представители на двата най-големи канала си разменяха реплики през последните дни, всъщност има сравнително проста причина. За да се разбере тя обаче, трябва да се върнем около година назад.
Дързост или слепота?
Няма как да не помните, че през най-горещите месеци на миналата година в рамките само на месец и половина първо бе продадена "Нова тв" на скандинавската MTG за рекордната сума от 620 млн. евро. Малко по-късно пък ТВ2 (сега PRO BG) бе продадена на американската СМЕ за общата сума от 172 млн. долара преди уреждането на дълговете и оборотния капитал, както и сумите на потенциални необявени задължения.
Цената също не е малка, като се има предвид, че въпреки ефирните й честоти във всички големи градове на България каналът няма нито аудитория, нито пазарен дял, конкурентни на основните ефирни канали bTV и "Нова".
Сумите на двете сделки изглеждаха фантастично големи още през лятото на миналата година, когато (ех...) нямаше дори и усещане за разразилата се по-късно криза. През следващите месеци, когато рекламният пазар в България се срина с поне 30% (по неофициални данни), инвестициите на MTG и СМЕ в българските канали вече започнаха да създават повече проблеми, отколкото обещания за лесни печалби.
Българските придобивки на двете международни компании поне на първо време не им докарват особено добри резултати. През първото полугодие на 2009 г. CME отчита оперативна загуба от 55 млн. долара. която се дължи основно на обезценката на инвестицията й в България с 84 млн. долара.
Дори и без да се брои този еднократен ефект обаче, за първото тримесечие българските канали носят на CME загуба преди лихви, данъци и амортизация от 6.7 млн. долара, а за второто - 10.6 млн. долара.
Ако преди година чисто теоретично имаше възможност и MTG, и СМЕ да върнат парите си и да спечелят от купените български телевизии, в момента - пак теоретично, шанс за това има само един тях. И то този, който стане пазарен лидер.
bTV обаче - сегашният "първи" на телевизионния пазар, също има много сериозни причини да се бори да запази позицията си. Още миналото лято News Corp. обяви твърдото си намерение да продаде българския канал. Избухването на кризата отложи сключването на сделка, но плановете на американската компания не са се променили.
В момента ръководството на News Corp. най-вероятно изчаква кризата и в България да мине пика си, за да получи по-добра цена. Ако искат да спечелят повече обаче, bTV не трябва в никакъв случай да губят лидерската си позиция.
Накратко, причината за ожесточената телевизионна война в момента е, че плановете и на трите телевизии включват те да са първи по пазарен дял и приходи от реклама.
Ако се чудите защо бившата ТВ2, сегашна PRO.BG, изглежда по-пасивна, отговорът е в една по-сложна схема, която засега се разиграва извън България. Собственикът на телевизията - американската компания СМЕ, най-вероятно преговаря с News Corp. да придобие bTV и групата от кабелни канали около нея.
В края на юли в конферентен разговор с анализатори от различни инвестиционни банки един от тях пита главния изпълнителен директор на CME Адриан Сарбу: "Все още ли преговаряте с bTV за потенциален джойнт венчър в България?" "Не можем да кажем", е първоначалната му реакция. След това обаче обяснява, че покупката на bTV не зависи от CME, а от News Corp, на които предстои да вземат важни решения за придобивките си.
"Досега ние си свършихме работата", казва Сарбу и добавя: "Ние определено очакваме и се надяваме, че този пазар ще стане по-предвидим през следващите девет месеца.
"Иначе казано, не особено агресивното поведение на PRO.BG до момента (нещо нетипично за СМЕ, които влизат доста силово на другите пазари в Централна и Източна Европа) може да се дължи на изчакване как ще се развият преговорите с News Corp. за bTV.
Микаел Холм, финансов анализатор към SwedBank, който следи предимно медийни компании, коментира пред "Капитал", че на финансовите пазари от доста време вървят слуховете, че CME се готви да купи bTV.
"Мисля, че смяната на собствеността на bTV вероятно слабо тревожи MTG, като се има предвид силните позиции на CME в други държави", обясни още той. Холм обърна внимание, че в момента стратегията на поведение на MTG в Източна Европа се фокусира върху оптимизирането на разходи заради спада на рекламния пазар.
"Отсега нататък вероятно ще почнем да виждаме как пазарите се стабилизират и фокусът на MTG ще бъде върху позиционирането на каналите към правилната таргет група и завземането на пазарен дял.
"Всъщност в момента в България се случва точно това - двете най-големи телевизии започнаха ожесточена конкуренция за по-голям пазарен дял.
Според един от големите продуценти на българския пазар - Магърдич Халваджиян, големите канали са в "тотална война". "Такова нещо не се е случвало досега. Конкуренцията се изостря до такава степен, че вече няма правила, ударите под кръста са по всякакъв начин, което за мен е крайно", казва продуцентът на "Господари на ефира" и още няколко предавания в големите канали.
Макар и той лично да печели от тази война, защото вероятно е успял да уговори много добри условия за трансфера си в bTV, той смята, че това не е добре за пазара именно заради липсата на ясни правила.
Интересно е да се наблюдава развитието на програмните схеми и на най-новите канали в националния ефир - PRO BG и TV7. Засега и двата канала, особено TV7, по-скоро не са обявили сериозни промени в програмата си за предстоящия сезон.
