Р аботна група на енергийния регулатор започва извънредна проверка за ценообразуването на сметките на "Топлофикация София" за ноември т.г. Заповед за това е издал председателят на КЕВР доц. Иван Иванов по повод медийни публикации за завишени сметки на потребители на "Топлофикация София", съобщиха от регулатора.
В случай, че в хода на предстоящата извънредна проверка бъдат констатирани нарушения от страна на топлофикационното дружество, КЕВР ще предприеме предвидените в закона административно-наказателни мерки.
Омбудсманът Диана Ковачева днес също поиска проверка на "Топлофикация София" ЕАД заради големия брой жалби и сигнали, които само за два дни са постъпили в институцията от граждани, протестиращи срещу високите сметки за парно за ноември.
В становището си омбудсманът е категорична, че е недопустимо такова драстичното повишаване на разходите на домакинствата за отопление и топла вода и то в условията на извънредна епидемична обстановка и спад на доходите на заетите в редица сектори.
В сряда "Топлофикация София" обяви, че средното увеличение е с 29% сто спрямо същия месец за миналата година. Според омбудсмана силно повишените сметки за ноември 2020 г. са поредното доказателство за необходимостта от спешно намаляване на цените на топлинната енергия още от 1 януари 2021 г. за всички битови клиенти на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ.
"Обръщам внимание, че драстичното увеличение на ноемврийските сметки включва завишени цени на природния газ в цените на топлинната енергия. При реална цена на газа за месеца - 28,21 лв./мВтч, в сметките от "Топлофикация София" ЕАД горивото е начислено и се плаща от гражданите по 30,04 лв./мВтч", подчертава доц. Ковачева. Аргументът на омбудсмана е, че на практика цената на природния газ е по-ниска от това, което потребителите на услугата ще трябва да заплатят и затова настоява тя да бъде съобразена с реалностите.
В писмото си до председателя на регулатора инж. Иван Иванов доц. Ковачева посочва още, че надплащането е за цялото второ полугодие на 2020 г., а не само за ноември. "Към днешна дата тези средства без съмнение представляват надвзет приход за "Топлофикация София" ЕАД, изваден от джоба на гражданите. Очаквам да определите размера на този надвзет приход и да ме информирате по какъв начин и кога надплатените средства ще бъдат възстановени на крайните клиенти", категорична е доц. Ковачева.
Тя настоява и за спешно преразглеждане на променената през пролетта на тази година Наредба номер 5 за регулиране на цените на топлинната енергия с цел максималното им доближаване до реалностите разходи на топлофикационните дружества.
"Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Наредбата ограничава възможностите за изменение на цените до един път на 6 месеца по време на регулаторния/ценовия период.", пише омбудсманът. Според нея е важно да се предприемат действия 6-месечечният срок да се намали на поне 3-месечен срок - период, който се е прилагал преди тазгодишните промени в Наредбата и е доказано работещ при сегашната система за дялово разпределение с едногодишно отчитане на уредите.
В множество жалби до омбудсмана през последните месеци битови клиенти на "Топлофикация София" ЕАД сигнализират за повишаване на специфичния разход на енергия за подгряване на 1 куб. м топла вода, както и за нарастване на дела на енергията, отдадена от сградната инсталация, посочва още омбудсманът.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!