М айор Валентин Терзиев е част от елита на българската военна авиация. Служи в единствената останала изтребителна авиобаза у нас - "Граф Игнатиево".
Там той е началник-щаб на ескадрила. Неговата мисия е да брани небето над България, разказва NOVA в репортажа си.
"Ние сме на бойния си пост 24 часа в денонощието, дори хората да не го виждат. Показваме, че българските ВВС не са загубили своите способности и се надявам да ги съхраним в бъдеще", казва пред NOVA ден преди Гергьовден майор Валентин Терзиев.
47-годишният Майор Терзиев пилотира МиГ-29 от години и е един от най-опитните летци на база "Граф Игнатиево". В най-важния ден за Българската армия – 6 май, той е избран да пилотира водещия изтребител МиГ-29 във формацията, която прелетя над столицата. С една цел:
"Надявам се този полет да бъде искрицата, която ще запали в душите на по-младото поколение, пламък който да ги води. Демонстрираме способности за разчистване на въздушното пространство. Това е основната ни задача. Това е част от задачите, които изпълняваме всекидневно с нашата летателна дейност", обясни тогава майорът.
"Опитен летец и чудесен човек" - така го описа и президентът Румен Радев, който също е пилот на МиГ-29, негов колега и командир в авиобазата.
"Най-важното в момента е съдбата на пилота. Познавам го като прекрасен човек и много добър професионалист. Очаквам в най-скоро време да имаме резултат от операцията по търсене и спасяване", посочи държавният глава.
До тази нощ майор Терзиев не е имал летателни инциденти.
Окръжната военна прокуратура в Пловдив е направила проверка в авиобаза "Граф Игнатиево", разпитани са свидетели, ще се преглежда и документация.
"Валентин Терзиев е отличен професионалист, добре подготвен и с право на инструктор", категорични са неговите колеги, информира БТА.
Всички единодушно потвърждават, че по време на службата му във ВВС не е имало никакви забележки към работата му и изпълнението на поставените му задачи.
Майор Терзиев е летял на L-39, МиГ-21 до 2015 година, а след това на МиГ-29.
Самолет на ВВС е паднал в района на Шабла
Какви са версиите
Изтребителите МиГ-29 все още са най-новите бойни самолети в българските военно-въздушни сили. Получени са още от Българската народна армия в края на 80-те години. Съветският съюз доставя у нас общо 22 самолета - 4 двуместни учебно-бойни и 18 бойни самолета.
За времето си това е един от най-добрите, мощни и евтини за експлоатация изтребители. Постепенно обаче и тази техника остарява - както физически, така и морално. През годините имаше няколко предложения за модернизация на изтребителите, но в крайна сметка се стигаше само до ремонти, удължаващи живота им.
През годините няколко самолета бяха загубени в авиоинциденти. През 1994 година при полет на малка височина с МиГ-29 загива командирът на авиобаза Равнец полковник Иван Даев. Другият загубен в инцидента самолет е учебно-боен МиГ-29 уб край село Голям Чардак през 2012-а година. Двама пилоти катапултират успешно, припомня NOVA в репортажа си.
На този етап у нас служат около 15 изтребителя, от които три двуместни. В полетно състояние са 6-8 МиГ-29.
Според военни експерти, без черните кутии, отговор на въпроса какво се е случило в пилотската кабина на МиГ-29, трудно може да се намери. Те обаче допускат различни хипотези, довели до инцидента, една от които е пилотска грешка.
"Той може така да загуби ориентация и да се блъсне във водната повърхност. Което е най-нещастният случай", обясни авиоекспертът Ангел Борисов.
Опитът на пилота кара експертите да вярват, че непредизвикана грешка е малко вероятна. Затова потърсиха причините и в условията, при които майор Терзиев е летял.
"Действията над море винаги са по-сложни, отколкото по суша. Липсват много от обичайните ориентири", коментира бившият военен министър Тодор Тагарев.
"Затова, често с кулата се обменя информация и пилотът пита: "Небе или земя", тоест, да се издига нагоре или да снишава, защото той нищо не вижда", добави Борисов.
Не на последно място специалистите допускат техническа неизправност в изтребителя да е довела до падането на самолета. Причината била дългият стаж на МиГ-овете във Военновъздушните сили.
"Днес беше споменато, че специално тези са от 89-а година. МиГ-29 в България има и от по-рано", каза бившият военен министър Велизар Шаламанов.
"Много голяма част от самолетите не летят, което води до неритмична подготовка на самите пилоти", добави авиоекспертът Димитър Ставрев.
Според Шаламанов обаче по-големият проблем бил, че тези изтребители не са модернизирани.
"Всички говорим за изкуствен интелект, всички говорим за сензори, един съвременен самолет като F-16, който придобиваме, има тези възможности в електрониката", посочи той.
Извън възможните хипотези за инцидента, експертите забелязват и друго – майор Терзиев вероятно не е успял да се катапултира.
"Чисто технически, ако има катапултиране, трябваше да има и сигнал от това, че е на вода с лодка и маяк", смята Шаламанов.
Кога ще бъдат открити черните кутии, съдържащи отговорите на всички въпроси, остава неясно.
"Има случаи на катастрофирали самолети, в които месеци по-късно черната кутия се намира, има и случаи, в които никога не се намира", каза Тагарев.
До изясняване на случая, по думите на специалистите, на МиГ-овете няма да се лети. Експертите са лаконични и за шансовете на пилота да е оцелял.
"Това, че се намери жилетката, е само един минус. Минус за живота на пилота", смята Борисов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!