С толична община въвежда нови превозни документи от 1 януари 2023 г. – билети 30+ и 60+, както и задължително валидиране на всички превозни документи, предаде репортер на БГНЕС.
От 1 януари спират от продажба хартиените билетчета в София
Общинският съветник Зафир Зарков заяви, че след 6-месечна работа на Комитета за наблюдение на тикет системата през лятото Столичният общински съвет прие новата политика на града, която има за цел систематизира и организира по един по-удобен начин за пътниците превозните документи и да се опита, въпреки повишаването на енергоносителите, да запази цените, така че да привлича нови пътници, а не да отблъсква. Той съобщи, че вече от два месеца част от превозните документи вече са радват на успешна продажба в системата на Центъра за градска мобилност.
[gallery]13402[/gallery]
"Това са картата за родители до две години, младежката и ученическа карта, които са също годишни и на стойност от 200 лева", каза общинският съветник и подчерта, че днес се представят превозните документи за хората, които най-малко ползват градски транспорт, а именно билетите с възможност за прекачване.
Билетът 30+ ще бъде на цена от 1,60 лева, като в рамките на 30 минути пътниците могат да се прекачват неограничено във всички транспортни средства, част от градския транспорт, и след това отново неограничено във времето завършат своето пътуване до края на съответния маршрут. "Вторият билет е 60+, аналогично на първия в рамките на един час можете да използвате транспорта на града и да се прекачвате на всички транспортни средства", отбеляза Зафир Зарков.
„Това са електронни билети и те ще се качват на носителите на Центъра за градска мобилност“, каза изпълнителният директор на ЦГМ Атанас Дилчев. Зареждането на услугите ще става чрез известната пластика на цена от 3 лв. и пластика ултра лайт на цена от 0,80 лв., която ще може да се закупува от пунктовете на центъра.
Той добави още, че новите превозни документи също ще могат да се таксуват с банкова карта. „След първата валидация на Вашето безконтактно устройство или банкова карта, следващите 30 или 60 минути, няма да бъдете таксувани“, посочи изпълнителният директор на ЦГМ.
„Остава възможността в метрото да се използва хартиеният билет от 1,60 лв. и той ще дава право, както и досега, само на едно пътуване. При нужда може да се закупи и от водача на съответното превозно средство, но на цена от 2 лв“, добави Дилчев.
По думите му хаос с продажбата на превозните документи от ЦГМ няма да настъпи. Той напомни, че всеки, който към днешна дата има закупен хартиен билет, има право да го ползва до 1 март.
Общинският съветник Зафир Зарков напомни, че през лятото Столичният общински съвет прие нова тарифна политика, която да систематизира и организира по нов начин превозните документи в градския транспорт на София. Според него част от превозните документи вече се радват на успешна продажба в системата на ЦГМ – картата за родители на деца до 2 г. и картите за младежи и ученици.
„Търсихме онзи баланс, който да не доведе до увеличаване на цената на превозните документи. На практика транспортът на града е вече недофинансиран и то в много сериозни обеми. В цяла Европа карта за една линия няма. Идеята е хората да бъдат стимулирани да ползват всички линии, а не само една“, посочи Зарков в отговор на журналистически въпрос какво наложи отпадането на картите за една линия.
„В общинския бюджет има предвидени значителни средства за градския транспорт. Сумата достига 170 млн. лв. годишно. Правим всичко възможно и тази сума ще бъде осигурена на 100 процента. При актуализацията в държавния бюджет на лятото тази година бяха отпуснати допълнително 74 млн. лв. за подпомагане на градския транспорт в София, но предизвикателствата продължават да са сериозни. През последните години силно нараснаха разходите за енергоносителите в дружествата, нараснаха разходите за заплати, така че разходите на сектора като цяло са големи. Следим ги на ежеседмична база и разчитаме на народните представители и общинския съвет да продължават да подкрепят. Ние от своя страна правим каквото бихме могли като община, за да осигурим безпроблемното и качествено обслужване на хората в града“, каза зам-кметът по финанси на София Дончо Барбалов по повод финансовото състояние на транспорта в столицата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!