PRO BG отново залагат на "Шоуто на Азис" и втори сезон на риалити формата "Размяна на съпруги". С по-различна концепция ще е и токшоуто, продуцирано от Иван и Андрей, "Градски легенди".
Любопитното при канала е, че вместо през есента той направи някои промени в програмата си в разгара на лятото. Започна излъчването на сутрешен блок, смени си визията и името, купи правата за излъчването на Шампионската лига.
Очевидно промените и при контролираната от Ирена Кръстева TV7 ще се забавят. Каналът е интересен като развиващ се играч поради факта, че само преди няколко месеца Комисията за регулиране на съобщенията му даде разрешителни за ефирни честоти във всички големи градове на страната. Очаква се при развитието му да бъде приложена формулата на консултираната от Красимир Гергов PRO BG.
На пазара от няколко месеца се коментира, че TV7 ще бъде управлявана от първия изпълнителен директор на bTV Светлана Василева. Пред "Капитал" тя каза, че преговорите й с TV7 още не са приключили, а договорът и с FOX International е до края на септември.
На въпроса не е ли късно през октомври и ноември да се прави конкурентна на другите канали програмна схема Василева коментира: "Никога не е късно да направиш качествена и конкурентна тв програма.
"Тежката дума имат...
Представителите на медия агенциите следят с интерес новите схеми и битки между тв каналите. "Изглежда, че ще бъде интересно, конкуренцията между bTV и "Нова тв" става все по-сериозна и това ни обнадеждава, че и качеството на продуктите ще става по-високо", коментира предстоящия тв есенен сезон изпълнителният директор на медия агенция Mindshare Лили Георгиева.
Тя обръща внимание, че едната посока на засилваща се надпревара между двете медийни групи е на пазара на продуцентски услуги. "Телевизиите значително са качили изискванията към външните продуценти не само по отношение на правата на предаванията, но търсят и ексклузивност на работата им, тоест продуцентът не трябва да работи за конкурентните телевизии", обяснява тя и добавя: "Това не е много здравословно за пазара, тъй като е глупаво да бъдеш зависим от един клиент.
"Другата жестока битка между телевизиите е в условията и цените на преговорите с рекламодателите. Медия директорите са категорични, че телевизиите са станали много по-гъвкави и склонни на компромиси от преди.
"Ако клиентите не получат това, което искат като условия, те местят целия си бюджет само към едната медийна група", обяснява ситуацията на пазара Лили Георгиева.
Преговорите между компаниите и телевизиите са най-тежки на полето на цена за рейтинг. Така например често рекламодателите позиционират спотовете си не в паузите на големите проекти, а около тях или в сателитни предавания около тях, които генерират добър рейтинг, а са с по-ниска цена, както например "Голямата уста", която вървеше по "Нова тв" заедно с VIP Brother.
Засега на медия директорите им е трудно да предвидят какъв ще бъде интересът на рекламодателите към новите проекти на телевизиите, които ще стартират през есенния сезон.
"Трудно е да се прецени успехът на предавания, без да е ясен рейтингът им, зависи как ще бъдат реализирани те", коментира управляващият директор на Media Direction Боряна Несторова. Тя припомни, че в крайна сметка аудиторията гледа предавания, а не телевизии, и независимо от разместванията им, ако са реализирани добре, те ще увлекат аудиторията след себе си.
Разместванията на предаванията из телевизиите са само първите видими признаци на телевизионната война. В нея са заложени доста сериозни пари и фактът, че само един от играчите може да успее, ще направи есента доста гореща за хората, които работят в големите канали.
Всички останали обаче само ще спечелят. Конкуренцията, както си му е редът, ще доведе до по-ниски цени за рекламодателите, по-качествени предавания, по-добри филми и повече инвестиции в спортни права. Тази телевизионна идилия само от време на време ще бъде нарушавана от писъците на падналите жертви във войната и радостните викове на победителите.
Така че, ако са ви интересни подобни спектакли, вземете си купа с пуканки и се наместете удобно пред телевизора - спектакълът започва.
----------------------------------------------
Какво ново по bTV? -
Dancing Stars 2
Survivor 4
"Великолепната шесторка"
"Господари на ефира" и "Пълна лудница"
Нови сезони на сериалите
"Отчаяни съпруги", "Анатомията на Грей", "Шепот от отвъдното" и
"Монк"
Документално риалити "Футболни съпруги"
Турски сериали: "Брак
с чужденец" и "Пътищата на съдбата"
Съботно токшоу "Модерно"
Токшоуто "Денят е прекрасен" (обновеното "Часът на мама")
Американските поредици Bones, Shark, Dollhouse, Lie to me, Sons of
Anarchy
Фентъзи поредица "Мечът на истината
"Какво ново по "Нова тв"?
Танцовото шоу VIP Dance
Шоуто "Цената на истината"
Токшоуто на Иван
и Андрей
Нови сезони на "Емигранти", "Горещо"и "Отечествен фронт"
Нов сезон на българския сериал "Забранена любов"
Публицистичното
предаване "Челюсти"
Турският сериал "Гордата Аси"
Ефирни войни
Как и защо големите телевизии кръстосаха антени в невиждан до сега конфликт - обяснява в "Капитал" Весислава Антонова
31 август 2009, 17:21
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!