Д ържавата изцяло е изплатила на пътностроителните фирми половината от дължимите им суми за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, които са в размер на над 650 млн. лева. Това каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на блиц контрола в ресорната парламентарна комисия, предаде БТА.
Платено е сто процента, въпросът е кога ще бъдат завършени започнатите и недовършените пътни обекти,
като всеки ще бъде завършен в различен период, каза министърът. Той изтъкна, че някои от тях ще бъдат завършени през юли, защото те са били на 70 - 80 процента готови. Други, които са били готови на 10 процента, ще бъдат завършени до 30 септември, каквото е решението на НС, а за трети има съмнение дали ще завършат до този период.
Министърът уточни, че общата дължина на пътищата, по които са започнали ремонти, е около 1200 километра,
а обектите общо са 278. Би трябвало голямата част от тях да са започнати и вече да се работи по тях, а където има области с повече обекти – например Бургас, ремонтите (основни или текущи), ще се правят тази и следваща година, каза министърът.
По време на блиц контрола в ресорната парламентарна комисия Караджов заяви още,
че позицията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е, че индексацията в строителството трябва да се прилага и към заварените случаи, защото ще се окаже, че тези, които добросъвестно са си свършили договорите, няма да получат индексация, а са работили в инфлационна обстановка, а тези, които не са ги довършили - по случайност или нарочно, ще получат индексация, което не удовлетворява принципа на справедливостта.
Моето мнение е, че трябва да важат и със задна дата, след 30 юни 2021 година, допълни той.
Той допълни, че тази позиция ще бъде отстоявана при предстоящото обсъждане на методиката за индексация в МС, което се очаква да се случи след приемането на промените в Закона за обществените поръчки, с които се регламентира процесът на индексация в строителството.
Има огромен брой европейски обекти както по общините, така и по централната администрация, при нас - основно ВиК проекти, които няма да се реализират, ако не се приложи индексацията, напомни министърът.
Той изтъкна, че методиката стъпва върху инфлацията на строителните материали, но реално дава възможност за индексация върху целия договор, което означава, че там е включен трудът.
По време на парламентарния блиц контрол в петък вицепремиерът и финансов министър Асен Василев каза,
че методиката ще работи за проекти, които или не са започнали, или са в процес на изпълнение в частта, която не е изпълнена. Ако проектът е вече изпълнен и приет от общината, тогава няма да има индексация, защото работата е свършена в стар период и при стари цени, независимо дали е разплатен, или не, а ако отчасти е изпълнен, методиката ще важи само за неизпълнената част, каза министърът Василев и допълни, че не би следвало да има стари плащания, които да имат нужда от индексация.
На днешния блиц контрол Гроздан Караджов коментира също и тол системата.
От българската тол система нищо не може да се изтрие, увери той. Да, отнема много време след това да се провери, защото това са терабайти, допълни Караджов. Той не изключи, че е възможно да има злоупотреби от конкретни хора, но подчерта, че проверката на тол системата продължава.
Караджов изтъкна, че може да се направи така, че тол системата да подава данни на останалите ведомства според нуждите им,
като добави, че сега се работи по едно от исканията на превозвачите за контрола по претоварването на камионите. Министърът пое ангажимент през следващите 6 месеца да се въведе отчетност на всеки претоварен камион. Ще почнем да подаваме данни, веднага след като транспортното министерство изгради интерфейс и те ще имат информация за трафика, движението и за претоварването, допълни Караджов.
По думите му, още по-ефективен вариант ще е чрез законодателна промяна да се въведе по-висок толеранс на теглото. Ако на един камион максималното му тегло, с което може да се движи, е 40 тона, да му се дадат 10 процента толеранс, които покриват седемте процента грешка на датчиците за тегло, които са инсталирани на пътното платно, предложи министърът. По този начин теглото, което надхвърля 44 тона, ще се отчита като нарушение, за което съответният превозвач веднага ще бъде уведомен. Караджов изрази надежда депутатите да подкрепят предложението за сериозни глоби за подобни нарушения. Докато има и един превозвач, който претоварва, всички ще искат да минат през тази вратичка, ние трябва изцяло да зазидаме този отвор, заяви министърът.
Целта е да съберем 800 млн. лева от винетки и тол такси за 2023 г.,
целта е да се плаща цялата второкласна мрежа и от тази гледна точка изпълних целите си, които си бях поставил като министър, надявам се и постановлението да го затвърди, коментира министърът предложението от вчера увеличението на тол таксите за тежкотоварните автомобили да се въведе поетапно, като от 1 юли тежкотоварният трафик ще се таксува за преминаване по втори клас пътища.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!