О мбудсманът Мая Манолова критикува остро пред NOVA неяснотите в идеите за здравна реформа и високите сметки за вода в България.
„Аз, като омбудсман, който защитава правата на гражданите в здравеопазването не виждам никаква заявка за промени в тази част, в отношенията лекар - пациент, по отношение на лимитите, на цените на клиничните пътеки, на медицинските стандарти, на нивата на компетентност, различна политика по отношение на лекарствата, единственото, което се предлага, е реформа в приходната част”, заяви Манолова.
„Тази идея да се съберат повече пари, отново за сметка на гражданите, през застрахователи, на мен лично много ми прилича на гражданска отговорност. Само че при застраховката на автомобил гражданинът знае какво ще получи срещу своята вноска, докато тук не е ясно какво ще се промени в предоставянето на медицинските услуги”, коментира омбудсманът.
„Получава се възможност източниците на финансиране да станат три. Освен от здравни вноски, се включва застраховател и гражданинът, който вече съвсем официално ще участва в плащането с 15%”, посочи Манолова.
Тя заяви, че тази неяснота прави лоша услуга на министъра и създава негативна среда.
„Аз не чух някои от тези, които са участвали в разговорите, да подкрепя реформата – нито Лекарският съюз, нито даже застрахователите, които изглеждат единствените печеливши от подобни правила”, подчерта Манолова.
„Например тези 12 лева на човек докато се акумулират в застрахователните дружества, вероятно не трябва никой да боледува поне 2-3 години, за да може да се плаща лечението”, коментира омбудсманът.
Според нея, „преди да каже и дума за реформа, министърът трябва да обясни как ще се осъществява контрол, в който да участват и пациентите. Защото накрая те са потърпевшите от лошите управленски решения”.
Манолова коментира и темата за четирицифрените сметки за вода, получени от жители на столичния район „Красно село”.
Омбудсманът посочи, че от месеци настоява за промени в наредбата за ВиК услугите, за да може гражданите да не плащат течовете в системата, недобрата организация на „Софийска вода” и нежеланието да си свършат работата чрез приемането на едни ясни правила, които да разпределят отговорностите.
В момента всички в даден блок могат да плащат за неотчетеното количество вода на хората без водомери, въпреки че последните са задължителни.
„След наше настояване „Софийска вода”, мисля че на 26 септември, ще направи проверка, за да установи как са формирани тези сметки”, каза Манолова.
„Ще настояваме за промяна в правилата, която да защити гражданите. Проблемът с раздутите сметки не е само в София, а в цялата страна. След повишаването – абсолютно неоснователно и несправедливо, сега натоварването на хората с такса – общо потребление, наистина е вбесяващо”, заяви омбудсманът.
Сметки за вода шокираха жители на столичен квартал
Европа призна двойния стандарт при храните
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!