Б ългарка консултира сделка за продажба на картина на Пикасо за 35 милиона евро. Десислава Монева е и единственият такъв специалист у нас - от 17 години е в тази сфера, а в последните три години работи с частни колекционери на международно ниво.
От два месеца красивата българка развива в столицата ни и една от най-новите частни галерии за съвеременно изкуство "One Monev". Има и офис в Ню Йорк, чрез който контактува със световни колекционери на модерно изкуство, разкрива тя в интервю за Vesti.bg.
Периодично получава поръчки за творби на големи имена. Споделя обаче, че в България няма такъв пазар.
"През мен минава информация за картини непрекъснато, които излизат от частни и корпоративни колекции. Ако търся нещо за колекционер, с когото съм в контакт, блокирам тази творба eкслузивно за известен период от време", посочва Монева за процеса на работа.
Купувачите са световноизвестни бизнесменни, които са затворен кръг и се познават помежду си.
"Това са ограничен кръг от хора, които могат да си позволят да притежават подобни картини", споделя Десислава и допълва: "Когато спечелиш доверието на един такъв човек, това ти дава възможност да бъдеш препоръчан и на други колекционери. Най-трудна е първата сделка, защото е игра на доверие. Това са хора, които живеят в съвсем различен свят. Аз обикновено контактувам с техните адвокати и доверени лица. Обичайната практика е да не влизат директно в контакт с мен", открехва вратата към този кръг българката.
Така е и по сделката за 35 милиона евро - продажбата се движи от адвокатите на страните, а Монева е посредник. Картината на Пикасо в момента се намира в специален трезор в Ню Йорк, клиентът й е в Париж, а тя е в София.
"Аз може да съм позиционирана в България, картината да е в Америка, клиентът да е в Европа,
неговият адвокат или консултант, с когото работя по сделката, да е в Азия", обяснява за този бизнес Монева, която е призната от специалисти по цял свят заради уменията и нюха си.
В същото време нейната кауза и страст е да налага съвременни художници на голямата сцена.
"Фокусът е да откриваме нови имена за международната художествена сцена, които сега изгряват и се налагат, които ще бъдат търсени от колекционери и чужди галерии в бъдеще. Идеята е да ги показваме тук и да правим обмен между местната и международната сцена", казва тя.
Миналата година Десислава и екипът й са направили изложби на български имена в Америка, Европа и Русия. Български колекционери пък са заявили интерес към международни артисти, които са вече наложени имена. И дава за пример Свилен Стефанов.
"Свилен Стефанов вече е разпознаваем в няколко големи колекции в Москва, от скоро и в Америка. В Ню Йорк има няколко колекционери, които го следят", споделя Десислава, която спечели Жена на годината 2012 г. в категория "Изкуство".
Освен че може да се похвали със солиден опит зад граница, тя е и културен антрополог на Югоизточна Европа, докторант по История на изкуството в Националната художествена академия в София и специализант на Sotheby's в Лондон. При нея работи и първата българка, завършила магистратура "Аrt business" в Sotheby's Христина Лапатова.
"Успяхме да наложим български художници, които започнахме да презентираме,
когато бяха на нива 300-500 лева, в момента ние съвсем свободно продаваме техни платна на 4-5000 евро, и в България. Това са ценови нива за успешни новоизграващи художници", посочва тя. Между 3 и 6000 евро е и сумата, на която на световния пазар върви една творба на новоизгряващо име. За наложени автори сумата вече стига от 20 000 до 200 000 евро.
"Ако ние не излъчим наши имена - тогава кой?", пита тя.
Верният път е българските галеристи и мениджъри в изкуството да са по-активни и да правят повече международни изложби.
Въпреки всички нейни опити, както и тези на колегите й, съвременното изкуство у нас още стъпва плахо.
"Ние нямаме достатъчно адекватни зали за съвременно изкуство. Необходимо е, за да се създава и развива местната съвременна сцена, да се откриват и подкрепят повече музеи, галерии и алтернативни пространства. У нас има глад за съвременни проекти. Прави ми впечатление, че има не малко публики, които трябва да бъдат приобщавани към определени пространства по адекватен начин", споделя експертът.
За галерията, позиционирана в сърцето на София, ще има хубави дни -
предстоят изложби на звезди от западноевропейската сцена като Бил Виола и Аниш Капур. Японското съвременно изкуство също ще бъде представено. Любителите ще се потопят и в солените картини на българския художник RASSIM®, който ще покаже своята изложба "Сол" - платната му са изрисувани със солта от Черно море и са замислени специално за галерията.
Трябва да имаме представителство на Венецианското Биенале
- Деси, имаме ли творци, които заслужават да са на голямата сцена?
- Да, смело мога да кажа, че имаме много интересни артисти, които заслужават да им се обърне внимание, но нямаме достатъчно мениджъри, които да ги налагат. Много сме предпазливи в нашата галерия - не обещаваме на всички художници ангажименти, защото това е отговорност. За съжаление има много талантливи артисти, на които липсва сцена и най-вече менажиране. Нужни са повече галеристи да се появят. В момента нашата галерия работи с 6 имена, осигуряваме изложби, участия, продажби. Надявам се възможностите ни да нарастват.
- Какво е изкуството за теб?
- Изкуството е ежедневният живот, който ни заобикаля. То е начин на комуникация, в който отпадат езиковите бариери и по интуитивен или асоциативен път предава информация. Изкуството е и свят на безкрайна свобода за артиста, който пък е проводник между невидимия свят и познатата ни реалност. Голямото изкуство се ражда в абсолютната и чиста свобода на изразяване.
- Какъв е твоят стимул, освен това, че искаш да наложиш имена, в които да инвестираш?
- С времето и опита се научаваш да разпознаваш таланта и на кого може да заложиш и няма да се излъжеш, защото това наистина е инвестиция във всякакъв смисъл. Мотивът ми обаче никога не е бил материален. Водеща винаги е била интуицията ми. Търся нестандартните проекти и артисти, както и контрастите в изкуството.
- Трудно ли е да направиш изложба в най-големите световни галерии?
- Не бих казала, че е лесно, но е въпрос на по-добра комуникация. Имахме изложба в галерия Сачи в Лондон миналата година. Три поредни години успешно показваме съвременно изкуство, включително и българско, в Москва.
- Има ли интерес там към нашите автори?
- Интерес има, но трябва време да бъде разпознат даден автор на определена сцена. Време е вече да се появим и на Венецианското Биенале трайно - това е най-престижният световен форум за съвременно изкуство, където сме все още невидими. Нужно е повече опити от български галерии да участват на световните изложения за изкуства. Това са местата, заедно с музеите и галериите, където колекционерите общуват с артистите.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!