"България може", ГЕРБ - явно не, коментира "Дневник". До една година Министерският съвет ще обяви обществена поръчка за избор на консултант, който да предложи как да бъдат оптимизирани дейностите в МВР, НЗОК и НОИ, гласи обявление в официалния вестник на Европейския съюз.
Новината, че 1,61 млн. лв. по оперативна програма "Административен капацитет" ще бъдат инвестирани в търсене на експертно мнение, като по-голяма част от парите - 833 хил. лв., ще бъдат платени за съвет за постигане на ефективност във вътрешното министерство, е голяма изненада.
Преди две години данъкоплатците инвестираха 20 млн. лв. в парламентарните избори, които трябваше да определят най-добрия кандидат за управлението на страната. Тогава ГЕРБ спечели със слогана "Да докажем, че България може".
От лозунгите засега единственото, което се случва, е строежът на магистрали. Всичко останало си е постарому. А обявяването на обществената поръчка за консултант показва, че по средата на мандата си партия ГЕРБ не може да реши сама проблемите с огромната численост и ниската ефективност на МВР, както и с управлението на парите в здравеопазването и в пенсионния фонд.
Другото обяснение би било, че може, но всъщност не иска, и ако се съди по заявения срок, всичко това ще се отложи може би за следващия кабинет.
Освен кандидати за президент партийните централи трескаво търсят и печеливши формули за вицепрезидент, коментира "Стандарт".
Изготвят се списъци на известни личности, оглеждат се хора от областта на науката и изкуството, обсъждат се имена на популярни лекари и професори - дават им се оферти със срокове за размисъл.
Сондажите са толкова хаотични, че едно и също "избираемо" име може да получи в един и същи ден предложения от две партии с абсолютно несъвместима политическа идеология. Подходите на предизборните щабове са различни - ако кандидатът за президент е партийна фигура, то за вице се гласи по-широко скроена личност.
И обратното - ако за държавен глава се търси човек с обществено значима тежест, то подгласникът му трябва да е ярка партийна кандидатура. Основната цел на кандидата за вицепрезидент, така, както партиите я виждат, е да привнася допълнителни гласове към тези, които претендентът за държавен глава вече има или поне се очаква да получи.
Така около името на вицето се заформя поле на явен и таен политически пазарлък, плетат се сложни партийни игри, за които избирателят дори и не подозира. Задачата "печелившо вице" се оказва с повишена трудност за партийните лидери, защото до този момент никой не е успял да подреди пъзела.
ГЕРБ не купува независими депутати, заявява в интервю за "Труд" Искра Фидосова, председател на правната комисия в парламента. Тя коментира факта, че при последния вот на недоверие правителството оцеля с гласовете на 6-има отцепници от РЗС и "Атака".
Фидосова припомня, че премиерът Бойко Борисов се съгласи да направи правителство на малцинството, защото ГЕРБ имаше категоричната подкрепа и на "Синята коалиция", и на партия "Атака", и на съществуващата тогава група на РЗС.
В последствие тя бе оттеглена, защото се появиха претенции от страна на подкрепящите формации. Те са хранили илюзии за определени постове в изпълнителната власт.
Волен Сидеров не е поставял такива условия, но ГЕРБ загуби подкрепата на "Атака", след като се разграничи от действията на партията пред джамията в София. Фидосова уверява, че ГЕРБ няма никакъв финансов ангажимент към независимите депутати. Всеки от тях е взел самостоятелно своето решение как да гласува.
Почнат ли "Белене" - веднага грабваме знамената и копията, предупреждава в интервю за "24 часа" Мартин Димитров, лидер на СДС и съпредседател на "Синята коалиция". Той казва, че е предупредил кабинета и лично премиера Бойко Борисов - тръгнат ли да строят АЕЦ "Белене", същия ден започва да събира подписи за вот на недоверие.
Но вот на недоверие, подписан първо от Сергей Станишев и Ахмед Доган, сините няма да подкрепят. "Казвам най-отговорно - ние вече сме опозиция на ГЕРБ. Но не означава, че трябва да се подписваме с БСП и ДПС. Това управление е с подкрепата на българските граждани.
Сега има група независими депутати, които буквално бяха погербени. И ще стоят така поне до изборите наесен. Така че свалянето на правителството е невъзможна задача дотогава и докато няма вътрешно разцепление в ГЕРБ", смята Димитров.
