Вт тникарската
индустрия в световен мащаб е застрашена от изчезване. За кратък период
от пет години вестниците рязко влошават своите финансови показатели и
техните приходи ще продължат да спадат.
Тази мрачна
прогноза се съдържа в изследване на д-р Иван Михалев, отговорен редактор на в. "Капитал" и преподавател във Факултета по журналистика и масови комуникации на Софийския
университет "Св. Климент Охридски". Представено е било на кръгла маса във Велико
Търново на тема „Качественият вестник, интернет и новите медии".
Изследването проследява тенденциите на развитие
както на чуждестранни, така и на български вестникарски издания.
Американски изследовател е прогнозирал годината на изчезване на
хартиения вестник - 2043 г. Има и по-песимистични прогнози, като на
медийния магнат Рупърт Мърдок, според когото след 10 години вече няма да
има хартиени вестници.
Интернет превърна вестниците от продавачи на новини на хартия и на
реклама в нещо като малки информационни агенции. Целият вестникарски бизнес е под натиск от пет
години насам, тъй като мигрирането на хората в интернет неминуемо води
до миграция и на рекламодателите.
Вестникарските тиражи падат с всяка
година.
Изданията бяха застрашени от остър срив в приходите си още преди да
започне кризата.
Колкото повече
вестниците разчитат на реклама, толкова все по-малко разчитат на приходи
от тираж, а това ги прави силно уязвими.
В своята дисертация "Качествена журналистика в епохата на интернет: Иновации в бизнес модела на качествения вестник" Иван Михалев посочва още:
Растящият брой потребители в интернет очертава най-обща тенденция хората да се доверяват все повече на тази медия. Колкото повече расте зависимостта от мрежата като легитимиран източник на информация, толкова повече на потребителите се отдава да оценяват съдържанието в интернет и да са бдителни относно това на кой тип съдържание и на кои източници да вярват или да не вярват.
Големите потребители на интернет стават по-сигурни и образовани, с необходимите умения за селективно внимание само към висококачествено съдържание и със склонност да се доверяват само на достоверни надеждни източници.
И все пак, според цитирани в дисертационния труд изследвания, остава връзката между употребата на традиционните и новите медии. Колкото повече употребяват и се доверяват на традиционните медии, толкова повече се доверяват и на интернет. Това се обяснява с приемането на интернет като допълнение, а не като заместник на традиционните медии при търсене на информация...
Д-р Иван Михалев: Пресата изчезва до 10 години
Изследване проследява тенденциите на развитие както на чуждестранни, така и на български вестникарски издания
15 декември 2011, 11:44
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!