Грешки в платежните нареждания могат да станат причина за прекъсване на здравноосигурителните права, предупредиха от Националната агенция по приходите (НАП).
Превеждането на грешна сума за здравни осигуровки или пропуск да се впише име или ЕГН на задължения гражданин в платежното нареждане могат да доведат до неточно плащане и здравните права да не бъдат възстановени.
Според последните промени в законодателството, които са в сила от началото на 2010 г., вноските на самоосигуряващите се вече се правят по ЕГН, а не по БУЛСТАТ, както бе до края на 2009 г.
Нови са и кодовете за вида на плащането, които самоосигуряващите се използват за здравно осигуряване и за социални осигуровки.
Вноските за родените преди 31 декември 1959 г. и след тази дата вече се правят по един общ код, вместо по два, както беше досега.
Важно е преди да се нареди плащане на осигуровките да се провери точният размер на вноските и на лихвите, които се дължат, за да не се окаже, че парите, които са внесени, са недостатъчно, казват от НАП.
Препоръчително е, когато български гражданин не е внасял здравните си осигуровки за продължителен период, да преведе парите с отделно платежно нареждане за всеки месец.
Така се гарантира коректното плащане и бързо възстановяване на загубените здравноосигурителни права.
От НАП планират до седмица да публикуват в сайта си електронен здравен калкулатор, който автоматично изчислява неплатените здравни осигуровки, заедно с лихвите.
Здравният статус вече може да се проверява и по телефона на цената на градски разговор от цялата страна. Номерът на информационния център на НАП е 0700 18 700.
Примерни платежни нареждания за плащане на различните видове осигурителни вноски, банковите сметки и кодовете за плащане, са публикувани на сайта на НАП, в рубриката "Плащане".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!