О т 4 януари възстановяваме присъствения учебен процес в детските градини и в яслите, и в училищата - за учениците от първи до четвърти клас.
Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет.
Той уточни, че това решение се базира на диференциран подход към различните възрастови групи от деца.
"Има научни изследвания, че малките деца в по-малка степен са преносители на "заразата" и по-малко допринасят за усложняване на обстановката с короновируса, отколкото големите ученици. При малките деца е по-трудно обучението в електронна среда, а в предучилищна възраст нямаме ефективна алтернатива, не е желателно и продължителното взаимодействие с електронни устройства от гледна точка на развитието на мозъка при тези деца", обясни министър Вълчев.
Официално: Кои забрани остават и кои отпадат до 31 януари
Той отбеляза, че в начален етап /от първи до четвърти клас/ учебните часове са ограничени до 20 минути и там прякото педагогическо взаимодействие е най-важното, защото децата се ограмотяват.
"Малките деца трябва да учат вкъщи заедно с родителите си, а имаме и неграмотни родители", коментира образователният министър.
"В резултат на направените промени в Закона за предучилищното и училищното образование в края на лятото родителите имат възможност, ако решат, да задържат децата си да учат от вкъщи, като подават заявление за обучение в електронна среда от разстояние", каза министър Вълчев. Той съобщи, че в момента има над 1000 такива заявления и на тези ученици, които учат вкъщи, се предоставя компенсаторно обучение.
"За детските градини направихме промяна в Наредбата за предучилищното образование, която дава възможност, по предложение на общините, временно да бъде отменен принципът на задължителност за децата в задължителна предучилищна възраст - на 5- и 6 - годишна възраст", каза министър Вълчев.
Той заяви, че ще призове Националното сдружение на общините в България /НСОРБ/, защото такава е процедурата, и чрез НСОРБ ще прикани кметовете да изискват такива разрешения, и ако родителите искат, да могат да задържат децата си вкъщи.
"За учениците от пети до 12-и клас имахме дълги разговори и в момента смятаме, че разумното е да останат поне още една седмица на обучение в електронна среда, защото подобрението на показателите, свързани с коронавируса, е крехко", заяви образователният министър.
Той увери, че всяка седмица ще се следи ситуацията и това не означава, че до края на януари учениците от пети до 12-и клас ще са на обучение в електронна среда.
"С учениците от първи до четвърти клас в училищата не трябва да има сега дейности по интереси, за да не се смесват деца от различни паралелки. За тези ученици учебната година беше удължена с две седмици за проекти дейности, които са особено подходящи за организирането на дейности по интереси - през пролетта или в края на учебната година", обясни министър Вълчев.
"Следим ситуацията с коронавируса всяка седмица, но е наивно да очакваме силно подобрение на показателите. Ако има умерено подобрение, ще минем към варианта, който беше преди затварянето на училищата - да има редуване на отделни класове, за учениците от пети до 12-ти клас, като с приоритет ще са 7-ми и 8-ми клас, каза още Красимир Вълчев на брифинг.
"Сега има крехко подобрение на показателите с коронавируса, което не ни дава обаче основание за връщането на големите ученици в клас. Ще обсъдим отделни дейности, които първи да започнат присъствено, вероятно ще реорганизираме практиките, защото имаме малък резерв от време, за да го направим", обясни министър Вълчев.
Той коментира, че системата на образование е достигнала "краен индекс на затваряне" - три седмици цялата система е затворена.
"Учениците в гимназиалния етап са вече осем седмици - до Коледа, на обучение в електронна среда - в повечето области и в почти всички големи градове", каза министър Вълчев.
"Крайният локдаун, тук лекарите са по-добри специалисти и имаме примери от другите страни, води до намаляване на стойностите, но е очевидно, видяхме го и през пролетта, че не изчезва вирусът. Въпросът е какво правим след това, ако пак много бързо се увеличат стойностите - остават ли едни и същи деца на обучение в електронна среда до май, когато може да очакваме по-значително подобрение. Очевидно е, че не можем да отговорим положително на този въпрос, че трябва да държим децата затворени вкъщи до май, но от друга страна е тревогата за здравето и живота", коментира образователният министър.
"Затова остава възможността на отделни училища, по тяхно предложение, да преминат на обучение в електронна среда, когато имат недостиг на учители и имат заболели", информира министър Красимир Вълчев.
Той припомни, че преди затварянето на цялата образователна система - от всички 2400 училища в страната, в 1200 училища нямаше нито един случай на коронавирус. "Това са по-малките училища, но нашите данни потвърждават също, че в предучилищната възраст има по-малко заболели и заразени учители", каза образователният министър.
Под 2 хиляди нови случая на COVID-19 за последните 24 часа
Предлагат удължаване на мерките с някои изключения
Проф. Момеков: При ковид-19 не взимайте тези лекарства
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!