П арламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани за пътниците и с устройство за мобилно видеонаблюдение. Депутатите приеха на второ четене промени в Закона за пътищата, с които се изменя Законът за автомобилните превози. Решението веднага предизвика недоволството на автобусните превозвачи, които обявиха, че ще поискат спешна среща с премиера в понеделник за нови промени в така приетия закон.
Текстовете бяха приети със 79 гласа "за" и 20 въздържали се. Изискването за оборудване с колани влиза в сила в деветмесечен срок от обнародването на промените, а за видеорегистраторите - в 18-месечен срок.
Изискването за обезопасителни колани няма да се прилага за моторни превозни средства при специализиран превоз по маршрути с еднопосочна дължина до 30 км.
Превозвач, който допусне извършване на превоз на пътници с моторно превозно средство, което не е оборудвано с обезопасителни колани, ще се наказва с глоба или имуществена санкция от 3000 лева, а глобата за водача ще е 500 лева. Към момента българското законодателство предвижда санкция от 50 лева за пътник, който не е поставил колан, припомниха вносителите на промените от ГЕРБ.
Това стана след катастрофата, при която загинаха 17 души край Своге след падане на автобуса.
„Приетите текстове в Закона за пътищата са недопустими, противопоставящи се на българското и на европейското право. Конфедерация на автобусните превозвачи ще потърси спешна среща с премиера Бойко Борисов още в понеделник”, зави пред „Фокус” председателят на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта и новоизбран председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.
Според нея, „с така заложените текстове се изисква и в градските автобуси да бъдат въведени колани - това е несериозно и може би в Европа ще ни се позабавляват на глупостта. Всички производители на градски и междуградски автобуси произвеждат тези автобуси без задължителни колани, защото това са превозни средства, за които е предвидено да се движат правостоящи пътници”, уточни Милтенова.
По думите ѝ пътникът е този, който трябва да носи отговорност за здравето си и шофьорите трябва да бъдат облекчени от този ангажимент.
75% от българите смятат, че коланите действително помагат за безопасността. Мнозинство от 66% подкрепя коланите да станат ефективно задължителни в междуградските автобуси. Това показва редовното изследване на „Галъп интернешънъл”. 16 на сто от анкетираните са против, а 18% не могат да преценят кое е по-доброто решение.
Очевидно е, че общественото мнение е узряло за идеята, която на няколко пъти беше на практика отложена заради липса на политически действия, посочват социолозите.
Изследването обхваща и друга актуална тема през септември – образованието, където се отчита нарастващ песимизъм. На въпрос „Според Вас, като цяло, накъде върви образованието в училищата в България в последните години, към по-добро или по-лошо?“ 16% от интервюираните дават положителен отговор. За сметка на това, негативният дял отговори е 63%. 21% не могат да преценят. Резултатите са по-неблагоприятни в сравнение с аналогично изследване преди няколко години. През 2012 г., в аналогичен сондаж 23% са отговорили позитивно, а 48% негативно.
По-оптимистично настроени са младите и хората с по-висок образователен статус, но дори и там оптимизмът не преобладава. Сред най-възрастните песимистичните оценки и очаквания са норма.
На въпрос „Ако зависи от Вас да препоръчате на кандидат-студенти къде да следват висше образование, какво бихте препоръчали?“, през 2018 г. 41% отговарят „да следват в чужбина“. 38% отговарят „да следват в България“. Данните изглеждат сходни и по-неблагоприятни за българското висше образование спрямо тези от 2012 г.
Транспортната комисия реши - задължителни колани в автобусите
Така се спасяват човешки животи
Експерти за грешките край Своге
Коланите в автобусите - кога ще има и какво ще се промени
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!