Хиляди българи са заплашени да минат в нелегалност след последните промени в закона за гражданската регистрация, с които се въведе задължение да представиш документ за собственост или договор за ползване на имота за жилищни нужди при регистрация, акцентира "Сега".
За проблема алармира депутатът от левицата Мая Манолова - при нея вече идвали писма от хора, които живеят в незаконни постройки, без акт за собственост и не могат да се регистрират. Когато нямат регистрация по постоянен адрес, те пък не могат да си извадят лична карта.
Тази промяна, извършена преди около месец, засяга най-вече селското и ромското население, което не притежава документи за собственост на имотите си. Според Искра Фидосова от ГЕРБ обаче няма проблем, защото в съответната община хората с нелегални постройки имали разписни листове, които също са документ за собственост.
Доходите застинаха в очакване на Годо, коментира "Сега". В спектакъла, който се разиграва от няколко месеца в България, всички чакат да се случат някакви чудеса с бюджета, та правителството да вземе решение за вдигане на доходите, но радостните вести все закъсняват. 1 юли, когато уж всичко трябваше да е ясно, е само на 10-ина дни разстояние, а Годо го няма.
Нещо повече, главният сценарист - финансовият министър Симеон Дянков, вече загатна, че развръзката се отлага за есента. И не е трудно да се сетим защо.
Управляващите се чудят как да постигнат максимален предизборен ефект с недостатъчно количество пари. Лутането на управляващите не е случайно. Няма го мечтаният мощен икономически ръст, който да напълни хазната.
Някои браншове вече започнаха да забравят кризата, но други още се гърчат в тежка рецесия - като строителството, бившият локомотив на икономиката ни.
А министрите, вместо да облекчават бюрокрацията и да мачкат корупцията, кръстосват страната с ножици и лопати и позират пред камерите.
Тромавата Темида и 3 заблуди за парите и реформите, е анализът в "24 часа" на икономистът Георги Ангелов. Първата заблуда е, че начинът за подобряване на качеството на една или друга сфера е отпускането на много пари за нея.
Втората заблуда е, че колкото повече служители има, толкова по-добри ще са резултатите. И третата е свързана с вярата, че с "лесни" решения можем да заобиколим проблема. Анализът на бюджетите в сферата на правосъдието и вътрешния ред категорично отрича и трите заблуди.
В момента страната ни е на първо място в ЕС по отделяни ресурси за правосъдие и вътрешен ред. Но тази щедрост не доведе до забележимо подобрение на резултатите.
По принцип наличието на голям бюджет в публичния сектор не решава проблемите - без добро управление и ефективност нищо не се получава, посочва Ангелов.
Проучване на "Сега" показа, че стотици милиони левове все още не са платени на фирмите, спечелили конкурси за обществени поръчки и извършили съответните услуги на държавната администрация.
Според предприемачи задълженията на хазната са най-сериозни в строителния бранш. Камен Колев, заместник-шеф на БСК, съобщи, че става дума за поне 200 млн. лв. Отделно държавата бави 100 млн. лв. на доставчици на медицинско оборудване и консумативи. Компютърните компании също страдат от некоректността на министерства и агенции.
"МФ изпълнява регулярно задълженията си по бюджета и превежда всеки месец лимита на всяко ведомство - министерствата и агенциите на месец получават 1/12 от годишния си бюджет. За по-големи суми е необходимо постановление от МС", обясниха подчинените на Симеон Дянков.
Проверка на целия автобусен парк започва транспортното министерство, съобщава "Сега". Според министър Ивайло Московски след проверката много от пътуващите в момента автобуси ще бъдат спрени, а някои от тях дори ще бъдат бракувани.
Транспортното министерство се е отказало от идеята за въвеждане на механично ограничение за възрастта на ползваните за обществен превоз автобуси и обмисля нов вид ограничение - задължително изискване на покриване на евростандарти като Евро 3 и Евро 4, разбра се още от думите на министъра.
Това са екостандарти, свързани с вредните емисии, но въвеждането им като минимално условие ще доведе до отпадане на стари автомобили.
Според Красимир Лалов от Националното сдружение на автобусните превозвачи въвеждането на Евро 3 и Евро 4 като минимално условие за допускане на пазара не съществува никъде в ЕС.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!