"Българският медиен пейзаж е доминиран от бизнес интереси, а неясната собственост е сред големите проблеми на бранша", казва журналистът Дирк Фьоргер от германската фондация "Конрад Аденауер" в разговор с Антоанета Ненкова от "Дойче веле".
Според Фрьогер през последните години качеството и ефективността на традиционните масмедии намалява навсякъде по света.
"Интернет като медия и като дял от рекламата нараства бързо. Това е факт и за медийния пазар в Германия. През последните години във Федералната република ефективността на телевизията спада, поради голямо пренасищане и фрагментирана аудитория.
Младите не гледат новини, а телевизията привлича с предавания от типа риалити или с кастинг-шоута", казва Фрьогер.
Такъв е медийният пейзаж в Германия. А каква е спецификата на медийната среда в България?
Чалга-културата е сред българските медийни специфики. Телевизията привлича с чалга, пресата в България става все по-булевардна в последните години. Но най-големият проблем е неясната собственост на българските медии. В Германия е ясно кой притежава частните медии, въпреки че винаги има "тайни кръстосани връзки".
Невъзможно е да се прави разследваща журналистика в медии със съмнителна собственост. Затова и журналистиката, която се прави в България, изкривява представата за политика и икономика.
Българските репортери често смесват собствените представи за нещата с независимата оценка, а текстове на пи-ари заменят журналистическите. Може би заради всичко това българските медии не се вземат на сериозно.
Каква е ролята на медиите в Германия?
В Германия медиите са реална четвърта власт. Медиите трябва да се поддържат една друга. Нито един съдия или политик не би издържал на натиска - всяка сутрин или всяка вечер от страниците на вестниците или от ефира да се казва, че е постъпил нередно. И това трябва да се прави от всички медии за по-дълъг период от време.
Да се повтаря и обяснява на обществото. Най-силното оръжие, което имат журналистите, е да показват и казват нещата такива, каквито са. Ако българските медии искат статута на четвърта власт, трябва да са единни.
Д-р Дирк Фьоргер е роден в град Кобленц, провинция Райнланд-Пфалц. От началото на 2007 година е ръководител на Медийна програма за Югоизточна Европа на Фондация "Конрад Аденауер''. Със стаж като журналист и като специалист в сферата на връзките с обществеността.
Бил е говорител на Съюза на гepманските производители на комуникационни мрежи и медиен съветник. Дирк Фьоргер бе един от лекторите на семинар за български журналисти, организиран в началото на месеца в Копривщица.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!