С лед 36 дни край скалите и няколко неуспешни опита за спасяването му, късно снощи корабът "Вера Су" беше изтеглен от местността "Яйлата". Акцията продължи повече от седем часа, а плавателния съд, който вече е на пристанището във Варна, беше изтеглен 16 минути след полунощ, информира NOVA.
Акцията беше извършена с помощта на 3 влекача - един основен и два спомагателни, отбелязва БГНЕС.
В късния следобед на понеделник в района първо пристигна катер на "Гранична полиция". След това се появиха трите влекача, които успяха да издърпат заседналия плавателен съд от скалите край Камен бряг.
Това успя да се случи, след като товарът на кораба - над 700 тона карбамид, беше разтоварен и той видимо олекна и се надигна над водата.
След 16-18 часа се очаква корабът да пристигне на пристанището във Варна. На "Вера Су" има и български екипаж. Акцията се оценява като изключително рискова.
Предстои да се разбере какво ще се случи с кораба след пристигането му на пристанище Варна.
Очаква се бедственото положение в местността "Яйлата" да бъде отменено, с освобождаването на заседналия край скалистия съобщиха от община Каварна, предава БТА.
"След като се уверим, че всички служби, ангажирани в операцията, вече са напуснали района, ще отменя моята заповед", заяви за БТА кметът Елена Балтаджиева.
Плавателният съд е бил изтеглен малко след полунощ с три влекача и се провлачва на буксир към пристанище Варна-Изток.
Министърът на околната среда и водите Асен Личев приветства благополучния край на спасителната операция по изтеглянето на авариралия кораб "Вера Су", след като от него бяха източени и последните количества от наводнения товар. Това съобщиха от пресцентъра на Министерство на околната среда и водите (МОСВ).
С приключване на действията по разтоварване и обезопасяване на кораба е елиминиран рискът от замърсяване на морските води в района на Защитена местност "Яйлата", а с това и рискът за здравето и поминъка на хората от региона.
Министър Асен Личев се обръща с признателност към всички участници в спасителния екип. Те осъществиха един сложен план в 9 стъпки, изпълнен с хирургична точност, и направиха така, че обвиненията към държавата и морската общественост да отпаднат. Такава операция в тъмната част от деня може да се изпълни от малцина в света.
Министър Личев възложи изготвяне на списък на участниците в спасителната операция, за да бъдат предложени за държавна почит.
Той изказва признателност към наблюдаващите екипи на МОСВ, които в продължение на месец работиха в непрекъснат режим при нелеки условия за проследяване на състоянието на водите в Черно море.
Колко скъп е товарът на "Вера Су"
при положение, че азотните торове са поскъпнали с над 100% по данни на земеделските производители? Отговор на този въпрос потърси NOVA NEWS.
Според земеделеца Петър Петров на различните торове цената е различна.
"Има само азот в различно процентно съдържание, има комбинации азот и фосфор, азот, фосфор и калий. На всички тях цените са високи, заради високите цени на газа", обясни той.
Товарът на "Вера Су" – 3000 урея, е предназначен за девински производител. Вече месец и половина предприятието чака стоката си. Ситуацията го принуждава да си набави необходимата стока от други доставчици на по-висока цена, разказва медията в репортажа си.
По думите на Петров миналата година цената за килограм амониев нитрат е била 300-320 лв., а тази година скача до над 1100 лв., при нормална цена допреди пандемията от 120-130 лв. за кг.
При разход от 15 лв. на декар пшеница за миналата година към днешна дата разходите за торене се очертават да са 50 лв. на декар.
Търговският кораб "Вера Су" под панамски флаг, превозващ над 3000 тона азотни торове, заседна край защитената местност "Яйлата" на 20 септември. Първият опит за претоварване на карбамида на 26 септември завърши с неуспех, след като част от количеството се изсипа в морето. С баржи, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност, в последните няколко дни втечненият карбамид бе изтеглен от товарното помещение на плавателния съд.
Окръжната прокуратура в Добрич води разследване за инцидента с кораба. Капитанът Хайдар Е./59 г./ и вторият помощник капитан Кемал А. /26 г./ са с постоянна мярка "задържане под стража". Двамата са привлечени към наказателна отговорност, че са допуснали корабът да заседне и така са създали опасност за живота на други хора и за значително увреждане на чужд имот.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!